کد خبر : 47406
تاریخ : 1400/8/3
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی همدان؛ از فرصت‌های صادراتی تا جای خالی تبلیغات

مدیر فروش شرکت پایا تجارت: در نمایشگاه همدان هیچ فروشی نداشتیم

سپهرغرب، گروه - شکیبا کولیوند : هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، ماشین‌آلات، نهاده‌ها، سیستم‌های آبیاری، کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین شانزدهمین نمایشگاه صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات استان همدان از 27 لغایت 30 مهرماه با حضور 50 شرکت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان برگزار شد.

در این راستا، داریوش سرحدی؛ معاون مدیریت توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها را ارائه دستاورد‌های بخش کشاورزی به تولیدکنندگان در استان همدان دانست.

اما به راستی برگزاری این نمایشگاه‌ها چه تأثیراتی دارند؟ برای پاسخ به این پرسش به صحبت‌های کارشناسان و متخصصان این حوزه می‌توان اشاره کرد: برخی از این خدمات شامل: 1- بازاریابی برای کالاهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، 2- فروش مستقیم کالا به خریداران عمده یا مصرف‌کنندگان، 3- معرفی کالاهای ابتکاری یا نوینی که در نتیجه تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی تولید شده‌اند به بازدیدکنندگان، 4- پیدا کردن کانال‌های جدید توزیع کالا در کشورهایی که نمایشگاه در آن برگزار شده است، 5- شناسایی رقبای تجاری و آگاهی از ویژگی‌های کالاها و خدمات آن‌ها، شرایط صدور، قیمت‌های پیشنهادی و غیره، 6- آگاهی از دیدگاه‌های مشتریان بالقوه در مورد نقاط ضعف کالاهای عرضه شده و اقداماتی که برای برطرف کردن آن‌ها باید انجام گیرد.

حال در این راستا برآن شدیم تا نگاهی به وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در همدان که طی چند روز اخیر برگزار شد، داشته باشیم.

   حضور 50 شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان

نمایشگاه بین‌المللی همدان در این دوره میزبان دو نمایشگاه همزمان بود، شرکت‌های مربوط به حوزه کشاورزی، ماشین‌آلات، نهاده‌ها، سیستم‌های آبیاری، کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات در این نمایشگاه‌ها حضور داشتند.

در این راستا مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه 50 شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند، اظهار کرد: این شرکت‌ها در زمینه‌های مکانیزاسیون، نهاده‌ها، شیلات، دام و طیور و غیره فعالیت دارند.

ملیحه صدری با بیان این موضوع ادامه داد: در این نمایشگاه شاهد حضور شرکت‌هایی از استان‌های تهران، قزوین، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان شرقی، اصفهان و غیره بودیم.

وی در پاسخ به اینکه استقبال شرکت‌ها از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: علیرغم اینکه فرصت کمی برای تبلیغ و ثبت‌نام داشتیم اما استقبال مناسب بود.

وی در پاسخ به اینکه علت تعطیل بودن طبقه پایین نمایشگاه و نبود غرفه‌ها در آن مکان، کم بودن تعداد غرفه‌ها است؟ اظهار کرد: به سبب کرونا سعی کردیم طبقه پایین را فعال نکنیم.

در ادامه، پای صحبت‌های دو نفر از افراد شرکت‌های مختلف که محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند، نشستیم که متن این گفت‌و‌گوها را می‌خوانید:

   فروشمان با هزینه‌ای که برای حضور در نمایشگاه خرج کرده‌ایم، برابر نشد

رئیس شرکت تولیدی گل‌های کردستان که در عرصه تولید عسل‌های طبیعی فعالیت دارد گفت: عسل‌های خود را از شهد گل‌های کوهستان پیرانشهر و سردشت تولید می‌کنم همچنین در عرصه تولید ژل رویال، گرده گل، عسل، بره‌موم و غیره فعالیت دارم.

زورار رسولی در گفت‌و‌گو با سپهرغرب در خصوص وضعیت استقبال از محصولات و نمایشگاه بین‌المللی همدان بیان کرد: ما عسل‌های ارگانیک تولید می‌کنیم و در نمایشگاه‌های خارجی هم شرکت کرده‌ایم.

