کد خبر : 48707
تاریخ : 1400/9/1
گروه خبری : استان‌ها

همزمان با سراسر کشور؛

رونمایی از تقریظ رهبری بر کتاب "تنها گریه کن" در همدان

41 عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس در همدان رونمایی شد

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی روز گذشته در آئین تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "تنها گریه کن" که همزمان با سراسر کشور در همدان رونمایی شد، با بیان اینکه استان همدان در سطح کشور در حوزه ادبیات دفاع مقدس، از شرایط خوبی برخوردار است، مطرح کرد: بارها مشاهده کرده‌ایم که مقام معظم رهبری نام نویسندگان و شهدای همدانی را بیان کرده‌اند و این نشان دهنده تلاش فعالان این عرصه است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تاکیدات رهبری درخصوص تبیین جهاد و واقعیت‌های دفاع مقدس عنوان کرد: یکی از نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جوانان، موضوع جهاد تبیین بود، در شرایط فعلی یکی از مصادیق این جهاد، فعالیت در عرصه تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس، رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و مقاومتی است که در آن دوران صورت گرفته است.

وی با بیان این موضوع تاکید کرد: در بیان واقعیت‌های دفاع مقدس باید از افراط و تفریط خودداری کرد، به نوعی که واقعیت‌ها مطرح شود، این فضا را نه دست‌نیافتنی مطرح کنیم و نه آن را به یک جنگ سیاسی تقلیل دهیم.

امام جمعه شهر همدان ادامه داد: بایستی برای جوانانمان بیان شود که چگونه کشوری تنها، که تازه انقلاب کرده توانسته با دستان خالی و با استفاده از نیروهای جوان خود در برابر ابر قدرت‌های دنیا توانست، ایستادگی کند و موفق شود.

وی خاطرنشان کرد: بایستی این عوامل موفقیت استخراج و به نحو درستی تبیین شوند و واقعیت‌های جنگ و دفاع مقدس مشخص و استخراج شوند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه این موضوع تصریح کرد: به راستی، خواندن آثار مرتبط با دفاع مقدس برای سرگرمی و خواب جامعه نیست، بلکه با مطالعه این آثار ضمن بیان واقعیت‌ها باید عوامل موفقیت کشف شود و جامعه بیدار شود.

امام جمعه همدان با تاکید بر این موضوع مطرح کرد: انسان‌هایی در آن دوران تربیت شده‌اند که با گذشت سال‌ها باز هم خالصانه در حال خدمت به جامعه هستند و نویسندگان و فعالان در این حوزه نباید تصویرسازی‌های ذهنی خود را در نشر مطالب دخالت دهند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه نویسندگان عرصه دفاع مقدس باید امانت‌داری را سرلوحه کار قرار دهند اظهار کرد: تحریف دفاع مقدس آفتی جدی است که یکی از راه‌های خنثی کردن آن اهتمام جدی در حفظ و نشر این ارزش‌ها از طریق روایت راویان متعهد و همچنین تولیدات محتوایی و متنی غنی است.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: اگر آن فضای دوران دفاع مقدس، بازهم ایجاد شود برخی از جوانانی که امروز ظاهر متفاوتی دارند، فعالانه وارد عرصه خواهند شد و هر کدام یک شهید سلیمانی خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی با بیان این موضوع ادامه داد: در دفاع مقدس، نگاه الهی، اخلاص و تلاش برای خدا مطرح بود بدین سان، آنچه در نشر این آثار توجه به آن بسیار ضروری است، تبیین درست واقعیت‌ها به دور از انحراف و عدم تقلیل شرایط دفاع مقدس است.

   حفظ نظام اوجب واجبات است

حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در ادامه، با بیان اینکه کلمه بسیج از واژگان بسیار زیبا، پرمعنا، آرمانی و دوست‌داشتنی است، عنوان کرد: در انقلاب‌اسلامی این کلمه مطرح شد و تا امروز هم این کلمه طیبه در جامعه وجود دارد و خدمت‌رسانی می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های امام (ره) که فرمودند، حفظ نظام اوجب واجبات است، مطرح کرد: به راستی هر فردی که برای حفظ نظام شهید شده است را می‌توان شهید نامید، چراکه همه شهیدان ما برای حفظ نظام شهید شده اند و حال، بسیجی کسی است که برای حفظ نظام قدم بر می‌دارد.

