کد خبر : 49215
تاریخ : 1400/9/11
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

گردشگری خالی از هیجان همدان با وجود غار علیصدر و الوند

مدیر تور آژانس دروازه ملل: می‌توانیم در مسیر گردشگری هیجانی گام برداریم

استان همدان در دل خود قابلیت‌های گردشگری بسیاری دارد، قابلیت‌هایی که همواره سعی کردیم با معرفی آن‌ها ازجمله گردشگری‌های روستایی، ورزشی، کشاورزی، تندرستی، غذا و غیره، مسئولان مربوطه در استان را متوجه داشته‌هایمان کنیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی در تمامی فصول سال، از این موقعیت‌ها در مسیر توسعه استان بهره‌مند شویم.

دوران شیوع ویروس کرونا اگرچه روی صنعت سفید گردشگری اثرات بسیاری گذاشت اما حال شاهدیم که گردشگری در بسیاری از نقاط دنیا و شهرهای کشور به سمت و سوی دیگری رفته و توانسته در مسیر احیای وضعیت و اشتغال‌های از دست رفته در این راه، قدم‌های خوبی بردارند.

حال در این نوشتار برآنیم تا با نگاهی دیگر یعنی نگاه به بحث «گردشگری هیجانی» موضوع را پیش برده و دشته‌های همدان در این مسیر را مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته مطالعات صورت گرفته، ایران به‌واسطه مناطق کوهستانی، بیابان‌های صعب‌العبور و جنگل‌های انبوه یکی از کشورهایی است که قابلیت‌های بالایی در گردشگری ماجراجویانه دارد‌؛ قدم‌زدن در بیابان‌های بی‌انتها، بانجی‌‌جامپینگ، صعود به قله‌های مرتفع، تراورس در دامنه‌های پرشیب، شبی بارانی را در جنگل به صبح رساندن، گام ‌نهادن در کوهستان زمانی که طول مسیر پاکوب از برف پُر شده و هر‌گام تو را به عمقی نامعلوم فرو‌می‌برد و کولاک تو را هر دقیقه به سویی می‌کشد؛ اوج کشمکش با قدرت طبیعت در لحظه رسیدن به قله برف‌خیز؛ زمانی که دره از آب پر می‌شود و کوچک‌ترین حرکت می‌‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر داشته باشد. این تجربه‌ها با وجود دشواری در دنیا هواداران بی‌شماری دارد و گردشگرانی هستند که مسافت‌های طولانی را برای تجربه یکی از این موارد طی می‌کنند. گردشگری ماجراجویانه یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند هم موارد بالا و هم در یک شیب ملایم‌تر رفتینگ‌، آفرود، طبیعت‌گردی‌ در مسیرهای مشخص، پاراگلایدر و غیره را شامل شود.

این مسیر، به سفرهای با هدف خاص برای کاوش تجربیات جدید که اغلب شامل ریسک کردن یا کنترل خطر همراه با چالش شخصی، در یک محیط طبیعی یا عجیب و غریب، گردشگری هیجانی و یا ماجراجویانه اطلاق می‌شود. در جهان برخی کشورها نظیر کنیا، نیوزلند، نپال و تانزانیا ازجمله مشهورترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه محسوب می‌شوند. جمهوری اسلواکی نیز یکی از مقاصد محبوب گردشگران ماجراجوی اروپایی است؛ قاره‌ای که گرچه عنوان سبز را بر خود دارد، اما به لحاظ کوهستان آنچنان‌ که باید غنی نیست و ازاین‌رو هیجان‌طلبان را به اسلواکی می‌کشاند.

در زمینه موقعیت‌های «گردشگری هیجانی» در کشور، حسین نظر، کارشناس گردشگری مهیج و ورزشی به صنعت و توریسم به این موضوع اشاره کرده است که بسیاری از گردشگران هیجانی را کوهنوردان و ورزشکاران تشکیل می‌دهند و دیگر اقشار گردشگری هیجانی ماجراجو بوده و به ماجراجویی در طبیعت علاقه‌مند هستند که با گذراندن دوره‌های خاص به حوزه‌هایی از گردشگری هیجانی مانند پاراگلایدر و دیگر شاخه‌های مرتبط می‌پردازند.

وی، شاخه‌هایی مانند دره‌نوردی و بانجی‌جامپینگ را از دیگر حوزه‌های گردشگری هیجانی دانسته و گفته است که دره‌نوردی در تابستان، پاراگلایدر در هوای معتدل و بانجی‌جامپینگ در برخی از نقاط تهران انجام می‌شوند. در کویر آفرود که با خودرو و موتورهای مخصوص انجام می‌شود نیز بخش دیگری از گردشگری هیجانی است. همچنین موتورسواری و یا دوچرخه‌سواری در کوهستان از دیگر شاخه‌های گردشگری هیجانی به‌شمار می‌روند.

