کد خبر : 49115
تاریخ : 1400/9/9
گروه خبری : سلامت

سویه آفریقایی قوی‌تر از ویروس دلتا

واکسن‌سازها دست به کار شدند

سروصدای سویه جدید کروناویروس حکایت از به صدا در آمدن زنگ خطر بیماری در دنیا دارد. شاید اگر این جهش از راه نمی‌رسید، می‌شد روزهای آرام کرونایی را تصور کرد. اما حالا با آمدن این میهمان ناخوانده، دوباره باید حالت آماده‌باش گرفت و مراقبت‌ها را شدت بخشید. زیرا آن‌طور که گفته می‌شود، این سویه جدید از جهش‌های قبلی هم خطرناک‌تر است و چه‌بسا به افراد واکسن‌زده هم رحم نکند.

دبیر کمیته کشوری کووید 19 در واکنش به نگرانی‌هایی که بابت سویه آفریقایی ایجاد شده است، گفت: شروع این جهش ویروس از کشورهای آفریقای جنوبی بود و اکنون متأسفانه در کشورهای اروپایی و آسیایی هم گزارش شده است. بنابراین نگرانی آن بوده که امکان دارد نوع جدید و جهش‌یافته ویروس باعث به‌وجود آمدن اوج شیوع‌هایی در کشورهای مختلف و ازجمله کشور ما شود.

حمیدرضا جماعتی افزود: البته در کشورهای آفریقای جنوبی که شروع سویه جدید از آنجا بوده، میزان واکسیناسیون علیه کرونا زیر 40 درصد بوده است. بنابراین با توجه به نگرانی از ویروس جدید برای کشورهای مختلف و ازجمله کشور ما، در جلسه روز گذشته کمیته علمی توصیه این شد که افراد واکسن‌نزده برای انجام واکسیناسیون تشویق شوند؛ چراکه حدود 15 تا 20 درصد افراد جامعه هنوز واکسیناسیون دوز اول و دوم را انجام نداده‌اند. بنابراین لازم است حتماً این افراد برای واکسیناسیون تشویق شوند و یا اگر نیاز است، به‌وسیله ستاد کرونای وزارت کشور که اجرائیات را انجام می‌دهند، محدودیت‌هایی برای واکسینه‌نشده‌ها درنظر گرفته شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در واکنش به قدرت سرایت و بیماری‌زایی سویه جدید گفت: موضوعی که اکنون خیلی جای نگرانی دارد، این بوده که این سویه جدید با جهش‌های زیاد است. اما باید صبر کنیم و ببینیم وضعیت بیمارانی که به این سویه جدید مبتلا شده‌اند، چگونه رقم خواهد خورد و چه تعداد از این بیماران بستری می‌شوند و به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند.

محمدمهدی گویا افزود: اما شواهد امر نشان می‌دهد قدرت و شدت بیماری‌زایی این سویه جدید از سویه‌های قبلی حتی ویروس دلتا، بیشتر باشد.

استاد تمام ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی سویه B.1.1.529 کروناویروس را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را امیکرون (Omicron) نامید، اظهار کرد: در طبقه‌بندی انواع کروناویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد، در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

علیرضا ناجی با اشاره به اینکه نوع B.1.1.529 نخستین‌بار در 24 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد، افزود: وضعیت اپیدمیولوژیک این منطقه با سه اوج شیوع مشخص شده است که آخرین آن‌ها عمدتاً نوع دلتا بود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/49115