کد خبر : 51159
تاریخ : 1400/10/26
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

حذف 29 نقطه حادثه‌خیز در استان مرکزی

32 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده بود

سال 1391 نمودار کلان مصوب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شامل چهار معاونت، یک مرکز، سه اداره‌ کل، 15 دفتر و 31 واحد استانی به‌صورت رسمی ابلاغ و براساس آن هویت تشکیلاتی مصوبه ادغام معاونت راهداری در سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و پایانه‌های شورای عالی اداری مشخص شد.

از آن سال تا به امروز ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان‌های مختلف در راستای تحقق وظایف، برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی درحال تلاش برای بهبود وضعیت راه‌های کشور هستند و در این میان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی نیز اقداماتی داشته است.

بهبود کیفیت وضعیت راه‌های کشور و ایجاد ایمنی سفر برای استفاده‌کنندگان از جاده‌ها در سراسر کشور یک اصل مهم در ادارات کل راهداری بوده که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد پیشرفت‌های خوبی در این بخش بوده‌ایم و اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز و آسفالته کردن راه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی یکی از مهم‌ترین این اقدامات بوده است که به‌منظور اطلاع از آن‌ها با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی به گفت‌و‌گو نشستیم.

مهرداد جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به برخی اقدامات و دستاوردهای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی، اظهار کرد: نگهداری راه‌ها یکی از وظایف محوله به این اداره کل بوده و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

وی به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک شهرستان شازند در زمینه شبکه راه‌های ارتباطی و اهمیت کریدوری محور اراک- بروجرد اشاره کرد و گفت: در راستای پیشبرد اهداف سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از ابتدای سال‌ تاکنون بالغ‌بر 500 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای نگهداری راه‌های ارتباطی حوزه استحفاظی شهرستان شازند هزینه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها امسال برای نگهداری از رویه آسفالتی در راه‌های شهرستان شازند بالغ‌بر 430 میلیارد ریال اعتبار در بحث لکه‌گیری و روکش آسفالت محور اراک- بروجرد، شازند- دوراهی و شازند- ازنا درنظر گرفته شد.

جهانی با بیان اینکه پروژه لکه‌گیری و روکش آسفالت محور اراک- بروجرد در محدوده دوراهی شازند تا پلیس راه توره در دو مسیر رفت و برگشت با 300 میلیارد ریال اعتبار در قالب دو قرارداد اجرا شد و به بهره‌برداری رسید، افزود: این اقدام موجب رضایت‌مندی کاربران جاده‌ای در این مسیر شده است.

وی با اشاره به عملیات اجرای پروژه روکش آسفالت محور شازند- ازنا، تصریح کرد: پروژه لکه‌گیری هندسی محور شازند- دوراهی نیز با 30 میلیارد ریال اعتبار، بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با تأکید بر استمرار اقدامات لازم برای ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی استان، ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه و اولویت در زمینه راهداری، ارتقای ایمنی راه‌ها و رفع نقاط پُرحادثه و مستعد حادثه است.

جهانی با بیان اینکه بخش عمده‌ ارتقای ایمنی راه‌ها و رفع نقاط پُرحادثه و مستعد حادثه به‌صورت شبانه‌روزی با تلاش راهداران استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: اقدام سریع و در قالب پروژه‌های امانی با به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات سازمانی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در راستای ارتقای ایمنی راه‌های شهرستان شازند نیز در سال جاری اقدامات قابل توجهی به‌عمل آمده است، یادآور شد: بهره‌برداری از فاز نخست پروژه احداث روشنایی طولی به طول دو کیلومتر در محور اراک- بروجرد محدوده شهر توره ازجمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار کرد: شانه‌سازی و اجرای شیب شیروانی، خط‌کشی، تعمیر گاردریل‌های آسیب‌دیده، ایمن‌سازی نقاط پرتگاهی، نصب انواع تابلوهای ایمنی شامل تابلوهای اطلاعاتی، انتظامی، اخباری و علائم هشداردهنده، تعمیرات اساسی پُل سفید، اجرای روشنایی طولی در گردنه زالیان و احداث تقاطع غیر همسطح پُل راه‌آهن نورآباد، از دیگر اقدامات برای نگهداری و ارتقای کیفیت راه‌های شهرستان شازند از ابتدای سال جاری است.

جهانی در ادامه با بیان اینکه آسفالت راه‌های روستایی استان مرکزی 15 درصد از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: براساس تحلیل داده‌ها و بررسی آمارهای کشوری بیش از 85 درصد از راه‌های روستایی استان به‌صورت آسفالته بوده که این میزان در کشور برابر با 70 درصد است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های روستاها و تلاش برای محرومیت‌زدایی با هدف توانمندسازی حیات روستایی و برقراری رفاه اجتماعی، بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در راستای انجام رسالت سازمانی خود درخصوص ساخت راه‌های روستایی گام ارزشمند و مؤثری برای برخورداری روستاییان از راهی ایمن و مطلوب در استان برداشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: اجرای دو لایه آسفالت سطحی در راه روستایی قلاور شهرستان محلات در استان به طول یک‌هزار و 500 متر طول با اعتبار بالغ‌بر 6 هزار و 400 میلیون ریال به‌منظور بهره‌مندی کاربران این محور از راهی ایمن و مطلوب، از دیگر اقدامات است.

