کد خبر : 47295
تاریخ : 1400/7/28
گروه خبری : استان‌ها

وزیر نیرو در بازدید از پروژه‌های آب‌رسانی همدان:

خشک‌سالی امسال در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است

به گزارش سپهرغرب، علی‌اکبر محرابیان روز گذشته در سفر یک‌روزه‌ای جهت بازدید از سد تالوار، تصفیه‌خانه طرح آب‌رسانی به همدان، تصفیه‌خانه فاضلاب همدان و سد اکباتان، به همدان آمد.

محرابیان در بازدید از سد اکباتان با بیان اینکه امسال سالی خشک را پشت سر گذاشتیم، مطرح کرد: خشک‌سالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود و بارش‌ها نسبت به سال قبل 50 درصد و نسبت به 50 سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه درحال حاضر مجموع آب ذخیره‌شده پشت سدهای کشور 18 میلیارد متر مکعب است، مطرح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

وی در این راستا با تأکید بر اینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم، ادامه داد: در سال 80 مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت 78 میلیارد متر مکعب بود که این عدد سال گذشته به 100 میلیارد متر مکعب رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه شواهد علمی از وضعیت بارش‌ها و همچنین آمارهای موجود ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد که سال سختی را پشت سر گذاشته و شرایط سخت‌تری هم پیش رو داریم، تأکید کرد: مدیریت مصرف نیازمند همراهی مردم است و در این راستا از مردم تقاضا می‌کنیم تلاش بیشتری در مدیریت مصرف آب داشته باشند.

محرابیان در ادامه این موضوع گفت: بر همین اساس از عموم مردم می‌خواهیم که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند، به‌ویژه در بخش کشاورزی الگوی کشت با توجه به شرایط بارندگی‌ها و با هدف کاهش میزان مصرف آب باید اصلاح شود.

** همدان جزء هشت شهر بزرگی بوده که با تنش شدید آبی مواجه است

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این مسیر می‌توانیم از شرایط سخت عبور کنیم، اظهار کرد: همدان جزء هشت شهر بزرگی بوده که با تنش شدید آبی مواجه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سفر امروز در راستای بررسی طرح‌های جایگزین و اضطراری به انجام رسید، گفت: بررسی طرح‌های مختلف کوتاه و میان‌مدت و اضطراری برای رفع مشکل کمبود آب مصرفی این شهر، در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

محرابیان با تأکید بر ضرورت مصرف بهینه و صرفه‌جویی جدی مردم در مصرف آب، خواستار همکاری‌ها در این راستا و در مسیر توجه به الگوی کشت شد و افزود: امیدواریم که ظرف ماه‌های آینده با بارش نزولات آسمانی، بحران کم‌آبی در سطح کشور ازجمله استان همدان رفع شود.

   اگر آب همدان با برنامه‌ریزی‌های دیگر تأمین نمی‌شد، سد اکباتان در ابتدای شهریورماه خشک می‌شد

در ادامه بازدید از سد تالوار، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان و سد اکباتان همدان صورت گرفت. طی این بازدیدها مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درخصوص طرح آب‌رسانی به شهر همدان با بیان اینکه محل اجرای این طرح‌ها شهرستان‌های همدان، بهار و کبودراهنگ است، عنوان کرد: سال 1380 زمان شروع این طرح و پیش‌بینی خاتمه آن سال 1402 است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه 17 هزار میلیارد ریال است، مطرح کرد: این پروژه شامل 138 کیلومتر خط انتقال به اقطار یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 600 میلی‌متر و با دبی طراحی 3.75 متر مکعب در ثانیه، تصفیه‌خانه به ظرفیت 3.71 متر مکعب در ثانیه، تلمبه‌خانه‌ها (سه واحد) به ارتفاع پمپاژ مجموعاً 576 متر، تعداد 6 مخزن با حجم مخازن ذخیره، تعدیل به ظرفیت 150 هزار متر مکعب و طول جاده دسترسی 140 کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح 56 میلیون متر مکعب آب درازمدت 12 شهر (همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح‌آباد، لالجین، مهاجران، قهاوند، فامنین، کبودراهنگ، گل‌تپه و شیرین‌سو) و 159 روستا و پایگاه شهید نوژه تأمین خواهد شد.

ستوده در مورد وضعیت اجرایی این پروژه نیز تشریح کرد: این پروژه دارای 138 کیلومتر لوله‌گذاری است که تاکنون 122 کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است، حجم عملیات خاک‌برداری و سنگ‌برداری تاکنون پنج‌ونیم میلیون متر مکعب، حجم عملیات خاک‌ریزی 330 هزار متر مکعب و حجم بتن‌ریزی انجام‌شده 93 هزار متر مکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه احداث مخزن 30 هزار مترمکعبی کیتو و 10 مترمکعبی ایستگاه پمپاژ شماره 3 و 60 هزار مترمکعبی تصفیه خانه به اتمام رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه احداث مخزن 30 هزار متر مکعبی کیتو (سایت شماره 4) و 10 مترمکعبی تصفیه خانه به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی طرح اضطراری تأمین آب شرب شهر همدان از طریق خط لوله انتقال آب تالوار به حجم 200 لیتر در ثانیه در مردادماه سال جاری به اتمام و بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال 1386 با برآورد اولیه 4800 میلیارد ریال آغاز شد، مطرح کرد: به‌دلیل روند کُند تزریق اعتبارات مصوب و تخصیص سه هزار و 23 میلیارد ریال برای طرح هزینه و پیش‌بینی سنوات آتی طرح در قانون بودجه بالغ‌بر دو هزار و 500 میلیارد ریال است.

ستوده تصریح کرد: این موضوع درحالی است که با برآوردهای به‌روزشده مشاور طرح مبلغ 17 هزار میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرایی مورد نیاز است.

در ادامه این مقام مسئول به وضعیت فعلی سد اکباتان و افزایش ارتفاع آن در سال‌های 1378 تا 1389 اشاره کرد و گفت: ارتفاع سد اولیه از کف پی برابر 54 متر و در سد جدید برابر 79 متر است.

ستوده با بیان اینکه تعداد بلوک‌ها نیز از 21 به 49 عدد رسیده است، مطرح کرد: طول تاج هم‌اکنون برابر 637 متر و عرض تاج برابر پنج است.

وی در ادامه این موضوع حجم کل بتون در سد اکباتان را 460 هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان، تراز تاج به یک‌هزار و 972 متر، حجم مخزن به 40 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی به 42 میلیون متر مکعب رسیده است.

ستوده با بیان اینکه با اجرای این طرح حجم مخزن سد اکباتان از هشت میلیون متر مکعب به 40 میلیون متر مکعب و حجم تنظیم‌شده از 17 میلیون متر مکعب به 42 میلیون متر مکعب افزایش یافته است، اظهار کرد: این روند نقش بسزایی در تأمین آب شرب همدان داشته است.

وی با بیان اینکه این افزایش ارتفاع برای نخستین‌بار در خاورمیانه به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: هم‌زمان با این روند، آب شرب شهر همدان نیز تأمین می‌شد؛ متأسفانه ورودی سال قبل از سد اکباتان 67 میلیون متر مکعب بود و در سال جاری به 23 میلیون متر مکعب رسیده است؛ یعنی به‌نوعی دوسوم از ورودی ما در این راستا کاهش پیدا کرده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47295