کد خبر : 46986
تاریخ : 1400/7/22
گروه خبری : گردشگری

سپهرغرب بررسی کرد؛

نمایشگاه اکسپو، میزبان مبل و منبت ملایر

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر: حمایت‌های استانی نداشته‌ایم

سپهرغرب، گروه - شکیبا کولیوند : اکسپو 2020 دبی که نخستین نمایشگاه بزرگ جهانی در تاریخ منطقه خاورمیانه است، به سبب شیوع ویروس کرونا سال گذشته برگزار نشد و این نمایشگاه در هفته اول مهرماه سال جاری با افتتاحیه‌ای باشکوه و رژه پرچم‌های نزدیک به 200 کشور شرکت‌کننده در الوصل‌پلازا آغاز به کار کرد.

اکسپو، رویدادی جهانی است که طی آن ملل مختلف دستاوردهای خود را در تمامی زمینه‌ها به نمایش ‌گذاشته و فرصتی بی‌نظیر را جهت عرضه فناوری‌های جهانی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.

این نمایشگاه به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و جالب‌توجه‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در طول سال، دستاوردهایی در حوزه‌های صنعت، فناوری، گردشگری، تجاری و صنایع‌دستی را به نمایش می‌گذارد. این رویداد برای نخستین‌بار در سال 1844 و به میزبانی شهر پاریس برگزار و ازآن‌پس به رسمی جهانی تبدیل شد که هر پنج سال یک‌بار در دنیا برگزار می‌شود. آخرین بار نیز در سال 2017 و به میزبانی قزاقستان برگزار شد.

حال با توجه به اینکه عنوان شده است به‌منظور معرفی هنر منبت ملایر، تجهیزات مبلمان پاویون ایران در این نمایشگاه توسط هنرمندان و صنعتگران شهر جهانی مبلمان منبت تهیه می‌شود و همچنین اجرای زنده منبت و پیکرتراشی و رویدادهای زنده از فرهنگ و آیین سنتی و اقوام ایران در نمایشگاه برقرار خواهد بود؛ گفت‌و‌گویی با رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

یدالله کریمی در گفت‌و‌گو با سپهرغرب با بیان اینکه اکسپو نمایشگاهی است که هر پنج سال برگزار می‌شود، عنوان کرد: این نمایشگاه در 500 هکتار ایجاد شده و امسال نیز با هزینه 17 میلیارد دلار در کشور دبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه که به‌سان المپیک اقتصادی شناخته می‌شود، هر برندی نمی‌تواند ورود پیدا کند، اظهار کرد: برندهای مهم و معتبر جهانی از 196 کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر با بیان اینکه شهرستان ملایر به سبب آن‌که به‌عنوان شهر جهانی مبل و منبت انتخاب شده است، توانست در این نمایشگاه ورود پیدا کند، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان این نمایشگاه از پنج قاره جهان هستند و شهرستان ملایر با نشان جهانی خود توانست در این نمایشگاه وارد شود.

وی با بیان اینکه نخستین گروه از فعالان مبل و منبت ملایر همزمان با افتتاحیه و آغاز به کار این نمایشگاه به دبی اعزام شد، مطرح کرد: با توجه به مدت‌زمان 6 ماهه نمایشگاه اکسپو دبی، هر 10 روز یک‌بار یک گروه از فعالان صنعت مبل و منبت ملایر به این نمایشگاه اعزام می‌شوند و حضوری مستمر در این نمایشگاه دارند.

  حضور 30 نشان از ملایر در اکسپو

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر با اشاره به اینکه این نمایشگاه به مدت 6 ماه از مهرماه 1400 تا فروردین 1401 در کشور دبی برگزار می‌شود، گفت: 30 برند از مبل و منبت ملایر در قالب یک برند واحد به‌نام «ملایر آگر» در این نمایشگاه حضور دارد.

