کد خبر : 47654
تاریخ : 1400/8/9
گروه خبری : استان‌ها

میدان‌بار همدان مچاله در مشکلات خبری از سامان‌دهی نیست

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که محمدعلی محمدی، فرماندار همدان در پی بازدیدی که از میدان تره‌بار همدان داشت، در یک نشست تخصصی با اشاره به احداث میدان میوه و تره‌بار جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، گفت: به سرانجام رسیدن این طرح ممکن است چندسال طول بکشد، پس لازم است وضعیت میدان میوه و تره‌بار فعلی هرچه سریع‌تر سامان‌دهی شود.

وی بی نظمی، مشکلات ترافیکی و نقص ایمنی را ازجمله مشکلات این بازار برشمرد و یادآور شد: میدان‌بار همدان دارای قدمت چندین‌ساله بوده و در گذشته به‌عنوان یک پس‌کرانه به‌خوبی فعال بود، اما به‌مرور مشکلات این مجموعه لاینحل باقی مانده و منجر به وضعیت نابه‌سامان کنونی شده است.

محمدی ادامه داد: طرح سامان‌دهی میدان میوه و تره‌بار از طریق شهرداری همدان تهیه و در کارگروه کارشناسی ترافیک تأیید شده است که پس از تأیید در شورای همتای استان، باید در زمان کوتاهی اجرایی شود.

بر این اساس با گذشت بیش از 10 ماه از برگزاری این نشست، بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت فعلی و فرآیند طی‌شده در عرصه سامان‌دهی میدان تره‌بار گفت‌وگویی را با رضا البرزی رئیس اتحادیه خُرده‌فروشان میوه و تره‌بار و نیز حسین قاسملو رئیس اتحادیه بار‌فروشان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه خُرده‌فروشان میوه‌ و تره‌بار همدان با بیان اینکه متأسفانه با وجود وعده‌های داده‌شده همچنان مشکلات قبلی در میدان تره‌بار فعلی پابرجا است، گفت: هنوز خبری از سامان‌دهی و محقق شدن وعده داده‌شده نیست.

رضا البرزی با تأکید بر اینکه همچنان ترافیک اصلی‌ترین مشکل ما خُرده‌فروشان است، تصریح کرد: درحال حاضر بیش‌ازپیش ضرورت ساخت میدان‌بار جدید احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آزار و اذیت در این خصوص را خُرده‌فروشان میوه و تره‌بار متحمل می‌شوند، گفت: همکاران بنده با توجه به تنگی فضای میدان بار و ترافیک موجود ساعات‌ها در صف ورود و خروج معطل شده و درعین‌حال بخشی از میوه خریداری‌شده دراین‌بین فاسد شده و دیگر قابلیت فروش در واحدهای صنفی در سطح شهر را نخواهد داشت.

البرزی با تأکید بر اینکه وضعیت میدان‌بار فعلی با توجه به اینکه این شهر از گذشته بارانداز توزیع میوه و تره‌بار در غرب و حتی مرکز کشور بوده زیبنده همدان نیست، تصریح کرد: مسئله این است که این مهم با توجه به اندک بودن فضای توزیع میوه در میدان‌بار، در عدم تمایل خریداران دیگر شهرها برای خرید محصول از میدان‌بار همدان نیز تأثیرگذار است.

   جبران خسارت از جیب مردم

وی با تأکید بر اینکه حتی میوه توزیع‌شده در بین خُرده‌فروشان همدانی نیز در این تنگنای محیطی اندک بوده و همان‌طور که عنوان شد بخشی از میوه خریداری‌شده هم در فاصله انتقال میوه به واحدهای صنفی در صف خروج از میدان‌بار فاسد می‌شود، اذعان کرد: این مهم منجر به کاهش حجم میوه در بازار و در پی آن افزایش قیمت آن و نیز افزایش میزان کرایه بار شده و درواقع این نقصان از جیب مردم پرداخت می‌شود.

البرزی با تأکید بر اینکه درحال حاضر 600 واحد صنفی پروانه‌دار و نیز 600 واحد که در پی دریافت پروانه هستند و همچنین تعداد کثیری از وانت‌بارها میوه مورد نیاز خود را از میدان‌بار همدان خریداری می‌کنند، ابراز کرد: بازهم تأکید می‌کنم وضعیت اسف‌بار بوده و زیبنده همدان نیست.

   آب شرب نداریم

وی با اشاره به اینکه هنوز مشکل آب شرب میدان تره‌بار فعلی پابرجا است و حجره‌داران آب شرب مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند، اذعان کرد: کارهای انجام‌شده در حد مسکن موقت است.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان نیز با بیان اینکه با وجود پیگیری مجدانه دادستان و سرپرست شهرداری و حتی بازدید‌های بی‌شمار این عزیران طی چندماه اخیر همچنان مشکلات پابرجا است، گفت: مسئله این است که اصلی‌ترین مشکل کوچک بودن میدان است، بنابراین کارهای موقتی نمی‌تواند راه حل رفع این مشکلات باشد.

