کد خبر : 51048
تاریخ : 1400/10/23
گروه خبری : استان‌ها

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

استان کرمانشاه رتبه نخست کشت قراردادی را در کشور دارد

«شهریار قاسمی» در جلسه کشت قراردادی گندم در کشور که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور مسئولین کشوری، معاونین و مدیران ستادی و ادارات تابعه برگزار شد، افزود: کشاورزان استان کرمانشاه استقبال خوبی از کشت قراردادی داشته‌اند و روند عقد قرارداد درحال رشد است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی امنیت تولید را تضمین می‌کند، گفت: طی سال زراعی 99-98 میزان کل خرید گندم توافقی دوروم در کشور 80 هزار تُن بوده و میزان خرید استان کرمانشاه به‌صورت توافقی 38 هزار و 940 تُن؛ یعنی 49 درصد از آمار کشوری متعلق به کرمانشاه بوده است.

قاسمی سطح قرارداد منعقدشده سال زراعی 1401-1400 در قالب کشت قراردادی 32 را یک‌هزار و 738 هکتار، شامل 29 هزار و 700 هکتار قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی و سه هزار و 38 هکتار توسط مدیریت تعاون روستایی اعلام کرد و افزود: این میزان سطح قرارداد نسبت به سال گذشته 83 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی تعداد کشاورزان طرف قرارداد کشاورزی قراردادی استان را چهار هزار و 185 نفر اعلام کرد و گفت: تلاش داریم با بسیج امکانات سطح زیرکشت قراردادی استان را برای حمایت از کشاورزان و افزایش بستر امنیت تولید ارتقا دهیم و در این راستا الگوی کشت را نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

* تولید سالانه بیش از چهار میلیون محصولات کشاورزی در استان

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و 570 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دو برابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان، ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان می‌توان استفاده کرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51048