کد خبر : 51177
تاریخ : 1400/10/26
گروه خبری : خانواده

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد؛

ایجاد نگرش مثبت و سالم به ازدواج در فرزندان، بهترین نقش والدین

خانواده در بستن راه‌های ناصحیح دستیابی فرزندان به جنس مخالف نقش مؤثر دارد

مسائل زیادی در به وقوع پیوستن امر ازدواج دخیل بوده که تک‌تک آن‌ها به نوبه خود دارای اهمیت غیرقابل انکاری هستند و باید به همه آن‌ها به‌درستی توجه شود، برخی از این مسائل مانند مسئولیت‌پذیری زوجین به‌عنوان شروط اصلی ازدواج هستند که وجودشان اساس یک زندگی را محکم می‌کند و برخی نیز مانند تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی به‌عنوان موانع ازدواج مطرح هستند که وجودشان در یک زندگی، می‌تواند آن زندگی را متزلزل کند.

خانواده‌ها فرآیند ازدواج فرزندان را به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهند و با توجه به حساسیت والدین برای آینده فرزندان، ممکن است به دلیل نگرانی‌های زیاد درباره زندگی آینده فرزند خود افراطی عمل کنند.

والدین در ازدواج فرزندان نقش مهمی دارند و از این رو اقدام درست در این خصوص در تمایل و یا عدم تمایل آن‌ها به ازدواج بسیار تأثیرگذار است؛ اقدام‌های افراطی در راهنمایی فرزندان و یا عدم توجه به این موضوع مهم در زندگی آن‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری در زندگی فرد داشته باشد که گاهی این آسیب‌ها گریبان‌گیر خانواده‌ها نیز می‌شود.

ازدواج موفق، یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است و نتایج مطالعات متعدد در مورد ازدواج بر اهمیت آن در سلامت جسمانی و روان‌شناختی افراد تأکید می‌کند؛ اما نقش والدین در تمایل فرزندان به ازدواج بسیار مهم بوده و به‌منظور آگاهی از این نقش با یک روان‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی به گفت‌و‌گو نشستیم.

عزیزالله تاجیک‌اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص نقش والدین در تمایل فرزندان به ازدواج اظهار کرد: بهترین نقش در این رابطه ایجاد نگرش مثبت و سالم به ازدواج و حمایت و کمک برای شکل‌گیری زندگی در فرزندان است.

وی جوهره ازدواج را متکی بر دو عامل ارتباط عاطفی و جنسی دانست و گفت: در جامعه نهاد ازدواج و خانواده، رابطه ازدواج با جنس مخالف را مجاز می‌کند؛ خانواده هسته اولیه جامعه بوده و از این نظر بسیار مهم است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: هر جامعه‌ای برای تشکیل خانواده یکسری دستورالعمل‌ها، ارزش‌ها، قواعد و ضوابطی دارد که این موارد را باید خانواده‌ها به‌ویژه والدین به فرزندان بیاموزند.

تاجیک‌اسماعیلی با بیان اینکه والدین می‌توانند ارزش‌ها، قواعد و ضوابط را به‌صورت مستقیم از طریق آموزش‌ها و شیوه رفتار خود در زندگی به فرزندان بیاموزند، افزود: این موارد همچنین به‌صورت غیرمستقیم از طریق آموزش‌وپرورش، رسانه‌ها و... با کمک به خانواده قابل آموزش است.

وی با تأکید بر اینکه والدین باید از طریق آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم، جوانان را با زندگی مشترک آشنا کنند، تصریح کرد: به‌موازات این اقدامات باید راه‌های نادرست و ناصحیح در ارتباط بین دختر و پسر و دسترسی به جنس مخالف در راهی به‌جز ازدواج بسته شود.

این روان‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در جامعه برای بسته شدن راه‌های ناصحیح دسترسی به جنس مخالف، تضمین‌هایی فراهم می‌شود؛ مسائل اخلاقی، حیا، عفت، شرم و ارزش‌های موجود در جامعه، موانعی بوده که موجب می‌شود هر فرد به هر شکل دلخواه به‌دنبال خواسته‌های خود نرود.

تاجیک‌اسماعیلی با بیان اینکه خانواده در بستن راه‌های ناصحیح برای دستیابی به جنس مخالف در فرزندان نقش مؤثری دارد، خاطرنشان کرد: خانواده به‌ویژه والدین باید فرزند را برای نگاه درست به ازدواج و خانواده آماده کند.

