کد خبر : 48829
تاریخ : 1400/9/3
گروه خبری : استان‌ها

تأمین اعتبار شرط اجرای پروژه‌ها؛

طلسم چهاربانده کردن علیصدر با ماده 56 شکسته می‌شود؟

اعتبار 600 میلیاردی نیاز عملیاتی شدن پروژه محور علیصدر

آبان ماه سال 1396 بود که فرهاد فرزانه، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تعریض محور همدان- علیصدر به 85 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مطالعات چهاربانده شدن این محور در حال انجام است و محور همدان- گل‌تپه– علیصدر به طول 68 کیلومتر هیچ‌گونه اعتباری برای تملک اراضی در طول مسیر آن و ساخت این محور ندارد و برای ساخت این مسیر 85 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید اراضی مورد نیاز در طول مسیر چهاربانده شدن تملک شوند؛ فرزانه این مهم را نیز متذکر شده بود که همان سال مطالعات تعریض این محور انجام می‌گیرد و از سال 1397 با تخصیص اعتبار لازم پروژه چهارخطه شدن محور آغاز خواهد شد.

پروژه‌ای که در سفر رئیس‌جمهور روی برگه اعتبار ملی اولیه چهار میلیارد تومانی گرفت، حال پس از گذشت حدود چهار سال هنوز اجرایی نشده و همچنان شاهد بروز سوانح جرحی و فوتی در این محور منتهی به علیصدر به عنوان یک مسیر گردشگری هستیم و این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت منطقه هر چه سریع‌تر اعتبار مورد نیاز اجرای طرح تأمین و شاهد عملیاتی شدن و بهره‌برداری از آن باشیم که اینگونه نشد و به منظور اطلاع از آخرین وضعیت اجرای این پروژه و دلایل عدم عملیاتی شدن آن با نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت‌و‌گو کردیم.

فتح‌الله توسلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به حادثه‌خیز بودن محور علیصدر، اظهار کرد: با توجه به تردد توریست‌ها، مسافران داخلی و خارجی به علیصدر و مسیر بیجار به صورت هفتگی شاهد تصادفات منجر به فوت و یا تصادفات با خسارات سنگین در این محور هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقداماتی از گذشته در محور علیصدر انجام شده بود، گفت: به دلیل هزینه سنگین مورد نیاز برای چهاربانده کردن این محور در حدود 400 تا 500 میلیارد تومان، دولت توان مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد.

وی با اشاره به مقرر شدن ورود بخش خصوصی به این منظور به دنبال سفر سال گذشته نوبخت معاون رئیس‌جمهور، بیان کرد: این مهم را از طریق وزارت راه و شهرسازی پییگری کردیم و دستوراتی از وزیر گرفته شد.

نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: اخیراً با بانک صادرات در این خصوص وارد مذاکره شدیم که یک کنسرسیوم از بانک‌ها تشکیل و از طریق ماده 56 بخش قابل توجهی از اعتبارات این پروژه تأمین شود.

توسلی با بیان اینکه این مهم در حال طی مراحل اداری و مذاکره با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه است، تصریح کرد: امید است در سال جاری این اقدامات انجام و سال 1401 این پروژه آغاز شود.

وی با تأکید بر اینکه بانک اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، ادامه داد: باید هماهنگی بین وزارت راه، شرکت زیرساخت و سازمان برنامه و بودجه انجام گیرد و این مورد در بودجه و اعتبارات بانک قید شده و کنسرسیوم تشکیل شود.

نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعتبارات امسال بانک‌ها در بحث ماده 56 اتمام یافته است و به محض تأمین اعتبار از محل ماده 56 برای پروژه چهاربانده کردن محور علیصدر، امید است در سال 1401 عملیات اجرایی آغاز شود.

توسلی با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه برعهده دولت است، یادآور شد: با سرمایه‌گذاری بانک‌ها باید این مهم عملیاتی شود و موافقت اولیه بانک گرفته شده و نیاز به طی مراحلی برای تصویب بوده؛ اجرای این پروژه از اولویت‌های مهم بنده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه اکنون اجرای باند دوم در محور علیصدر مطرح است، اظهار کرد: تحقق این مهم یک مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لازم دارد که این مجوز باید طبق ماده 23 داده شود.

داریوش حسینی به گرفتن مجوز اجرای باند دوم محور کبودراهنگ در گذشته اشاره کرد و گفت: مجوز به صورت 30 درصد سهم دولت و 70 درصد سهم بخش خصوصی بود که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشت.

وی با اشاره به سفر رئیس سازمان مدیریت وقت استان و پیگیری این موضوع، بیان کرد: رئیس سازمان مدیریت وقت استان با استفاده از ظرفیت قانونی ماده 56 و قرار دادن اعتبار در اختیار پیمانکار برای انجام کار، موافقت کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: این مجوز صادر شد و نماینده مردم کبودراهنگ نیز به جد پیگیر موضوع ماده 56 برای اجرای این پروژه بوده و موافقت لازم را از سازمان مدیریت گرفته و با بانک‌ها نیز مذاکراتی داشته است.

حسینی با بیان اینکه در صورت تأمین مالی قطعاً با 30 درصد سهم دولت و 70 درصد از سوی ماده 56 عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: کارهای مطالعاتی پروژه انجام شده و مشکلی نداریم و تنها تأمین مالی اکنون برای آغاز عملیات اجرایی مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری‌ها برای تحقق ماده 56 در این پروژه انجام شده است، ادامه داد: مکاتبات باید به تهران، سازمان مدیریت و بانک ارسال شود که نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: دو بانک به منظور ورود در اجرای این پروژه تعیین شده است که هنوز قطعی نشده و به محض قطعی شدن اعلام خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه امید است با نتیجه‌بخشی پیگیری‌ها هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود، یادآور شد: طبق برآوردهای قبل حدود 600 میلیارد تومان اعتبار به منظور چهاربانده کردن محور علیصدر مورد نیاز است که این هزینه باید به روزرسانی شود.

چهاربانده کردن محور علیصدر پس از گذشت چهار سال همچنان تعیین تکلیف نشده است و تأمین اعتبار از محل ماده 56 شرط آغاز عملیات اجرایی این پروژه عنوان شده که البته توسلی نماینده مردم کبودراهنگ عنوان کرده است رازینی‌های و پیگیری‌های لازم به این منظور انجام و بانک صادرات موافقت اولیه را صادر کرده است و این مهم اکنون در مرحله طی مراحل اداری بوده و درصورت تحقق این امر در سال 1401 شاهد اجرای آن خواهیم بود.

اما حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تنها مشکل اجرای این پروژه را تأمین مالی دانسته و عنوان کرده که اجرای باند دوم در محور علیصدر مطرح است و تحقق این مهم نیازمند مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و باید طبق قانون این مجوز صادر شود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که چهاربانده کردن محور علیصدر با توجه به حادثه‌خیزی آن امری ضروری است و باید در پروژه‌های اولویت‌دار استان قرار گرفته و هرچه زودتر به مرحله اجرا درآید که این مهم نیازمند عزم جدی مدیریت ارشد استان، نماینده مردم کبودراهنگ و مدیریت دستگاه مربوطه بوده که امید است با پیگیری‌های مجدانه شاهد بهره‌برداری از چهاربانده محور علیصدر در سال 1401 باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48829