کریمی با بیان اینکه سال اولی است که شهرستان ملایر در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند چراکه چند سالی بیش نیست که عنوان جهانی را در عرصه مبل و منبت کسب کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بهترین برندهای مبل و منبت ملایر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای حضور در نمایشگاه حمایت‌ شده‌اید یا خیر؟ عنوان کرد: هیچ‌کدام از قول‌هایشان عملی نشد! استاندار همدان قول داده بود یک میلیارد تومان به ما کمک کند، در حال حاضر بالای سه میلیارد تومان هزینه کردیم اما حمایتی از داخل استان نشده‌ایم. برای این هزینه‌ها هم شرکت نمایشگاه‌های تهران هزینه کرده اما استان تا حالا هیچ‌گونه حمایتی از ما نکرده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر با بیان این موضوع ادامه داد: نامه‌های مربوطه را برای مسئولان استانی ارسال کرده‌ایم اما متأسفانه هنوز ریالی به ما کمک نشده است.

کریمی با بیان اینکه به ما گفتند که هزینه هتل را خودتان بدهید سپس از یارانه به شما پرداخت می‌شود اما همان هزینه را هم ندادند، مطرح کرد: قرار است در این نمایشگاه 25 هفته حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه غرفه ملایر جز هشت غرفه برتر اکسپو شده و در مجموع می‌توان گفت جزء چهار غرفه برتر است، عنوان کرد: دو هزار ساعت تبلیغات تلویزیونی و محیطی اکسپو را داریم که روزی هشت بار تبلیغ ما در مانیتورهای کشورها پخش می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر در بخش پایانی گفت: این روزها با جهانی شدن ملایر مبل و منبت ما در سطح کشوری معرفی شده است، اما در زمینه معرفی‌های بین‌المللی قدمی برداشته نشده است.

ملایر اردیبهشت سال 96 به‌عنوان شهر ملی منبت ثبت شد و پرونده ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در نهایت دی‌ماه سال گذشته بازرسان شورای جهانی صنایع‌دستی از شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد، واحدهای نمایشگاهی، بازار مبل، چند واحد کارگاهی در سطح شهر، مرکز نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات و توسعه مبل و منبت دانشگاه ملی ملایر، واحدهای نمایشگاهی کوچه کارخانه قند، بلوار شهید بهشتی، مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش خواهران و منبت‌کاری‌های سطح شهر بازدید کردند و بهمن‌ماه طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شورای جهانی صنایع‌دستی سه شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرد که منبت ملایر از استان همدان یکی از این سه شهر بود و در فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت.

حال این شهر جهانی موفق به حضور در نمایشگاهی شده است که می‌تواند در این روزگار که تولیدکنندگان، صنعتگران و هنرمندان این عرصه با گرانی مواد اولیه، مشکلات بازارهای فروش و صادراتی روبرو هستند، روزنه‌های امیدی برای معرفی و فروش و صادرات مبل و منبت ملایر مهیّا سازد.

اما به‌راستی، به‌منظور نگاه‌داشت نام و برند شهر جهانی برای ملایر چه قدم‌هایی برداشته‌ایم؟ آیا در جهت معرفی هرچه مناسب‌تر آن توانسته‌ایم یاریگر فعالان این عرصه باشیم؟

شهرستان ملایر دارای بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت، 9 هزار استادکار و منبت‌کار و بیش از 25 هزار هنرمند فعال در این رشته است که بیش از 60 درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده، اما چنان‌که مطرح شد برای هزینه‌های مربوطه از سوی مسئولان استانی حمایت‌هایی صورت نگرفته است؛ این در حالی است که در سال جاری بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» تأکید شده است و همین پشتیبانی‌ها است که می‌تواند تولید را توسعه و اشتغال‌زایی، درآمدزایی، ارزآوری، رونق گردشگری و صنایع‌دستی و در نهایت توسعه پایدار را برای استان همدان به ارمغان آورد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46986