کد خبر : 49227
تاریخ : 1400/9/11
گروه خبری : ایران و جهان

دکتر علی طاهری در میزگرد تبیین بسیج تراز انقلاب و اقتضائات زمان عنوان کرد:

مهم‌ترین رسالت بسیج تربیت کارگزارِ تراز انقلاب است

دکتر عراقچیان: ما باید قدرت نقد از خودمان را بالا ببریم

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار : سپهرغرب در هفته گذشته میزبان برگزاری میزگرد «تبیین بسیج تراز انقلاب و اقتضائات زمان» با حضور دکتر محمدرضا عراقچیان؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و استاد رشته معمای و شهرسازی، دکتر علی طاهری؛ استاد دانشگاه آزاد همدان و رئیس سابق سازمان بسیج اساتید استان همدان و ظروفی عضو بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان بود، بخش نخست این میزگرد در تبیین جایگاه بسیج و نقش‌آفرینی آن در جامعه با این محور که بازنگری در برنامه‌ها با حفظ اصول، نیاز امروز بسیج است و باید به سنت اصیل بسیج در جذب و حفظ آحاد افراد جامعه رجوع کرده و مدل و روش‌ها به‌روزرسانی شود، تقدیم حضور شما خوانندگان عزیز شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم این میزگرد است که می‌آید:

*مهم‌ترین رسالت بسیج تربیت نیروی انسانی و کارگزارِ عهده‌دار پیشبرد انقلاب

دکتر علی طاهری در ادامه سخنان خود در بخش دوم بیان کرد:‌ با توجه به گذشته انقلاب اسلامی و شرایط امروزی آن، شاید مهم‌ترین رسالت بسیج در این مقطع زمانی تربیت نیروی انسانی و کارگزارِ عهده‌دار پیشبرد اهداف انقلاب برای رسیدن به تمدن اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه آسیب بزرگ جامعه ما در فضای حقیقی و مجازی (که برخی واقعیت داشته و برخی از بیرون تحریک شده و شیطنت‌هایی در آن دخالت دارد) از ناحیه کارگزاران است و این مسئله آینده نظام و انقلاب را تهدید می‌کند؛ در واقع اگر تمدنی با ارزش، جایگاه و ویژگی‌های مد نظر امامین انقلاب قرار است تشکیل شود نیاز به نیروی انسانی پیش‌برنده و مدیریت‌کننده دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر ما از منظر دینی هم به این قضیه نگاه کنیم در حکومت آخرالزمانی آن‌هایی پیش‌برنده هستند که مدیران توانمند در تراز حکومت جهانی باشند تا بتوانند آن حکومت را شکل دهند، یعنی حکومت مهدوی یک جنبه‌اش اعجاز است اما جنبه دیگرش طبیعی و واقعی است و اگر بنا بود طبیعی نباشد می‌توانست همین الان اتفاق بیفتد بنابراین مدیریت در تراز نیاز جامعه اسلامی است.

طاهری در ادامه با شاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام گفت: شخصی خدمت امام رضا (ع) عرض می‌کند، این‌همه محاصره اقتصادی، سختی، شهادت، کشته شدن، شکنجه و... بر مسلمانان عارض می‌شود قائم شما چه زمانی قیام می‌کند؟ مفهوم کلام امام این است که اگر این‌طور فکر می‌کنید که با آمدن او مشکلات و سختی‌ها به پایان می‌رسد سخت در اشتباهید! آن موقع شما نفس راحت نمی‌کشید، اتفاقاً زحمت مدیریت این سیستم بر عهده شما خواهد بود و اگر قائم ما قیام کند شب و روز نخواهید داشت؛ حضرت می‌فرماید: استراحت شما بر روی زین شتران و اسب‌ها خواهد بود یعنی شما باید کار بی‌وقفه کنید.

رئیس سابق سازمان بسیج اساتید استان همدان ادامه داد: سؤال اساسی این است که چه کسی توان انجام این‌همه کار را دارد؟ مسلماً فردی که برای این مأموریت تربیت شده. بنابراین اینجاست که می‌گوییم بسیج که شامل همه افراد و آحاد جامعه صرف‌نظر از تفاوت‌های قومی، قبیله‌ای، اجتماعی و جایگاه شهروندی است باید این‌چنین مدیرانی را تربیت کند.

*تمدن اسلامی مدیر انقلابی می‌خواهد

طاهری تصریح کرد: اگر بناست تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد توسط همین افراد شکل می‌گیرد و بارش دوش همین آدم‌هاست؛ بر این اساس است که می‌گوییم مأموریت مهم و بزرگ بسیج تربیت کارگزاران تراز انقلاب اسلامی است.