وی در خصوص حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح کرد: در این نمایشگاه‌ها می‌توان نوع محصول را به مشتریان نشان داد، از این جهت شرکت در نمایشگاه ارزشش را دارد.

این تولیدکننده عسل با بیان اینکه در نمایشگاه‌ها تنها بحث فروش مطرح نیست بلکه می‌توان در کنار این فروش، معرفی مناسبی از محصولمان به مشتریان داشته باشیم، اظهار کرد: با این روند، نمایشگاه‌ها می‌توانند در فروش محصولات مهم و مؤثر باشند.

رسولی به وضعیت نمایشگاه بین‌المللی همدان اشاره کرد و افزود: نمایشگاه همدان به نسبت وضعیت کرونایی خوب بود اما برای اینکه بتوان دستاوردهای این نمایشگاه را مناسب کرد، بایستی در مسیر تبلیغات مناسب قدم برداشت.

وی با بیان اینکه شاید خیلی از کشاورزان ندانند که چنین نمایشگاهی وجود دارد، اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا، نمایشگاهی در این باب در اربیل کردستان عراق برگزار شد که بسیار عالی بود و ما محصولات خوبمان را در آن جا به فروش رسانده و توانستیم در عرصه صادرات هم گام برداریم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در مقایسه نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان با دیگر نمایشگاه‌ها، دیدیم که بحث‌های تبلیغاتی و تیزرهای مربوطه در دیگر نمایشگاه‌ها از همدان مناسب‌تر بود، اظهار کرد: از نظر بازدیدکننده هم نمایشگاه همدان وضعیت مناسبی نداشت.

این تولیدکننده در بخش پایانی گفت‌و‌گو با بیان اینکه 10 برابر هزینه‌ای که در نمایشگاه اربیل کردیم، توانستیم محصولاتمان را بفروشیم، تصریح کرد: در نمایشگاه همدان حتی هزینه‌هایی که برای غرفه‌ها کرده‌ایم را نتوانستیم از فروش محصولاتمان بدست آوریم.

   کدام مسیر اشتباه بوده است؟

در ادامه، سری به طبقه پایین نمایشگاه زدم.

طبقه ای که خالی از غرفه‌داران و با چراغ‌های خاموش همراه بود...

اما به راستی استقبال کم شرکت‌ها از نمایشگاه همدان تنها دلیلی با نام کرونا دارد؟ پیشتر با یکی از شرکت‌های صنعت دام و طیور در استانی دیگر صحبت ‌کردم، وی تأکید داشت که در همدان فروش مناسبی ندارند بدین‌سان در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند.

اما به راستی علت چیست؟ آیا نتوانسته‌ایم برای معرفی محصولات و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه گام مناسبی برداریم؟ علت استقبال از نمایشگاه‌های تخصصی همراه نبودن بدنه دانشگاهی و کارخانه‌های مربوطه است یا راه را در مسیر دیگری اشتباه آمده‌ایم؟

آیا تبلیغات‌مان مناسب نبوده است یا دلایل دیگری در این مسیر بایستی مورد بررسی قرار گیرد؟

   در طول نمایشگاه همدان هیچ فروشی نداشته‌ایم

در ادامه، سری به غرفه مربوط به دستگاه بهبود‌دهنده آب رادیو مگنتیک در شرکت پایا تجارت زدم.

شرکتی که تولیدکننده انواع بهبود دهنده مغناطیس استاتیک آب بود و با ابتکاری در خدمت صنعت کشاورزی کشور آن هم در این روزگار بحران آب می‌توانست قرار گیرد.

مدیر فروش این شرکت در گفت‌و‌گو با خبرنگار سپهرغرب با گلایه‌مندی از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی همدان گفت: وضعیت بازدیدکننده‌ها و استقبال از این نمایشگاه چندان خوب نبود، ما از اصفهان آمده‌ایم، بازدیدکننده‌ها بسیار کم بوده و شاهد هیچ خریدی نبودیم.

نگین مؤمنی با بیان اینکه در این نمایشگاه هیچ فروشی نداشته‌ایم، مطرح کرد: ما در دوران کرونا در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگری شرکت کردیم و با استقبال مناسبی روبرو شدیم اما در همدان روند کار اصلاً خوب نبود.

