کد خبر : 48906
تاریخ : 1400/9/4
گروه خبری : متن‌زندگی

سامانه‌ای که مدیر برنامه زندگی سالمندان است

مدیر دپارتمان تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره این سامانه اظهار کرد: ما نسلی هستیم که ساعت‌های زیادی را در دوران کودکی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان گذراندیم و به نوعی همراه با مراقبت‌های آنان رشد کردیم و پرورش یافتیم؛ اما به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی، در برخی مواقع توانایی مراقبت از آنان را که در سنین سالمندی به سر می‌برند، نداریم؛ گفتنی است نیازهای یک سالمند از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آن‌ها، نیازمند حمایت خانواده در مدت زمان طولانی است. بنابراین مراقبت از سالمندان برای اغلب خانواده‌ها جزء دغدغه‌های مهم به شمار می‌رود. چراکه آنان تمایل ندارند سالمندشان باقی عمر را در خانه سالمندان به سر ببرد و از طرفی هم دریافت خدمات مراقبتی از پرستاران هم هزینه زیادی می‌طلبد.

دکتر مرضیه مقربی افزود: در نتیجه تیم طراحی این سامانه تلاش کرده است با این سامانه بیشتر نیازمندی‌های سالمندان را بر طرف کند. هدف این است تا زمان ممکن افراد بتوانند بدون نیاز به دیگران در خانه‌های خودشان به صورت مستقل زندگی کنند. از آنجایی که سالمندان به لحاظ شخصیتی گنجینه هر خانواده محسوب می‌شوند و چون اغلب آن‌ها می‌خواهند خودشان نیازهایشان را مدیریت کنند، نگهداری و مراقبت از آنان باید با حفظ کرامتشان صورت گیرد.

وی با بیان این که با توجه به حجم جمعیت سالمندان کشور ما با سونامی سالمندی در سال‌های آتی مواجه می‌شویم، گفت: این سامانه تمام نیازمندی‌های این قشر را از خرید روزانه تا نیازمندی‌های فنی، الزامات درمانی، تردد و مراقبت هوشمند داخل منزل را بر عهده دارد و طبق یک برنامه‌ریزی مشخص در جریان زندگی فرد قرار می‌گیرد. در واقع تمام ابعاد زندگی این افراد با توجه به نیازهای تبیین شده و مناسب با سبک زندگی آن‌ها در این سامانه بارگذاری می‌شود و ما بر مبنای سبک زندگی فرد برنامه‌ریزی دقیقی برای وی طراحی می‌‌کنیم. برای مثال خرید هوشمند، میزان زمان خواب روزانه و غیره به صورت هوشمندانه تحت نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: در فرآیند این سامانه بر اساس اطلاعات دریافتی از افراد، به صورت دوره‌ای بازرس فنی به منزل فرد ارسال می‌شود. همچنین اگر سالمندی نیاز به چکاپ دوره‌ای داشته باشد، این فرآیند در سامانه تعریف شده است و سیستم برای پزشک مربوطه ارسال می‌کند. گفتنی است تمامی اطلاعات کسب شده در برنامه‌ریزی و رفع نیازهای سالمند تاثیرگذار است. در واقع اطلاعات هر بخش در این سامانه روی برنامه‌ریزی و دریافت خدمات تاثیر می‌گذارد و از یک هماهنگی مشخص شده‌ای پیروی می‌کند.

مقربی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف طراحی سامانه مذکور این بود که تا آنجایی که امکان دارد، از ورود سالمندان به مراکز درمانی و محیط‌های پرخطر جلوگیری شود. این سامانه بر اساس وضع موجود و زیرساخت‌های در دسترس عملا هم در حوزه سالمندان خدمات ارائه می‌دهد و هم فرصت ارائه خدمات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نحوه دریافت اطلاعات از سالمندان برای برنامه‌ریزی همه جانبه و کاربردی‌تر کردن این سامانه، گفت: برای دریافت اطلاعات، فرم‌هایی به فرد و خانواده‌ها داده می‌شود. در واقع ما اطلاعات کلیدی را از خود سالمند و فرزندان آن‌ها دریافت می‌کنیم و سپس از بازخوردهایی که سیستم به ما می‌دهد، اطلاعات را تکمیل می‌کنیم.

به نقل از روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مقربی گفت: یکی از موارد بسیار مهم در این سامانه امنیت اطلاعات است و باتوجه به زیر ساخت‌های این سامانه هیچ فردی نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. در واقع هیچ اطلاعاتی به فرد ثالث قابل دسترسی نیست و امکان نفوذ و دسترسی به اطلاعات افراد در این سامانه وجود ندارد؛ چراکه منبع اطلاعاتی سنسورها از اینترنت استفاده نمی‌کند. در واقع امنیت افراد و داشتن یک زندگی ایمن و سالم از اهداف اصلی تیم طراحی این سامانه است. عملا این سامانه مدیر برنامه زندگی سالمندان است.

مقربی درباره استفاده از سنسورها در این سامانه گفت: در سرویس مراقبت هوشمند این سامانه از سنسورها استفاده می‌شود که کاملا شخصی‌سازی است، چراکه هر خانه اندازه و متراژ مشخصی دارد و بستگی به نوع معماری و امکانات خانه‌ها سنسورها جایگذاری می‌شود و همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، اطلاعات آنها کاملا در امنیت نگهداری می‌شود. قیمت‌گذاری و هزینه استفاده از این سامانه به میزان امکانات ارائه شده به هر فرد تعیین می‌شود. این سامانه برای کودکان و افراد معلول که نیاز به امنیت و مراقبت بیشتری دارند، هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر فردی که نیاز به توجه بیشتر داشته باشد، پوشش داده می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48906