کد خبر : 47415
تاریخ : 1400/8/3
گروه خبری : ایران و جهان

ماموستا اقبال بهمنی در گفت‌و‌گو با سپهرغرب:

وحدت مسلمانان نعمت الهی است که سبب پیشرفت‌های مادی و معنوی خواهد شد

سپهرغرب، گروه فرهنگی - سمیرا گمار : در یکی از سخنرانی‌های رهبر انقلاب که قریب به 10 سال از ایراد آن می‌گذرد درباره وحدت بین شیعه و سنی آمده است «یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده‌ دشمنان ملت‌های مسلمان برای اختلاف، مسئله‌ اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند، کمرنگ کنند، یک چیز کوچک را بزرگ کنند، این همه نقاط اشتراک را که بین برادران سنی و شیعه هست، کوچک کنند، ضعیف کنند؛ این کاری است که دائم انجام گرفته است، الان هم دارد انجام می‌گیرد. نظام اسلامی از اولین روز در مقابل این توطئه ایستاده، علت هم این است که ما ملاحظه‌ کسی را نمی‌کنیم؛ این عقیده‌ ماست. قبل از اینکه نظام اسلامی تشکیل شود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ انقلابی در آن روز -که هنوز خبری از حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی نبود- در جهت وحدت شیعه و سنی تلاش می‌کردند. من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان- ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان- با آن‌هایی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیایید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ هفته وحدت -ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه- آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده، مال امروز و دیروز نیست.»

همان‌طور که در بیانات رهبر انقلاب نیز اشاره شد دوازدهم و هفدهم ربیع الاول که نقل قول علما و بزرگان اهل سنت و شیعه از میلاد پیامبر اکرم (ص) است که اگرچه پیروان راستین اسلام به آن اعتقاد داشتند اما به‌واسطه فهم امام راحل از مقتضیات جامعه مسلمین بعد از انقلاب به طور رسمی به نام «هفته وحدت» نامگذاری شده و وجود مبارک پیامبر (ص) محور اصلی وحدت و تألیف قلوب جامعه مسلمین قرار گرفت؛ مسئله‌ای که شاید می‌توانست عاملی برای تشدید اختلاف میان مسلمانان شیعه و سنی باشد، موجب وحدت‌آفرینی بیشتر میان مسلمانان شد و تاکنون نیز جریان دارد.

بر کسی پوشیده نیست که هفته وحدت نماد پیمان با راه و روش اسلام راستین بوده و به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و مقابله با دشمنان مشترک اقدام کنند. البته دشمنان هم در طول این سال‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با هزینه‌های هنگفت سعی در پرورش نیروهای افراطی در هر دو جبهه را داشته‌اند تا این مفهوم را از جامعه اسلامی بزدایند، در حالی که واضح است وحدت اسلامی نه به معنای یکی شدن مذاهب بلکه به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.

با ذکر این مقدمه و برای پرهیز از اطاله کلام آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌و‌گوی خبرنگار سپهرغرب با دو تن از علما در مورد هفته وحدت است؛ ماموستا اقبال بهمنی؛ مسئول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان و حجت الاسلام دکتر علی مرادی‌کیانی؛ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در این باره نکاتی را مطرح کرده‌اند که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

*تفرقه عظمت را از مسلمین گرفته و امکانات آن‌ها را تضییع می‌کند

مسئول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام و گرامیداشت هفته وحدت، «وحدت» را یکی از نعمات بزرگ مسلمین خواند و توضیحاتی در این‌باره ارائه داد.

ماموستا اقبال بهمنی در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند متعال پیامبر اکرم (ص) را در قرآن کریم رحمتی برای عالمیان معرفی می‌کند «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان (همه انسان‌ها و بشریت) نفرستادیم» و این رحمت همان هدایتی است که خدا به پیامبر (ص) داده، قانون اساسی و قرآنی است که خدا به وجود مبارک پیامبر (ص) عطا کرده و رحم، مروت، جوانمردی و آزادگی است که پیامبر با خود برای بشریت آورده است.

وی با تأکید بر اینکه خداوند رحمت عظیم خود را در وجود پیامبر (ص) قرار داده است، تصریح کرد: این رحمت مثل آبی تا ابد در جهان در دل همه آنانی که آزاده هستند جاری و ساری خواهد بود.

مسئول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: میلاد پیامبر (ص) در کتب صحیح اهل سنت دوازدهم ربیع‌الاول آمده و بزرگان شیعه هفدهم ربیع‌الاول را تاریخ میلاد پیامبر (ص) نوشته‌اند، بنابراین امام خمینی (ره) با توجه به بصیرت و درایتی که داشت فرمود محور اصلی همه مسلمان وجود مقدس پیامبر (ص) است و این هفته را به نام هفته وحدت نامگذاری کرد.

ماموستا بهمنی ادامه داد: وحدت آن‌قدر مهم است که خدا در قرآن کریم از آن به‌عنوان نعمت یاد کرده و فرموده است «وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا...»؛ خدا به پیامبر می‌فرماید نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود به یاد آر، که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد کرد و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید.

وی متذکر شد: نگاه به این آیه نشان می‌دهد برکتِ وحدت، الفت بین قلب‌هاست، همان‌طور که خداوند نیز فرموده است بزرگ‌ترین نعمتی که به ما عنایت شده و باید قدر آن را بدانیم همین وحدتی است که به واسطه وجود پیامبر (ص) ایجاد شده است.