وی با تصریح به اینکه هر کس قدمی برای حفظ نظام بردارد، بسیجی است، اظهار کرد: یاد شهیدان نیز علاوه بر اینکه ما را به خداوند نزدیک‌تر می‌سازد، موجب حفظ نظام می‌شود و همه خانواده‌های شهدا غم از دست دادن شهیدشان را با یاد او تسکین می‌دهند و با یاد او زندگی می‌کنند.

حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه شهیدان باید چراغ راه ما باشند، ادامه داد: اگر می‌گوییم که شهید سلیمانی یک بسیجی بود، بزرگترین افتخارشان بسیجی بودن، است؛ وی هر آن چه داشت به انقلاب، نظام، مردم و اسلام هدیه داد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه همه ما این است که در راه مقام معظم رهبری گام برداریم نه اینکه جلوتر حرکت کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امروز سخت به تفکر بسیجی، تفکر مقاومت، سلحشوری و پایمردی نیازمند هستیم.»

حاجی‌بابایی با بیان این موضوع تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی، بزرگترین خیانت این است که در مسند جمهوری اسلامی باشی و برای خود چیزی بخواهی، این بزرگترین ظلم به جمهوری اسلامی است، کسی که در جمهوری اسلامی مسئول می‌شود باید زندگی عادی داشته باشد؛ ما امروز تکلیف داریم تا جای ممکن باید قدرشناس شهدا باشیم و زندگی نامه آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه باید در این مسیر قدم بردارند و باید بدانیم که اعتقاد ما این است که انقلابی ترین و عاقل ترین فرد امام (ره) و حال، انقلابی ترین و عاقل ترین فرد رهبری است؛ خداوند رهبری را برای ما نگه دارد و کسی نباید خود را از ایشان انقلابی تر بداند.

   نباید به حد و حدودهای جاری قانع بود

در ادامه این آئین، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به بیان خاطره‌ای از سردار سلیمانی در سال 69 پرداخت و گفت: شهید سلیمانی مفهوم تشکیل حکومت اسلامی را خوب فهمیده بود، نگاهش درگیر و فراگیر به این موضوع بود.

سردار مهدی ظفری با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی عقیده داشت که مشکل جمهوری اسلامی را بچه‌های جمهوری اسلامی باید حل کنند، مطرح کرد: نگاه شهید سلیمانی نگاهی کلان بود؛ نگاه امام (ره) نیز به سمت تشکیل حکومت جهانی بود بدین سان نباید به حد و حدودهای جاری قانع بود.

وی با بیان اینکه همه افرادی که دم از انقلاب می‌زنند و قدم در مسیر درست می‌گذارند، یک شهید زنده هستند، گفت: یک کشاورز که برای به دست آوردن رزق و روزی حلال تلاش می‌کند، یک شهید زنده است، نباید در پی مشکلات ناامید شد و باید در راستای هدف درست تلاش کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با تاکید بر اینکه ما قرار است یک تمدن اسلامی تشکیل دهیم و در حال حاضر در مرحله مقدمه‌چینی آن هستیم، اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد 100 نویسنده نوقلم در حال آموزش هستند.

احمدرضا احسانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین ضمن گرامیداشت هفته بسیج، مطرح کرد: تقارن آغاز هفته بسیج و بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار موجب شد تا مراسمی برای تقدیر از فعالان حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس در استان ترتیب داده شود.

گفتنی است؛ در این آیین که به صورت همزمان با سراسر کشور از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن» رونمایی شد.

متن تقریظ مقام معظم رهبری به این شرح است:

"بسم الله الرّحمن الرّحیم

با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت.. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت.

‌‎10 اسفند 1399

از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود."

شایان ذکر است؛ کتاب تنها گریه کن نوشته "اکرم اسلامی"، روایت زندگی "اشرف سادات منتظری" مادر شهید "محمد معماریان" است که در انتشارات حماسه یاران به چاپ رسیده و مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

هم چنین، در این مراسم از خانواده شهیدان "میرزا محمد سلگی" و "ایرج داوری" تجلیل و از فعالان حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس استان همدان تقدیر به عمل آمد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48707