کد خبر : 47323
تاریخ : 1400/7/28
گروه خبری : ایران و جهان

150 تا 250 هزار میلیارد تومان کمبود نقدینگی در صنعت داریم

سیدمهدی نیازی اظهار کرد: با توجه به نیاز 650 هزار میلیارد تومانی بخش صنعت به تسهیلات، بر اساس گزارش بانک مرکزی سرمایه در گردش پرداخت شده به حوزه صنعت در قالب تسهیلات حدود 435 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تأمین مالی واحدهای تولیدی از چالش‌های این بخش است، اضافه کرد: بیش از 50 درصد مشکلات بخش صنعت مربوط به تأمین مالی است. سهم بخش صنعت در تسهیلات بانکی سال 99 فقط 30 درصد کل تسهیلات بانک‌ها بوده است در حالی که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه این رقم باید در پایان برنامه به 40 درصد تسهیلات برسد که اکنون 10 درصد کسر منابع مالی داریم. این کمبود منابع موجب تعطیلی بنگاه‌ها و کاهش ظرفیت تولید و اشتغال آن‌ها شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: از 372 هزار میلیارد تومانی که در شش ماه نخست امسال از بانک‌ها دریافت کرده‌ایم، 290 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش بخش صنعت بوده است در حالی که با توجه به نرخ تورم، نقدینگی مورد نیاز ما در این بخش یکهزار هزار میلیارد تومان است تا بتوانیم ظرفیت‌های سال گذشته خود را فعال نگهداریم.

نیازی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر رشد اقتصادی ما منفی بوده است برای افزایش رشد اقتصادی دست کم به سالی 200 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: طرح‌های نیمه کار بسیاری در کشور وجود دارد که به دلیل کمبود منابع رها شده و نظام بانکی باید فکری برای آن بکند. البته در بخش تولید انحراف منابع وجود ندارد.

نیازی افزود: سال گذشته بانک‌ها یکهزار و 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که 744 هزار میلیارد تومان به بخش خدمات، 570 هزار میلیارد تومان به صنعت، 126 هزار میلیارد تومان به کشاورزی و 104 هزار میلیارد تومان به مسکن اختصاص یافته است و اگر انحراف منابع وجود داشته باشد باید همه حوزه‌ها به تفکیک آسیب شناسی شود تا مشخص گردد کدام حوزه انحراف بیشتری داشته است.

وی گفت: در سال 97 بازرگانان برای واردات کالا و دریافت ارز رتبه بندی شدند که تجربه موفقی بود و واردات به اعتبار بازرگانان وابسته شد و این را باید در بخش‌های دیگر نیز پیاده کرد.

نیازی ادامه داد: نظام بانکی می‌تواند از زیرساخت نظام رتبه سنجی و سامانه جامع تجارت وزارت صمت برای پرداخت تسهیلات استفاده کند.

وی افزود: باید تقاضای مالی از نظام بانکی کاهش یابد و روش تأمین مالی نظام زنجیره‌ای را دنبال کنیم.

*تقاضای تسهیلات بازرگانی و خدمات بیشتر از تولید است

عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی نیز در این برنامه گفت: نظام بانکی ایران بر اساس توانی که دارد تلاش می‌کند نیازهای بخش‌های مختلف را پاسخ دهد.

وی افزود: در شش ماه نخست امسال سه میلیون و 727 هزار 21 میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن تسهیلات پرداخت شده که 30 درصد از کل تسهیلات بانک هاست. البته پرداخت تسهیلات به وجود پول و منابع نیز بستگی دارد.

وی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال برای تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت 294 ممیز 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 80 درصد کل تسهیلات اختصاص یافته به این بخش است.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی افزود: فقط 13.1 درصد از تسهیلات اختصاص یافته به بخش صنعت و معدن برای بخش ایجاد بوده است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تقاضا برای تسهیلات در بخش بازرگانی و خدمات بسیار بیشتر از بخش تولید است.

ارجمندنژاد ادامه داد: بانک‌ها موظف هستند بر مصرف تسهیلات نظارت کنند و اکنون طرحی در کشور وجود ندارد که بانک‌ها به آن کمک نکرده باشند، اما ظرفیت نظارتی بانک‌ها محدود است و امکان نظارت دقیق بر تسهیلات داده شده به وسیله بانک‌ها وجود ندارد. ما نیز در حال بهبود نظام اعتبار سنجی در کشور هستیم.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: شرکت‌های اعتبار سنجی مانند شرکت ایرانیان که بانک‌ها سهامداران آن هستند راه اندازی شده است و برخی بانک‌ها نیز خودشان اعتبارسنجی می‌کنند.

وی ادامه داد: بدلیل وجود برخی داده‌ها برای اعتبار سنجی در دستگاه‌های دیگر و ضعیف بودن تجهیزات و شبکه انتقال داده‌ها در این دستگاه‌ها امکان اعتبار سنجی برای بانک‌ها مشکل شده است.

وی افزود: نسبت معوقات بانکی به تسهیلات براساس آمار شش و هشت دهم درصد است.

*نظام تأمین مالی کشور نیاز به بازآفرینی دارد

سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه با بیان اینکه نظام تأمین مالی کشور نیاز به بازآفرینی دارد، گفت: 80 درصد نیازهای مالی از نظام بانکی تأمین می‌شود که این کار را مشکل کرده است و باید به دیگر بخش‌های درآمدی توجه کنیم.

وی افزود: نباید انتظار داشته باشیم هر میزان منابع نیاز داریم، می‌توانیم از سیستم بانکی تأمین کنیم.

حسینی گفت: وجود اطلاعات نامتقارن در سیستم بانکی موجب انتخاب نادرست مشتری به وسیله بانک‌ها شده است و بر این اساس برخی مشتری‌ها منابع را به انحراف می‌برند.

وی افزود: نظام اعتبارسنجی و تأمین رتبه بانکی، توسعه لازم را نیافته است البته نباید این کار فقط به وسیله بانک‌ها انجام شود بلکه باید مؤسسات اعتبار سنجی ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی گفت: باید نظام اطلاعاتی منسجمی برای استفاده بانک‌ها از آن وجود داشته باشد.

*اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها به کُندی پیش می‌رود

موسی شهبازی پژوهشگر مسائل اقتصادی نیز گفت: کیفیت اعطای تسهیلات به وسیله بانک‌ها برای جلوگیری از انحراف در مصرف آن‌ها ضروری ست.

وی با بیان اینکه در تورم‌های بالا گرفتن تسهیلات با هر نرخ سودی منفعت دارد، افزود: نرخ سود انگیزه را از تولید کننده برای تقاضای تسهیلات گرفته است.

شهبازی گفت: بحث اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها به کُندی پیش می‌رود و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم. اعتبارسنجی به الگوی بانکداری مناسب نیاز دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47323