مدیر فروش شرکت پایا تجارت اذعان کرد: حدود 6 تا هفت میلیون تومان برای حضور در این نمایشگاه هزینه کردیم اما استقبال خوبی را شاهد نبوده و به شلوغی که باید می‌رسید، نرسید.

مؤمنی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو تصریح کرد: به نظر من که در نمایشگاه‌های زیادی شرکت کرده‌ام، این عدم استقبال و بازدیدها به برگزارکنندگان نمایشگاه برمی‌گردد چراکه بایستی از تراکت و بنرهای مناسب تبلیغاتی به نحو مناسبی استفاده می‌کردند تا بتوانیم شاهد استقبال و در نتیجه فروش و سفارش‌گیری مناسبی باشیم.

نمایشگاه‌های بین‌المللی کشاورزی استان همدان در حالی افتتاح شد که می‌توانست با خود ارمغان معرفی بهتر این شرکت‌ها و محصولاتشان را به همراه داشته باشد و فرصت‌های فروش و صادرات را برای آن‌ها مهیا سازد اما به سبب جای خالی تبلیغات مناسب شاهد استقبال چندان خوب و دستاوردهای مناسبی از آن نبودیم.

سوت و کوری نمایشگاه‌ها حتی اگر تخصصی هم باشند، نمی تواند قابل توجیه باشد... راهروی خالی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه جای سؤال داشت. وضعیتی که روی میزان فروش و در نتیجه قراردادهایی که باید با شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بسته می‌شد اما نشد، موضوعی است که جای تأمل دارد.

نمایشگاه بین‌المللی همدان که یکی از درب‌های ورودی خود که البته درب اصلی هم محسوب می‌شد را بسته است، برای ورود به غرفه‌ها بایستی یک دور طولانی را پیاده چرخید تا به ورودی آن رسید؛ قرار است از این ماه به مکان دیگری منتقل شود و باید دید این دور شدن مسافت و تغییر در فضای نمایشگاهی چه دستاوردی را برای همدان و استقبال بازدیدکنندگان و البته شرکت‌های حاضر در آن به‌دنبال خواهد داشت.

اما حال، باید دید در این مسیر نمایشگاه‌های بین‌المللی که می‌توانند نقش مهمی در ارتقای انگیزه تولیدکنندگان هم داشته باشند، قرار است در همدان به کدام سمت و سو روانه شوند؟

صنعت نمایشگاهی در کشور ما برای آنکه بتواند نقش ارزنده‌تری در توسعه صادرات، به‌ویژه در دوره تحریم‌ها، ایفا کند اما این روند نیاز به حمایت و تبلیغات گسترده و مکان‌یابی مناسب دارد.

در این مسیر می‌توان بر لزوم به رسمیت شناختن فعالیت‌های نمایشگاهی به‌عنوان فعالیت‌های صنعتی، ارائه تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب به مراکز نمایشگاهی کشور برای نوسازی سالن‌ها و مجهز شدن به تجهیزات جدید، حمایت از غرفه‌سازان و بالاخره فرهنگ‌سازی برای معرفی اهمیت نمایشگاه‌ها در گسترش مناسبات تجاری با کشورها و تعامل با جهان خارج اشاره کرد، روندی که می‌تواند ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق توسعه صادرات، جایگاه ایران را در صنعت نمایشگاهی منطقه ارتقا بخشد.

بدین ترتیب، امید است با توجه به اینکه تولیدکنندگان و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با هزینه‌هایی در این روند گام می‌گذارند و امید دارند که فروش مناسب و حتی جرقه‌های صادراتی محصولاتشان را طی این نمایشگاه‌ها شاهد باشند، بتوانیم بازده و عملکرد این نمایشگاه‌ها را در استان همدان بالا برده، مخاطبان و خریداران را جذب و شرکت‌های بیشتری را در این نمایشگاه‌ها نیز وارد کرده تا شاهد باشیم که چنین نمایشگاه‌هایی دستاوردهای صادراتی ارزنده‌تری را برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به ارمغان داشته‌اند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47406