مسئول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان با تأکید بر اینکه آسایش، امنیت و پیشرفت رو به جلو در سایه وحدت شکل می‌گیرد، ابراز کرد: به استناد آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا...» تفرقه باعث می‌شود مسلمانان عظمت خود را از دست بدهند و امکانات آن‌ها تضییع شود. کما اینکه وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی منجر به پیشرفت و اصلاح امور خواهد شد.

ماموستا بهمنی با استناد به آیات قرآن یادآوری کرد: اگر وحدت نبوده و تفرقه حکم‌فرما شود امکانات و ظرفیت‌های مسلمان و نیروی مادی و معنوی آن‌ها از هم پاشیده می‌شود و عظمت و مجدی که خدا به مسلمین داده را از آن‌ها پس می‌گیرد.

*به مقدسات هم اهانت نکنید

وی در پایان سخنان خود با اشاره به منویات رهبر انقلاب مبنی بر حفظ وحدت بین مسلمانان این مهم را امری ضروری خواند و گفت: انتظار می‌رود شیعیان به مقدسات اهل سنت توهین نکرده و اهل سنت نیز به مقدسات تشیع توهین نکنند، فریب شبکه‌های خارجی معاند را که با اهداف پشت پرده بین شیعه و سنی تفرقه‌افکنی می‌کنند را نخورند و در مسیر قرآن، سنت و فرامین رهبر انقلاب حرکت کنند.

*بنای جهان، بر اساس توحید و وحدت است

در ادامه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا؛ عنوان کرد: همان‌گونه که در این آیه شریفه آمده است خداوند تأکید دارد که همگى به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت بزرگ خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل هاى شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید.

حجت الاسلام دکتر علی مرادی‌کیانی خاطرنشان کرد: براساس جهان‌بینی اسلامی، جهان بر اساس توحید و وحدت بنا شده و از آنجا که اصل توحید امری فطری بوده، همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند.

وی توحید را اصلی‌ترین عامل اشتراک بین ادیان الهی خواند و تصریح کرد: ایمان به خداوند چنان قلب‌های مؤمنان را با هم مهربان و همسو می‌کند که گویا همه آنان روح واحدی دارند. چنانکه در آیه 92 سوره‌الانبیا آمده است: «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید.» که طبق بیان مفسران مقصود از امت واحد، امتی است که اختلافی در آن نباشد و همه آن‌ها در اصل توحید، متفق‌الکلمه باشند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان ادامه داد: نتیجه حاکمیت مستکبران بر دنیا در قرون اخیر و به استثمار کشیدن ملت‌های مستضعف، فاصله گرفتن پیروان ادیان الهی از یکدیگر و تفرقه بین آن‌هاست، در صورتی که از آموزه‌های همه ادیان الهی بر محور توحید، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفین شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام کیانی با تصریح بر اینکه نظام سلطه با سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» به خوبی توانسته بین پیروان ادیان الهی خصوصاً امت اسلام تفرقه بیندازد و دست روی نکات موارد اختلافی بگذارد، افزود: در پی این تفرقه‌افکنی‌ها آتش فتنه را در بین امت اسلام روشن شده، برادر کشی راه رواج یافته و باعث می‌شود سرمایه‌های مسلمین توسط استکبار به یغما برود.

وی متذکر شد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و مسیر شکست زورگویان را برای مظلومان باز کرد و برای استمرار آن راهبرد «وحدت امت اسلام» بلکه ادیان ابراهیمی را اولویت خود قرار داد، امام راحل شیعه و سنی را برادران دینی خواند و خواهان وحدت امت اسلام بر روی مشترکات دینی شد؛ مشترکاتی از قبیل خدای واحد، پیامبر، دین، کتاب و قبله واحد و بسیاری از آموزه‌های دیگر که هر کدام می‌تواند به دستاویزی برای وحدت مبدل شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: البته باید بپذیریم که پیروی و اطاعت از پیامبر (ص) و دستورات ایشان عامل مهم وحدت است، چنانچه قرآن کریم در آیه 46 سوره انفال فاصله گرفتن از پیامبر (ص) و رهنمودهای حیات‌بخش آن وجود مقدس را را موجب اختلاف و تشتت و خواری مردم قلمداد می‌کند می‌فرماید: «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و نزاع و کشمکش نکنید تا سست و ضعیف شوید، در این صورت قدرت و شوکت شما از میان می‌رود. ضمن اینکه زمان جاهلیت را به زمان تفرقه و اختلاف تعبیر می‌کند که با نعمت اسلام و وجود رسول مکرم اسلام، به اتحاد و همدلی مبدل شد.

حجت‌الاسلام کیانی با تأکید بر اینکه امروز جاهلیت مدرن متأثر از مستکبران عالم سبب اختلاف بین امت اسلام شده و با تشکیل گروه‌های تکفیری در بین اهل سنت و شیعه در صدد ممانعت از وحدت امت اسلام هستند، گفت: وزیر خارجه آمریکا به بیش از 80 کشور جهان سفر می‌کند تا بستر تشکیلات گروهای القاعده و داعش را فراهم آورد و انگلستان بیش از 15 شبکه تلویزیونی در اختیار شیعیان تکفیری یا شیعیان لندنی برای توهین به بزرگان اهل سنت قرار می‌دهد، سؤال این است که آیا این همه هزینه از سوی آمریکا و انگلیس و ایجاد جنگ و کشتار بین امت اسلام از روی دلسوزی است یا به دنبال منافع خودشان هستند؟

وی در پیان سخنان خود با این توضیح که امت اسلام امروز بیشتر از گذشته نیاز به وحدت و همدلی دارد، ابراز کرد: وحدت و برادری امت و تلاش همگانی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی بوده و می‌تواند احیاگر آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47415