کد خبر : 48868
تاریخ : 1400/9/4
گروه خبری : استان‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

ایجاد بخش پژوهشی وجه تمایز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال

ایجاد سالن پلاتو نیاز اصلی نمایش در همدان

فراخوان بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان درحالی از مهرماه در قالب 12 بخش مسابقه تئاتر خردسال، مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه خیمه‌شب بازی، نقالی- پرده‌خوانی، تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان (تا 18 سال)، تئاتر فراگیر (همراه افراد با نیازهای ویژه)، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، پژوهش، آثار میهمان و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی اعلام شد که سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا این جشنواره به‌صورت فیزیکی برگزار نشد.

سال 98 جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد و پس از پایان جشنواره انتقادات بسیاری درخصوص نحوه برگزاری، زیرساخت‌ها و محورها بر این جشنواره وارد شد و با توجه به تنفس یک‌ساله به‌دلیل شیوع کرونا، انتظار می‌رود نواقص و ایرادها در این حوزه برطرف شده و به حداقل رسیده باشد.

از دید منتقدان و فعالان در عرصه تئاتر، استان همدان کمبودها و نیازهایی در این حوزه دارد که به‌منظور برگزاری هرچه بهتر رویدادهایی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر متولیان امر باید درصدد رفع آن‌ها باشند که به‌منظور پیگیری این موضوع و وضعیت زیرساختی تئاتر در استان همدان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

احمدرضا احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه امسال بیست‌و‌هفتمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: 20 دوره این جشنواره در همدان برگزار شده است و عملاً خاستگاه، جایگاه و شروع جشنواره از استان همدان با عنوان جشنواره امید بود.

وی به برگزاری 6 دوره جشنواره در استان‌های دیگر ازجمله کرمان، شیراز، سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: عملاً هیچ استانی نتوانست همچون همدان برگزارکننده جشنواره باشد و جشنواره در همدان ماندگار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: با توجه به تقاضای سایر استان‌ها و پایان تفاهم‌نامه پنج‌ساله برگزاری جشنواره در سال گذشته، خردادماه امسال تفاهم‌نامه پنج‌ساله به امضای استاندار وقت و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

احسانی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ماندگار است و امیدواریم با قدرت بتوانیم جشنواره را با شکل و سیاق جدید دنبال کنیم، افزود: باید تأثیرات فرهنگی جشنواره مشهود بوده و بازخورد خوبی برای استان داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته یکی از آثار جشنواره تعداد کارهای تولیدشده ژانر کودک و نوجوان در همدان بوده است، تصریح کرد: از این منظر همدان استان نخست در کشور است و بسیاری از آثار در همدان اجرای عمومی دارد و در نقاط مختلف کشور نیز این گروه‌ها اجرا دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: ازنظر اقتصاد فرهنگ و هنر، بخشی از این گروه‌ها درآمدزا هستند؛ چراکه کار کودک و نوجوان نسبت به تئاتر بزرگسال درآمدزا بوده و از این بابت یک ظرفیت در استان ایجاد شده است و تعداد گروه‌های تئاتر فعال استان در حوزه کودک نسبت به سایر استان‌ها، قابل قیاس نیست.

احسانی با اشاره به دیگر اثرات فرهنگی تئاتر، خاطرنشان کرد: تئاتر می‌تواند در کنار سرگرمی، نشاط و امید، کارکرد تربیتی نیز داشته باشد؛ بخش تربیتی این رویداد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز منشور خاصی در بخش تربیتی تئاتر نداریم، یادآور شد: به دنبال این هستیم در این دوره کارهای پژوهشی در حوزه کودک و نوجوان شکل بگیرد؛ یکی از بخش‌های جشنواره امسال و سال‌های آینده، فعال شدن بخش پژوهشی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: درحال شناسایی افراد جامعه‌شناس و روانشناس به‌منظور تقویت بخش پژوهشی جشنواره هستیم که به‌نوعی در آن خصوص ریل‌گذاری کرده و سیاست‌های لازم را در آثار داخلی و خارجی ابلاغ کنیم.