حسین قاسملو با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز با وجود دستور فرماندار و ثبت‌نام اکثر همکاران برای خرید انشعاب آب شرکت آب و فاضلاب همکاری لازم را برای انتقال آب نداشته و ما هنوز پس از 40 سال فعالیت در محیط میدان‌بار آب شرب نداریم، افزود: این شرکت دلیل این کار را هزینه بالای انتقال لوله و نیز سد معبر چندروزه اعلام می‌کند، حال آنکه امکان انتقال و لوله‌کشی از درب پشت میدان‌بار نیز هست.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیک و تأمین امنیت نیز دو نیروی راهور به هزینه کسبه در محل به‌کار گرفته شدند، ابراز کرد: خوشبختانه در این بخش تاحدودی مشکلات را مدیریت می‌کنند، اما نیروی انتظامی حاضر در محوطه به‌دلیل اینکه اختیاری به آن‌ها داده نشده، کاری از پیش نمی‌برند و تنها نظاره‌گر هستند.

قاسملو با اشاره به اینکه درحال حاضر آنچه از میدان‌بار همدان در ذهن هر بیننده به یادگار می‌ماند انباشت زباله در بیرون و پایین‌تر از میدان‌بار است که روزانه دهه‌ها معتاد را به گِرد خود جمع می‌کند، اذعان کرد: این افراد از بین دورریز میوه‌ها بخشی را جدا کرده و بار دیگر به مردم می‌فروشند.

وی با تأکید بر لزوم احدث میدان تره‌بار جدید و از سرگیری عملیات عمرانی این پروژه، گفت: مسئله این است که در قرارداد قبلی که با سرمایه‌گذار غیر بومی از سوی شهرداری بسته شده بود، وی سود 300 درصدی از حجره‌داران میدان‌بار برای در اختیار قرار دادن غرفه جدید درخواست می‌کرد؛ بااین‌حال بنا به نیاز، همکاری لازم با وی انجام پذیرفت. اما گویی با شهرداری به مشکل برخورد کرد و درحال حاضر نیز ادامه کار متوقف شده و پرونده در محاکم قضائی پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: درحال حاضر این توانایی در حجره‌داران میدان‌بار همدان وجود دارد که خود عهده‌دار ساخت غرفه با در اختیار داشتن زمین و نقشه باشند؛ به‌طوری که در بازه زمانی مشخص با سرمایه‌گذاری در این بخش فاز نخست ساخت غرفه را در ابعاد مشخص‌شده از سوی شهرداری به سرانجام برسانند.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با اشاره به اینکه در نشستی که با فرماندار داشتیم شهرداری و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری همدان موظف به سامان‌دهی میدان‌بار و رفع مشکلات شدند اما درحال حاضر این عزیزان هیچ کاری را در راستای تحقق این موضوع در دستورکار خود قرار ندارند و به بهانه اینکه مالکیت و سرقفلی این میدان با حجره‌داران است از ورود به مباحث شهری همچون گرفتن عوارض و غیره نیز سر باز می‌زند، گفت: این درحالی است که منِ نوعی به‌عنوان همکار و هم‌صنفی نمی‌توانم در این مقوله دخالتی داشته باشم و باید نیروی حاکمیتی و دولتی دراین بخش‌ها ورود کند. پس ضروری است که سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری همدان در این‌گونه موارد ورود جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حتی قرار بود از سوی شهرداری پارکینگی به میدان برای کنترل ترافیک درونی آن از پشت میدان بار اختصاص داده شود، افزود: متأسفانه این مهم نیز محقق نشد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد میدان تره‌بار فعلی همدان با مشکلات خُرد و کلان زیرساختی به‌لحاظ ارائه خدمت دست‌وپنجه نرم می‌کند که ازجمله مشکلات می‌توان به ترافیک، نداشتن آب آشامیدنی و کمبود سرویس بهداشتی عمومی و معضلات انتظامی و امنیتی اشاره کرد. بنابراین آنچه از آن به‌عنوان سامان‌دهی طی چند ماه اخیر یاد شده، چیزی در عمل وجود دارد؛ این مردم و حجره‌داران میدان‌بار و درعین‌حال چهره شهر توریستی همدان است که دراین‌بین خدشه دار می‌شوند و متأسفانه به تریج قبای هیچ مدیری نیز برنمی‌خورد که این معضل و آسیب اجتماعی در ورودی شهر چه تأثیرات ناخوشایندی را به‌جای خواهد گذاشت. حال آنکه طی یک دهه گذشته یکی از افتخاراتی که همواره شهرداری و درعین‌حال مدیریت ارشد اجرای شهرستان به آن می‌بالید، ساخت میدان تره‌بار جدیدی بود که درحال حاضر با کنار گذاشتن سرمایه‌گذار قبلی و کشیده شدن پای پرونده به محاکم قضائی، سرانجام این پروژه در هاله‌ای از ابهام بوده و این درحالی است که اصلی‌ترین معضل کنونی میدان‌بار فعلی تنگنای فضا است که دیگر آسیب‌ها را نیز متأسفانه در پی داشته، زیرا ساختار میدان‌بار متعلق به 50 سال گذشته بوده و با نیاز امروز شهر و استان و درعین‌حال به‌عنوان یک بارانداز در غرب، هم‌خوانی ندارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47654