*اگر کسی ابهاماتی در مورد بسیج، کشور و نظام دارد معاند نیست

وی با تأکید بر اینکه بسیج باید از ظرفیت‌ خود استفاده کرده و از قالب‌گرایی، شکل‌گرایی و دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی فرمالیته خارج شود، اذعان کرد: ما باید چتر بسیج را گسترده کنیم و اصلاً رسالت ما همین است؛ ما باید بپذیریم اگر کسی ابهاماتی در مورد بسیج، کشور و نظام دارد معاند نیست وظیفه ما این است که او را هم در زیر چتر بسیج ببینیم و سم‌پاشی‌هایی که علیه بسیج در این فضا وجود دارد را خنثی کنیم.

این پژوهشگر و محقق علوم انسانی متذکر شد: اگر ما با این دسته‌بندی‌ها و نگاه سیاسی گروه‌هایی از افراد جامعه را کنار بگذاریم نه‌تنها به وظیفه خود عمل نکرده‌ایم بلکه در مقابل اینکه این افراد به کجا رفته و کدام تفکر آن‌ها را مدیریت خواهد کرد نیز مسئولیم.

*چتر بسیج را نبندی! این کار در تعارض با انقلابی‌گری است

وی با بیان اینکه روحیه بسیجی روحیه تحمل، بردباری، دلسوزی و هدایتگری است، اظهار کرد: اگر این ویژگی‌ها را داشته باشیم می‌توانیم چتر بسیج را گسترده کنیم در غیر این صورت شاهد این خواهیم بود که برخوردهایی به اسم انقلابی‌گری صورت می‌گیرد که در تعارض جدی با انقلابی‌گری قرار دارد و لطمه‌ای جدی برای مجموعه‌های ارزشی خواهد بود.

*بسیج در عرض سایر نهادها و تشکل‌های دانشگاهی نیست

در ادامه محمدرضا عراقچیان با اشاره به مقابله گفتمان بسیج با اندیشه‌های منحرف و واگرا در دانشگاه‌ها، ‌تصریح کرد:‌ در حال حاضر با توجه به مشاهدات ما وقتی یک دانشجو وارد دانشگاه شده و می‌خواهد تشکلی را برای فعالیت خود انتخاب کند با بسیج، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی، کانون قرآن و عترت و... مواجه می‌شود مسئله اصلی این است که این نهادها در عرض هم نیستند! بسیج یک مدل بوده و سایر تفکرات یک مدل دیگر. بسیج کنار این‌ها تعریف نمی‌شود بلکه بالاتر قرار دارد.

وی افزود: مسئله بعدی بُعد فرهنگی و دوگانه «فرهنگ غرب و فرهنگ شرق» است؛ ما یک نفر یا سیستم که این فرهنگ‌ها را درست تفسیر و تأویل کند نداریم و هر کسی از ظن خود این فرهنگ‌ها را تبیین می‌کند، به دیگر بیان ایرادی که در سیستم فرهنگی ما وجود دارد این است که بی‌طرفانه نسبت به سیستم‌ها نگاه نمی‌کنیم لذا جوان ما درگیر تعصبات قومی می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مسئله حائز اهمیت این است که برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید مواضع فرهنگی بیگانه را بی‌طرفانه تبیین و آسیب‌شناسی کنیم؛ اما واقعیت این است که یک غربی فقط خوبی‌های غرب را می‌گوید و بدی‌ها را نمی‌گوید و یک شرقی بالعکس تمام بدی‌ها را می‌گوید و خوبی‌ها را مطرح نمی‌کند. مادامی که این روش در تبیین مکاتب ما وجود دارد جوان نمی‌تواند به انتخاب سیستم دست زده و با آنالیز اطلاعات درست راه خودش را پیدا کند.

عراقچیان مقبولیت را نخستین عنصر تربیتی در تبیین مسائل برای جوانان خواند و گفت: اگر به‌دنبال مقابله با اندیشه‌های منحرف در دانشگاه‌ها هستیم ابتدا باید بی‌طرفانه به سیستم‌های فرهنگی نگاه کنیم و بعد اینکه نزد جوان مقبولیت داشته باشیم. بسیار سخت است که جوان نفعش را بپذیرد؛ ویژگی سنی‌اش این‌طور اقتضا می‌کند که خود را علامه بداند. بنابراین کسانی که در پی تبیین فرهنگی هستند باید اثبات کنند ابتدا بی‌طرف هستند (که سخت‌ترین قسمت کار این است) و بعد اینکه نزد جوان مقبولیت داشته باشند؛ یعنی اینکه قبولاندن حرف حق از جانب چه کسی باشد مهم است.