احسانی با بیان اینکه باید هزینه‌کرد برای جشنواره با کارهایی در حوزه تربیتی، پرورشی، دینی و مسئولیت‌پذیری کودک و نوجوان همراه شود، گفت: جشنواره تا قبل از این برنامه‌ها با موضوعات آزاد بوده و بیشتر سبک و سیاق آن به سمت کمدی و سرگرمی است که البته برای ایجاد نشاط، سرگرمی و امید خوب بوده، اما زوایای تربیتی و دینی نیز باید درنظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه توجه به نقاط محروم و کم‌برخوردار جزء تعهدات در برگزاری جشنواره خواهد بود، بیان کرد: سال 98 به‌عنوان آخرین سال برگزاری جشنواره تا قبل از شیوع کرونا 59 اجرا در حواشی و مناطق کم‌برخوردار شهر داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: توجه به شهرستان‌ها در راستای عدالت فرهنگی و توزیع عادلانه امکانات در مناطق محروم در دستور کار این دوره جشنواره است.

احسانی با اشاره به افزودن چند بخش جدید به این دوره جشنواره، تصریح کرد: بخش تعزیه‌خوانی، شبیه‌خوانی و تئاتر خیابانی در گذشته جزء بخش جنبی جشنواره بود که اکنون در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

وی دائمی شدن جشنواره را یکی از ویژگی‌های امسال این رویداد دانست و ادامه داد: طی چند روز آینده در مجتمع آوینی و یا ابن سینا دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان افتتاح خواهد شد؛ این دبیرخانه در طول سال فعال خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان، انتشار مقاله، برگزاری سمینارها، برگزاری جلسات آسیب‌شناسی در مورد تئاتر و مسائلی از این دست، در دستور کار دبیرخانه در طول سال خواهد بود.

احسانی بومی کردن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را از رویکردهای این اداره کل دانست و یادآور شد: بعد از 20 سال ضعفی در جشنواره می‌بینم و آن اینکه ششمین و هفتمین سال باید تمام امور آن در همدان انجام می‌شد؛ اما این دو شقه بودن و انجام بخشی از امور در تهران و بخش اعظم آن در همدان، ایجاد دوگانگی کرده و در تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که در دوره جدید با همکاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم به‌طور کامل و صددرصدی دبیرخانه جشنواره را در همدان مستقر کرده و تمام کارها صفر تا صد در استان انجام شود، اظهار کرد: اعلام شده است که از آثار بزرگسال با موضوعاتی در حوزه تحکیم بنیان خانواده، عفاف و حجاب، ایثار و شهادت، دفاع مقدس و نماز، حمایت ویژه می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در تئاتر کودک و نوجوان توجه به حوزه آموزشی، تربیتی، مسائل دینی و فرهنگ‌سازی دینی نیز باید در فراخوان عنوان شود که خروجی آن برای استان بیش از جنبه‌های سرگرمی جشنواره باشد.

احسانی در بحث زیرساخت‌های تئاتر در استان همدان نیز بیان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دومین رویداد بزرگ کشور بعد از جشنواره فجر است و جزء 16 رویداد پُرمخاطب و مهم هنری دنیا قرار گرفته است و از این منظر باید دو بخش را در حوزه زیرساخت‌ها تقویت کنیم.

وی به تقویت بخش اسکان و اقامت گروه‌ها به‌ویژه گروه‌های خارجی در بحث زیرساخت‌ها اشاره کرد و افزود: در این بخش ازنظر تعداد هتل‌های درجه یک موجود در همدان مشکلی نداریم و امکان پذیرایی مسافران را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: به‌لحاظ زیرساخت‌های تخصصی حوزه تئاتر در بحث پلاتو و سالن‌های نمایش نیز ازنظر تعداد و کمیت مشکلی نداریم، اما بیشتر مجتمع‌های فرهنگی ازجمله آوینی عمر 20 ساله دارند و عملاً بازسازی و به‌روزرسانی نداشته‌اند.