به گفته این کارشناس گردشگری مهیج و ورزشی، اکنون گردشگری هیجانی درآمد چندانی در ایران ندارد و به‌صورت تفریحی اجرا می‌شود در حالی که تمامی ظرفیت‌های این حوزه در ایران وجود دارد.

حال با نگاهی به این وضعیت، آیا می‌توان گفت که همدان هم قابلیت ورود به بحث «گردشگری هیجانی» را دارد یا خیر؟ آیا تاکنون در این مسیر قدمی در استان برداشته شده است؟ حدود 21 ماه از درگیری گردشگری همدان با کرونا و تب‌دار شدن وضعیت آن می‌گذرد، آیا قرار است که برنامه‌ریزی‌های منعطف در مسیر گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن را شاهد باشیم یا خیر؟

با این تفاسیر، در این خصوص با مدیر تور آژانس مسافرتی دروازه ملل، کارشناس گردشگری و راهنمای تور گفت‌و‌گویی ترتیب داده شد تا زیرساخت‌های استان همدان را برای ورود به بحث گردشگری هیجانی مورد بررسی قرار داده که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   از دیواره کوه خورزنه تا موقعیت‌های شگفت‌انگیز غار علیصدر

سجاد عزتی در گفت‌و‌گو با سرویس گردشگری سپهرغرب با بیان اینکه «گردشگری هیجانی» ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد، عنوان کرد: مقاصدی در دنیا هست که به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی خاص خود، در مسیر گردشگری وارد شده‌اند و یا مانند دبی، با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مانند ایجاد پیست اسکی، تورهای گردشگری را به سمت خود جذب کرده‌اند.

وی مطرح کرد: تورهای اکتیو، تورهای ماجراجویانه و مواردی از این قبیل بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند و تجربه‌های جدیدی را نیز برای گردشگران رقم می‌زنند.

مدیر تور آژانس مسافرتی دروازه ملل با بیان این موضوع عنوان کرد: همیشه نباید به‌دنبال این بود که زیرساخت‌هایی کلان برای گردشگری مهیا کرد، بلکه استان همدان در بسیاری از موارد دارای این قابلیت‌ها به‌صورت ویژه هست؛ در این زمینه می‌توان به دیوار کوه خورزنه اشاره کرد که پتانسیل عالی برای سنگ‌نوردی است.

عزتی در این راستا افزود: در کوهستان الوند نیز قابلیت اجرای زیپ لاین و اسلک لاین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در غار علیصدر و سراب پتانسیل تورهای اکتشافی وجود دارد، اظهار کرد: ورزش‌هایی مانند کارتینگ نیز وجود دارد که نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و پیست بوده و همه‌جا قابلیت اجرا دارند، اما باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تصریح بر اینکه همدان دارای پتانسیل‌های بسیاری است که از همان موقعیت‌های موجود در این اقلیم می‌توان استفاده کرد و در بحث «گردشگری هیجانی» وارد کار شد، ادامه داد: ورزش‌های آبی در سد اکباتان یکی از همین موضوعات است، نیاز نیست که سرمایه‌گذاری از صفر را در پیش بگیریم، بهتر است با در نظر گرفتن بحث‌های زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی‌ها را در گردشگری به سمت داشته‌هایمان سوق دهیم.

این کارشناس گردشگری در ادامه با بیان اینکه توسعه گردشگری در الوند بایستی به نحوی مدیریت شود که جامعه محلی ناراضی نباشند، منفعت‌هایی برای استان داشته باشد، به کوهستان الوند آسیبی نرسد و در نهایت موضوع توسعه پایدار را نیز مدنظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با این نگاه‌ها می‌توان گفت که به‌راستی، در گردشگری هیجان‌انگیز در استان همدان پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد.

   از دوچرخه‌سواری کوهستان تا جت اسکی و پاراسل

عزتی با بیان اینکه تورهای ماجراجویانه و اکتشافی دوچرخه‌سواری کوهستان، جت اسکی، پاراسل و غیره از دیگر مواردی است که استان همدان در آن‌ها حرف‌های زیادی می‌تواند برای گفتن داشته باشد، اظهار کرد: تورهای دوچرخه‌سواری کوهستان را در همدان برگزاری می‌کردیم، از ورکانه تا سیمین با اسب‌دوانی و دوچرخه‌سواری پیش می‌رفت؛ پتانسیل‌های خوبی در سد اکباتان و آبشینه نیز برای ورود به بحث گردشگری هیجانی وجود دارد.

   پیست اسکی همدان نیازمند یک مدیریت خوب است

وی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: ورزش اسکی، امروزه خیلی جذاب است و از کشورهای عربی مانند ترکیه برای اسکی به دیزین می‌آیند، این در حالی است که همدان تا فرودگاه امام دو ساعت و نیم فاصله دارد، جنس و نوع برف آن‌هم به گفته متخصصان این عرصه بسیار مناسب اسکی است، اما این روزها شاهدیم که پیست اسکی تعطیل، جاده آن بسته و ظرفیت آن روبه فراموشی است.