*بسیجی نباید قانع به وضع موجود بوده بلکه قائل به پیشرفت باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب در حوزه مهاجرت به این سؤال خبرنگار سپهرغرب نیز پاسخ داد که اساساً نقش اساتید بسیجی در این میان چیست و تصریح کرد: وقتی جمعیت کشور مابین 30 تا 35 میلیون نفر بود امام فرمود باید بسیج 20 میلیونی داشته باشیم، الآن که جمعیت 85 میلیون نفری داریم باید حدود 55 میلیون نفر و بیشتر بسیجی باشند، سؤال اول این است که آیا این تعداد هستند؟ اگر نیست چرا و اگر هست خوشحال نشویم بلکه باید ترفندهایی به کار بگیریم و آن‌هایی که عضو این گستره مردمی نیستند را هم به جمع خود اضافه کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: بر این اساس می‌توان گفت نخستین ویژگی یک بسیجی این است که قانع به وضع موجود نبوده و قائل به پیشرفت باشد.

*هر کس مهاجرت کرد بی‌دین و ضد وطن نیست!

عراقچیان ادامه داد: آن مقدمه را عرض کردم که به این نکته برسم اساساً هر مهاجرتی مذموم نیست. اتفاقاً هجرت اگر در راستای منافع جامعه و انسانیت باشد پسندیده است اما باید به‌دنبال چرایی این مهاجرت باشیم؛ قسمتی برای ادامه تحصیل است که با آن کاری نداریم؛ اما باید دید دغدغه نخبه ما چیست که حاضر می‌شود مهاجرت کند؟ آیا یک نخبه فقط پول می‌خواهد؟ من بررسی کرده‌ام خیلی از نخبه‌ها دنبال پول نیستند، دنبال جایگاه اجتماعی هم نیستند بلکه دنبال کسی هستند که حرف علمی آن‌ها را بشنود و شأن اجتماعی‌شان را بفهمد. بنابراین در گام اول شناسایی زمینه‌های مهاجرت مهم است.

وی اضافه کرد: اگر زمینه‌های مهاجرت را شناختیم باید به‌صورت منطقی نه با بگیر و ببند جلوی آن زمینه‌ها را بگیریم، وظیفه ما کشف علت‌ها و برطرف کردن آن‌هاست. حال سؤال این است که آیا اساتید دانشگاه می‌توانند این کار را بکنند یا خیر؟ به نظر من اساتید دانشگاه خیلی عامل توسعه و منع نیستند مهم‌تر از اساتید دانشگاه جو حاکم بر جامعه است؛ باید ببینیم جو جامعه چگونه است؟ الآن اگر در جامعه واقع‌نگرتر باشیم فقط نخبگان نیستند که مهاجرت می‌کنند، آدم‌های ضدانقلابی هم نیستند یبکه جوانان حدود زیر 35 سالی هستند که به دلایل گوناگون مهاجرت می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نخستین عاملی که مهاجرت را تشدید می‌کند برچسب زدن به افراد است، عمده این افراد مسلمان و وطن‌دوست هستند نه ضد میهن و دین. خیلی وقت‌ها نخبگان مهاجرت می‌کنند تا با روش‌های تحقیقاتی و امکانات آنجا رشد علمی کرده و به جامعه خدمت کنند ما باید این را بدانیم؛ اما «سیستم» بسیاری از افرادی که بازنمی‌گردند را نتوانسته قانع کند که نه آن‌طرف خبری هست و نه ما آن‌قدر که فکر می‌کنی خراب هستیم نظام باید خودش را اثبات کند البته تا جایی که می‌توانسته تلاش کرده، گاهی هم تلاش نکرده و باید این را اعتراف کند.

*قسمت زیادی از مهاجرت نخبگان به دلیل ساختار موجود است

عراقچیان ابراز کرد: قبولاندن این مطالب به نسل جوان سخت است ما باید نشان دهیم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... سالم هستیم. قسمت زیادی از مهاجرت نخبگان به دلیل ساختار است قسمتی هم به دلیل جوسازی علیه وضع موجود؛ به هر حال ما باید قدرت نقد از خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم در اقناع افکار عمومی گام‌های مثبتی برداریم.

*بسیجی به‌دنبال سرافرازی کشور است

در بخش پایانی این گفت‌و‌گو نیز ظروفی یکی از دانشجویان بسیجی دانشگاه پیام نور همدان، با تأکید بر تلاش برای غالب بودن گفتمان بسیج در دانشگاه، عنوان کرد: اگر ما به‌عنوان بسیجی خودمان برتر باشیم و برای بهتر بودن دیگران تلاش کنیم، از مرزبندی‌ها فارغ شده و بدانیم هر کس به کسوت بسیجی درمی‌آید دلسوز کشور و انقلاب است وضعیت بهتری خواهیم داتش.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای دغدغه‌های مختلف بسیجیان در دانشگاه بیان کرد: علیرغم اینکه در حال حاضر در شرایط کرونایی قرار داریم اما فضای مجازی بهترین فرصت است تا از آن به نفع خودمان استفاده کرده و نیازهای جوانان را در این فضا پاسخ دهیم.

او جوان بسیجی را خادم مردم خواند و افزود: هر کس در این نهاد مقدس خدمت می‌کند با دل و قلب خود وارد این عرصه شده و هیچ چشمداشتی جز سرافرازی کشور ندارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/49227