کد خبر : 48766
تاریخ : 1400/9/2
گروه خبری : استان‌ها

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

پیشروی همدان به سمت سرشاخه‌کاری انگور و ایجاد تنوع تولید

حجت‌اله شهبازی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه باغبانی استان همدان در سال 98، مطرح کرد: استان همدان ازنظر سطح، رتبه 14 کشوری را با 2.6 درصد از باغات کشور و ازنظر تولید، رتبه 11 کشوری با 2.9 درصد از تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان همدان در برخی از تولیدات باغی دارای رتبه‌های حائز اهمیتی است، تشریح کرد: استان همدان در تولید محصولات گردو، رازیانه و گشنیز رتبه نخست، در تولید کشمش رتبه دوم، در تولید گیاهان دارویی رتبه پنجم، در تولید بادام و آلو رتبه ششم، در تولید هلو، شلیل، شفتالو و سیب نیز رتبه نهم کشوری را دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به وضعیت باغبانی و تولیدات باغی در استان، مطرح کرد: در سال 99 میزان تولیدات باغی در استان همدان برابر 776 هزار تُن بوده است که این میزان در سال 1400 به بیش از 818 هزار تُن می‌رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: استان همدان بالغ‌بر 79 هزار و 161 هکتار باغ دارد که 29 درصد آن در شهرستان ملایر وجود دارد و میزان تولیدات باغی استان نیز در سال جاری بالغ‌بر 818 هزار و 500 تُن است که 36.6 درصد این تولیدات در شهرستان ملایر وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات استان همدان از 51 هزار هکتار در سال 1383 به 79 هزار هکتار در سال جاری رسیده است، مطرح کرد: روند رشد باغات هم‌اکنون به سبب محدودیت‌های آب‌وخاک درحال کُند شدن است؛ بدین‌سان اصلاح و جایگزینی سالیانه باغات را در سطح استان درپیش گرفته‌ایم.

شهبازی در تشریح این موضوع گفت: در این راستا 551 هکتار از باغات استان همدان در سال 83 اصلاح شدند و این روند درحال حاضر صعودی شده است؛ به‌نوعی که در سال 99 اصلاح باغات به سه هزار و 301 هکتار رسید و در سال جاری سه هزار و 500 هکتار از باغات اصلاح شده و جایگزینی‌ها صورت خواهد گرفت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در برخی از محصولات توسعه کشت و تولید را درپیش گرفته‌ایم، یادآور شد: در استان تولید زعفران در سال 98 برابر 548 کیلوگرم بود که این میزان در سال 99 به یک‌هزار و 46 کیلوگرم رسید و در سال جاری پیش‌بینی برای تولید یک‌هزار و 250 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان صعودی است، خاطرنشان کرد: سال 99 میزان کشت زعفران برابر 245 کیلوگرم بود و پیش‌بینی تولید این محصول برای سال جاری برابر 285 کیلوگرم است.

شهبازی با اشاره به اینکه دیگر محصول مد نظر گل محمدی است، میزان تولید این محصول را در سال 99 برابر 410 تُن و پیش‌بینی تولید برای سال جاری را برابر 600 تُن اعلام کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول اگرچه در سال 83 برابر 56 هکتار بوده است، پیش‌بینی می‌شود که در سال 1400 به 350 هکتار برسد.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه رتبه نخست کشوری در بحث تولید رازیانه و گشنیز را داریم، پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی برای سال جاری استان برابر 27 هزار و 800 تُن است و این درحالی بوده که تولید گیاهان دارویی در استان طی سال گذشته برابر 18 هزار و 11 تُن بوده است.

شهبازی در این راستا تصریح کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان در سال 99 برابر هشت هزار و 776 هکتار بوده و در سال جاری پیش‌بینی تولید این گیاهان برابر 14 هزار و 100 هکتار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت تولید قارچ خوراکی در استان اشاره کرد و از تولید چهار هزار و 511 تُنی این محصول در سال گذشته و پیش‌بینی تولید چهار هزار و 570 تُنی این محصول در سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه بحث سرشاخه‌کاری گردو در استان از سال 96 درپیش گرفته شده است، گفت: در سال 1399 تعداد 125 هزار و 110 پیوند و در سال جاری تعداد 72 هزار و 500 پیوند در این زمینه به انجام رسیده است.

شهبازی درخصوص کشت پسته در استان نیز مطرح کرد: در سال 99 کشت این محصول در استان برابر 320 هکتار بود و در سال جاری پیش‌بینی کشت 360 هکتاری در زمینه پسته را داریم و اولویت با شهرستان‌های جنوبی استان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح فراز باغات انگور استان نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در سال 98 به‌صورت ویژه شروع شد و قبل از آن بیشترین میزان اجرای طرح برابر 25 هکتار بود؛ اما در سال 98 این میزان به 84.8 هکتار رسید.

شهبازی با اشاره به اینکه به سبب ضعیف شدن منابع مالی این میزان در سال 99 به 43 هکتار رسید، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری طرح فراز باغات انگور در 100 هکتار از باغات استان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌ها در این راستا افزایش یافته است به‌نوعی که هم‌اکنون برای اجرای یک هکتار طرح فراز به 120 میلیون تومان نیاز است، تصریح کرد: بحث اجرای طرح فراز، یک کار تخصصی است و باغداران برای ورود به این عرصه نیازمند استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان هستند؛ بدین‌سان می‌توانند برای ارتقای دانش فنی خود از اساتید و پژوهشکده انگور نیز کمک بگیرند تا به 20 درصد افزایش تولید در این راستا برسند.

شهبازی در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب درخصوص اینکه آیا به سمت تنوع انگور در استان پیش می‌رویم یا خیر؟ گفت: در این راستا نیز طرح سرشاخه‌کاری انگور درپیش گرفته شده است تا بتوانیم به تنوع تولید برسیم و در کنار تولید انگورهای مربوط به کشمش، به تازه‌خوری انگور نیز توجه شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان به وضعیت تولید نهال در استان همدان نیز اشاره کرد و افزود: در سال 83 هر فردی می‌توانست در این عرصه قدم بردارد، اما هم‌اکنون شناسنامه شدن نهال‌ها مد نظر است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 500 هزار اصله نهال در این راستا در استان تولید شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تولید نهال گواهی‌شده در استان همدان، به دیگر طرح‌های ویژه باغبانی استان همدان مانند ایجاد باغ سازگاری بادام، باغ سازگاری پسته، ایجاد زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی، ایجاد باغ مادری انگور، تولید ارقام جدید گردو، پیوندزنی درختان پسته، توسعه باغات سیب پایه رویشی، توسعه باغات گردوی پیوندی و غیره اشاره کرد.

گفتنی است، در ادامه این جلسه مباحثی چون اجرای طرح فراز و کشت پسته از سوی خبرنگاران مورد نقد قرار گرفت و خواستار ورود بحث‌های کارشناسی ترویجی به این موضوع شدند تا هم باغداران در این مسیر متحمل خسارت نشوند و هم بتوان طرح را به نحو مناسب‌تری پیش برد.

از سویی خلأ نقش تشکل‌ها و نهادهای مربوطه و ورود میوه‌های استان همدان در بحث‌های دلالی، از دیگر مباحثی بود که اصحاب رسانه خواستار توجه مسئولین استانی به آن‌ها شدند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48766