جهانی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری در حوزه ساخت راه‌های روستایی شهرستان محلات اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: بهره‌برداری از پروژه آسفالت سطحی راه روستایی چهل‌رز به یکه‌چاه به طول 10 کیلومتر در این راستا انجام شد.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌های هدف در راستای اجرای رسالت سازمانی در آینده‌ای نزدیک برخورداری روستاهای استان مرکزی از راه آسفالته به بالای 90 درصد ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: دو نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در استان حذف شد و در راستای افزایش ضریب ایمنی جاده‌های استان و کاهش آمار تصادفات تقاطع‌ غیر همسطح نادرآباد در جاده آشتیان- فرمهین و شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک جاده قدیم ساوه- تهران با اعتباری بالغ‌بر 70 میلیارد ریال اصلاح شد.

جهانی با بیان اینکه در هفته پدافند غیر عامل عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک شهرستان زرندیه با اعتباری بالغ‌بر 34 میلیارد ریال به انجام رسید، یادآور شد: با پیوستن این مسیر اصلاحی به جاده‌های استان یکی از نقاط پُرحادثه راه‌های برون‌شهری حذف شد.

وی با اشاره به وجود 32 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان مرکزی، اظهار کرد: 29 مورد از این نقاط حذف شده و عملیات اجرایی یک طرح توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و دو طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان درحال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: 15 نقطه حادثه‌خیز جدید به‌دلیل تصادفات اتفاق‌افتاده در جاده‌های استان شناسایی شده و اقدامات لازم به‌منظور حذف آن‌ها با کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در جریان است.

جهانی با اشاره به آماده‌باش 54 اکیپ راهداری در اجرای طرح زمستانی، بیان کرد: 37 راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی استان تجهیز شده‌اند؛ با استقرار ماشین‌آلات راهداری و دستگاه‌های مکانیزه برف‌روبی و ذخیره نمک و شن مورد نیاز در راهدارخانه‌ها، مشکلی درخصوص برقراری ترددی ایمن در محورها نخواهیم داشت.

وی به آماده‌باش بیش از 380 نفر راننده و راهدار اشاره کرد و افزود: خدمات در این بخش با استفاده از 226 دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک راهداری در قالب 54 اکیپ راهداری ارائه می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی تصریح کرد: اراک، ساوه و دلیجان شهرستان‌های اصلی مبدأ بار هستند که اراک با سه هزار و 295 هزار تُن بار حمل‌شده 34.6 درصد حمل بار، رتبه نخست در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

جهانی با تأکید بر اینکه استان مرکزی ازلحاظ بار و راه یکی از استان‌های با اهمیت کشور است، ادامه داد: استان مرکزی ازلحاظ داشتن راه‌های ترانزیتی و شریانی و همسایگی با 6 استان و مطرح بودن به‌عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، از این اهمیت برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی سه پایانه و 132 شرکت فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: طی 6 ماهه امسال بیشترین کالاهای جابه‌جاشده در سطح استان شامل مواد شیمیایی و معدنی بوده که 70 درصد بار را تشکیل می‌دهد و حدود 80 درصد از آن به خارج از استان ارسال شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی یادآور شد: در بازه زمانی 11 خردادماه تا 30 شهریورماه با سهم تعیین‌شده، روزانه 45 دستگاه اعزام ناوگان حمل‌ونقل به بنادر برای استان ثبت شد که با جدیت طی این مدت در هر شبانه‌روز به‌طور میانگین 120 دستگاه به بنادر از مبدأ استان مرکزی اعزام شده است.

جهانی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ناوگان سنگین بالای 26 تُن در استان سه هزار و 817 دستگاه بوده است، اظهار کرد: 10 تا 26 تُن یک‌هزار و 479 دستگاه و تا 110 تُن دو هزار و 696 دستگاه بوده و عمر ناوگان حمل‌ونقل استان غالباً بین 11 تا 15 سال است.

به همت مسئولان اداره کل راهداری و راهداران در استان مرکزی وضعیت راه‌های اصلی و فرعی در این استان نسبت به گذشته بهبود یافته و از 32 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان، 29 مورد حذف و عملیات اجرایی یک طرح توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و دو طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان درحال انجام است که این امر خود موجب ارتقای ایمنی در سطح راه‌های استان و امنیت سفرهای جاده‌ای خواهد شد.

البته 15 نقطه حادثه‌خیز جدید نیز با توجه به‌ تصادفات رخ‌داده در جاده‌های استان شناسایی شده و برای انجام اقدامات لازم، رایزنی‌هایی با کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در جریان است که در ورت گرفتن تصمیمات و تزریق اعتبار مورد نیاز، شاهد اصلاح و رفع حادثه‌خیزی در این نقاط نیز خواهیم بود و با توجه به آسفالته بودن 85 درصد راه‌های روستایی استان و اقدامات مؤثر انجام‌شده، انتظار می‌رود تصادفات منجر به فوت و جرح در استان کاهش یابد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51159