وی با تأکید بر اینکه با تشکیل خانواده یکسری مشکلات و سختی‌هایی پیش می‌آید، یادآور شد: افراد باید با فراگیری مهارت‌ها این مشکلات و سختی‌ها را حل کنند نه اینکه با بر وفق مراد نبودن اوضاع، سریعاً جداشده و هر یک راه خود را بروند. وضعیتی که هر روز در جامعه شاهد هستیم و در حال افزایش است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با ابراز تأسف از مشاهده هر روزه طلاق در جامعه، افزایش این پدیده و سرعت فروپاشی خانواده‌ها، اظهار کرد: در وضعیت کنونی ارزش‌ها، اخلاق و رفتار خانواده‌ها به‌ویژه والدین در این موضوعات نقش دارد.

تاجیک‌اسماعیلی خواستار تسهیل و آسان‌سازی ازدواج جوانان شد و گفت: متأسفانه در جامعه ما روح اشرافی‌گری، تجمل‌گرایی و تبرج در حال غالب شدن بوده و به این واسطه خرج و برج ازدواج را زیاد می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه البته گرانی و مشکلات اقتصادی نیز به افزایش خرج و برج‌های ازدواج افزوده می‌شود، بیان کرد: رفع این مشکل به عهده دولت و حاکمیت است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی افزود: برای تشکیل خانواده به یکسری امکانات اولیه نیاز داریم که معمولاً می‌شود با حداقل‌ها آن‌ها را تهیه کرد اما متأسفانه برخی خانواده‌ها سعی بر تأمین جهیزیه به‌صورت کامل و به بهترین نحو دارند که این موضوع را تبدیل به یک مصیبت بزرگ کرده و چند سال قبل از ازدواج شروع می‌شود.

تاجیک‌اسماعیلی با بیان اینکه گاهی آنچنان حواشی بر وضعیت غلبه می‌کند که متن و هدف اصلی ازدواج را می‌پوشاند، تصریح کرد: چند سال پیش موضوعی تحت عنوان «خانواده نیمه مستقل» عنوان و متأسفانه دنبال نشد؛ در این موضوع قرار بر استفاده زوج‌های عقد کرده فاقد امکان استقلال از امکانات خانواده‌های اصلی تا زمان رسیدن به توان استقلال بود.

وی با تأکید بر اینکه در قدم اول باید خانواده‌ها به فرزندان خود بیاموزند در راه زندگی مشترک باید سختی‌هایی را تحمل کنند، ادامه داد: در گام دوم خانواده‌ها باید یکسری امکانات را در اختیار فرزندان متأهل شده خود قرار دهند تا سپس با تلاش، وضعیت مطلوب و ایده‌آل را برای استقلال زندگی فراهم کنند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: شرط مشترک تحقق گام اول و دوم این است که خانواده‌ها، ماهیت رابطه ازدواج یعنی رابطه مبتنی بر مهر، محبت و علاقه را به جوانان بفهمانند.

تاجیک‌اسماعیلی بروز مشکلات و افزایش آمار طلاق را در فقدان آموزش‌ها و تربیت شخصیتی در خانواده‌ها دانست و یادآور شد: نقش اصلی در این موضوع را والدین به عهده دارند؛ وضعیت آموزش والدین در این خصوص اصلاً مطلوب نیست.

وی اظهار کرد: در جامعه وقتی مسئله‌ای وجود دارد باید به مسئله محوری جامعه تبدیل شده تا به آن پرداخته شود؛ باید دید آیا خانواده جزو مسائل محوری جامعه، سیستم آموزش و خانواده‌ها هست یا نیست؟

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه معتقدم خانواده جزو مسائل محوری در جامعه سیستم آموزشی و خانواده نیست، گفت: وقتی با بحران‌ها مواجه می‌شویم به فکر راهی برای رفع آن‌ها هستیم؛ در کل کشور آمار ازدواج طی سال گذشته به 39 تا 40 درصد رسید و تازه به فکر بحران ازدواج افتادیم.