احسانی با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته با استفاده از فرصت محدودیت‌های کرونایی با مشارکت بخش خصوصی مجتمع ابن سینا و مجتمع شهید آوینی درحال بازسازی است، ادامه داد: بیش از 20 سال از افتتاح این ساختمان‌ها سپری شده و استاندارد آتش‌نشانی نداشت که یکی از اقدامات مهم در این خصوص است.

وی با اشاره به تعویض سیستم صوتی و تصویری و صندلی‌های داخل سالن‌های دو مجتمع، خاطرنشان کرد: به‌طور کامل درحال ایجاد استاندارد در ساختمان‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها هستیم که در شأن برگزاری جشنواره باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یادآور شد: بخش زیادی از به‌روزرسانی و نوسازی سالن‌های تئاتر در دو مجتمع مذکور انجام شده است و امیدواریم تا قبل از پایان سال و طی یک تا دو ماه آینده و تا قبل از برگزاری جشنواره نه‌تنها سالن‌های مرکز شهر همدان، بلکه سالن شهرستان‌ها نیز بازسازی شده باشد.

احسانی با اشاره به مشکل موجود در بخش زیرساخت‌ها، اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت ایجاد سالن‌های پلاتو درحال حرکت است که گروه‌ها می‌توانند برای تمرین و اجراها از این سالن‌ها استفاده کنند؛ در سالن ابن سینا و آوینی سالن پلاتو داریم که در نقشه اولیه نبوده و بعد ایجاد شده که استاندارد نیستند و به دنبال استانداردسازی آن‌ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال ایجاد سالن پلاتو در مجتمع‌ها هستیم، گفت: با استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد درحال رایزنی برای گرفتن اعتبارات خاص هستیم که یکی از نقص‌های استان در نداشتن سالن پلاتو را با ایجاد این سالن‌ها در کنار مجتمع‌های فرهنگی رفع کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: برای هر شهرستان یک سالن پلاتو نیاز داریم و به دنبال این هستیم در سفر آذرماه وزیر اعتباری به این منظور گرفته و با تأمین اعتبار از استان و وزارتخانه، به سمت احداث پلاتو برویم.

احسانی کمبود سالن پلاتو در استان را از نقص‌ها در اجرای گروه‌های نمایشی در جشنواره بین‌المللی و گروه‌های نمایشی استان طی سال دانست و افزود: به دنبال پیگیری و رفع این مشکل هستیم.

برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر به مدت پنج سال دیگر در همدان تمدید شد و این موقعیت فرصتی است تا مسئولان امر با نگاه ویژه به حوزه تئاتر و رفع مشکلات موجود و تقویت زیرساخت‌ها ازجمله آن ایجاد سالن‌های پلاتو در تمام شهرستان‌های استان و به‌طور ویژه در مرکز استان، اقدامی مؤثر در این خصوص داشته باشند که البته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این راستا رایزنی‌هایی با استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است و امید می‌رود با گرفتن اعتبارات لازم در آینده نه‌چندان دور، شاهد ایجاد سالن‌های پلاتو ویژه نمایش در سراسر استان همدان باشیم.

البته سالن‌های موجود در مجتمع‌های فرهنگی همچون سالن شهید آوینی و ابن سینا نیز با توجه به قدمت آن‌ها در بخش زیرساخت‌ها مشکلاتی داشتند که اخیراً با مشارکت بخش خصوصی درحال بازسازی و ایجاد استانداردهای لازم در بخش ایمنی و تجهیزات هستند و انتظار می‌رود با توجه به برگزاری دومین رویداد مهم کشور در همدان، با عزم جدی مسئولان مشکلی در بحث زیرساخت‌های تئاتر در استان نداشته باشیم که این امکانات ایجادشده در طول سال نیز در اختیار گروه‌های نمایشی استان قرار گرفته و موجب ارتقای عملکرد آن‌ها شود.

البته اهالی تئاتر در استان همدان مشکلات دیگری نیز در بحث حمایت‌ها و مسائلی از این دست دارند که برای ایجاد فرصت‌های لازم به‌منظور درخشش هرچه بیشتر آن‌ها در این عرصه باید توجه ویژه به رفع این مشکلات شود و شنیدن صدای اهالی تئاتر خواسته اصلی آن‌ها از مسئولان استان به‌ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48868