مدیر تور آژانس مسافرتی دروازه ملل خاطرنشان کرد: پیست اسکی در همدان، ظرفیتی است که سرمایه‌گذاری جدید نیاز ندارد تنها یک مدیریت خوب می‌خواهد!

عزتی با تصریح بر اینکه تله‌سیژ همدان نیازمند تعمیر، جاده پیست اسکی نیازمند ایمن‌سازی و خود پیست اسکی نیازمند یک مدیریت خوب است، مطرح کرد: چرا باید گردشگری ما در زمستان بخوابد؟ آیا حال که در فصل‌های سرد سال، اهالی تهران تمایلی به سفر به شمال کشور ندارند، نمی‌توانیم همدان را با غار علیصدر، پیست اسکی، ورزش‌های زمستانی، کوهنوردی و صعود به قله الوند و غیره وارد چرخه گردشگری کنیم؟

   چرا این روزها غار علیصدر که برند گردشگری همدان است، باید تعطیل باشد؟

وی خاطرنشان کرد: بایستی در همدان داشته‌های گردشگری احیا شوند، چرا این روزها غار علیصدر که برند گردشگری همدان است، باید تعطیل باشد؟ اگر بحث‌های مالی دراین‌بین مطرح است، چرا آن را به مزایده نمی‌گذارند تا بخش خصوصی پای کار بیاید؟ اگر قرار است مجدداً دولتی پیش رود، چرا پیگیر آن نیستند تا از نیروی متخصص در این عرصه استفاده شود؟

مدیر تور آژانس مسافرتی دروازه ملل در ادامه با بیان اینکه مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای پیست اسکی کجا هستند تا بتوان به این وضعیت رنگ و بوی دیگری بخشید؟ مطرح کرد: به‌راستی جاذبه‌سازی در بحث گردشگری بسیار خوب است، اما حال که در استان همدان ظرفیت‌های مناسبی در بحث گردشگری وجود دارد، ظرفیت‌هایی چون غار علیصدر، پیست اسکی و غیره، چرا نباید از آن‌ها بهره ببریم و با تعطیلی آن‌ها روبرو باشیم؟

عزتی با تأکید بر اینکه غار علیصدر نه‌تنها برند گردشگری همدان است، بلکه با تعطیلی آن شاهد آسیب به گردشگری غرب کشور نیز هستیم، تشریح کرد: غار علیصدر در بسته‌های گردشگری تعریف شده در مسیر سلطانیه زنجان و تورهای گردشگری کردستان و کرمانشاه نیز همواره جای داشت و حال شاهد ضربه به این تورهای گردشگری نیز هستیم.

وی ادامه داد: غار علیصدر، فرا استانی است و باید همتی در این مسیر باشد تا شاهد راه افتادن مجدد آن باشیم.

این کارشناس گردشگری با اشاره به مدیریت استاندار فعلی و مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان گفت: امیدواریم نه‌تنها غار علیصدر مجدداً بازگشایی شود بلکه در محیط غار نیز جاذبه سازی صورت بگیرد تا بتوانیم شاهد ایجاد ماندگاری سفر باشیم.

عزتی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو خاطرنشان کرد: به‌راستی باید از ظرفیت‌های موجود همدان در بحث گردشگری هیجانی کمک گرفت، در ادامه در اطراف غار علیصدر جاذبه‌سازی‌ها را نیز در پیش گرفت و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب قدم در مسیر جذب گردشگر و ارتقای ماندگاری سفر در استان برداشت.

استان همدان با داشته‌های طبیعی خود چون «غار علیصدر» و «کوهستان الوند» می‌تواند در مسیر «گردشگری هیجانی» پیش رود اما تاکنون دستان گردشگری همدان از این موقعیت‌ها خالی مانده است.

این در حالی است که داشته‌های طبیعی استان همدان همچون بزرگ‌ترین غار آبی جهان و کوهستان الوند نه‌تنها می‌توانند در حوزه گردشگری زمستانه و پاییزه برای همدان رونق را ایجاد کنند بلکه با ورود به بحث‌های جدیدتر، گردشگری‌های ماجراجویانه و اکتشافی و البته هیجانی، فصل جدیدی پیش روی این صنعت باز کند و تورهای گردشگری را با بسته‌های متنوعی همراه و گردشگران و توریست‌های بسیاری را به خود جذب کند.

اما تمامی این صحبت‌ها در صورتی ممکن می‌شود که بدنه گردشگری را زنده، سرپا، پویا و فعال نگاه داشته و نگاهمان به گردشگری در همدان به‌عنوان یک صنعت سفید، درآمدزا و امیدوارکننده باشد و در این مسیر، گام‌های جدی و با برنامه برداریم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/49215