تاجیک‌اسماعیلی با اشاره به هشدارهای کارشناسان از دهه 80 در خصوص بحران ازدواج بیان کرد: اگر این موضوع امری مهم نباشد خانواده نیز به آن نمی‌پردازد؛ به نظر می‌رسد ازدواج، مسئله اصلی جامعه نیست و به‌جای داشتن برنامه، بیشتر شعار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید ریل حرکت فرهنگ جامعه را تغییر دهیم، مسیر ما مسیر اشتباهی است، افزود: گرفتار اقتصاد و قدرت هستیم، جامعه وقتی از پرورش اخلاق و مسائل انسانی به قدرت، ثروت و... تغییر حرکت دهد، افراد نیز به سمت قدرت و ثروت می‌روند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه با رفتن به سمت قدرت و ثروت، مناسبات انسانی به‌تدریج محو می‌شود، تصریح کرد: افرا دارای مهارت و توانایی بسیاری در جامعه داریم اما در فکر و احساس خود تنها بوده و حتی قادر به برقراری رابطه انسانی با یک فرد نیستند.

تاجیک‌اسماعیلی با بیان اینکه همدلی، تعاون و مراقبت جزو ارزش‌های انسانی است، ادامه داد: تا چه میزان ارزش‌های ما در جامعه از این موارد بالا است؛ آمارها و مطالعات نشان از این دارد که آمار این ارزش‌ها در جامعه بالا نبوده و مسیر فرهنگی جامعه ما مسیر درستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شعار اخلاق می‌دهیم اما عمل اخلاقی نمی‌کنیم و بر این اساس ناخواسته ویژگی‌های مورد نیاز برای زندگی و روح جمعی کمتر در افراد تقویت می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه عدم کسب مهارت‌ها موجب عدم توانایی افراد در حل مسائل می‌شود، یادآور شد: کسب مهارت‌ها برای روابط نزدیک و عاطفی و مناسبات بین انسان‌ها ضروری بوده اما متأسفانه خانواده‌ها برای یادگیری این مهارت‌ها هزینه نمی‌کنند.

ازدواج یکی از نیازهای بشری است که در صورت به هنگام و درست بودن از بروز بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در جوامع جلوگیری می‌کند که البته تحقق آن نیازمند بسترسازی و آموزش‌های لازم است؛ امروزه ازدواج در میان جوانان همچون گذشته رواج ندارد و شاید این موضوع ناشی از مسائلی همچون عدم امکان برقراری رابطه درست با والدین و بیان این خواسته، رفتن به سمت روابط نادرست، مشکلات اقتصادی و... باشد که نمی‌توان نقش والدین در این امر مهم را نادیده گرفت.

خانواده‌ها به‌ویژه والدین نقش کلیدی و مهمی در ایجاد تمایل و یا عدم تمایل فرزندان به ازدواج دارند که از دیدگاه کارشناسان نقش ایجاد نگرش مثبت و سالم به ازدواج و حمایت و کمک برای شکل‌گیری زندگی در فرزندان مهم‌ترین نقش والدین در این خصوص است؛ موارد متعددی همچون عدم وجود انگیزه کافی برای تشکیل زندگی مشترک، مشاهده مشکلات درون خانوادگی، عدم حمایت کافی از سوی والدین و... می‌توانند تمایل جوانان به ازدواج را کاهش داده و به همین دلیل جوانان برای ارضای نیازهای عاطفی و جنسی خود به سمت روابط نادرست و خارج از چارچوب‌های ارزشی بروند که در موارد بسیار، عواقب بدی در زندگی آن‌ها خواهد داشت.

والدین باید جوانان را به‌منظور ایمن ماندن از بسیاری آسیب‌ها و حرکت در مسیر درست به ازدواج درست و به هنگام تشویق کنند و لازمه آن داشتن مهارت‌های لازم در این خصوص و یا کسب این مهارت‌هاست که متأسفانه برخی از خانواده‌ها نه‌تنها این مهارت را ندارند بلکه برای کسب آن نیز تلاش نمی‌کنند و به این دلیل جوانان در چنین خانواده‌هایی در بحث ازدواج و دریافت راهنمایی‌های درست دچار مشکلات متعددی شده و ممکن است برای کمک گرفتن در این خصوص به مسیرهای نادرستی هدایت شده و حتی در مهم‌ترین انتخاب زندگی خود نیز دچار اشتباه شوند که لازم است خانواده‌ها و والدین مهارت‌های لازم را کسب کرده و در امر ازدواج فرزندان، بهترین مشاور و راهنما برای آن‌ها باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51177