کد خبر : 51374
تاریخ : 1400/10/30
گروه خبری : استان‌ها

استاندار همدان تأکید کرد:

ضرورت راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار اصولی در همدان

وصله و پینه فایده ندارد/ دست دلالان کوتاه شود

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در ستاد تنظیم بازار و جلسه اقدام مشترک استان همدان مطرح کرد: باید بحث غرف میوه در استان همدان و راه‌اندازی آن‌ها زودتر پیش رود، از دل جلسه غرفه بیرون نمی‌آید!

وی با بیان اینکه اگر در راه‌اندازی این غرف شهرداری پای کار نمی‌آید باید فکری دیگر کنیم، با گلایه‌مندی افزود: بحث ما برای راه‌اندازی این غرف تنها در شهرستان همدان نبود، بلکه باید در شهرستان‌های 10 گانه استان همدان برای ایجاد غرف قدم‌هایی برداشته می‌شد.

استاندار همدان ادامه داد: باید با همراهی معاونت عمرانی استانداری همدان بحث احداث یا راه‌اندازی میادین یا غرف میوه و تره‌بار در کل شهرستان‌های همدان درنظر گرفته می‌شد تا این غرف در جهت منافع عمومی وارد کار شده و میوه باکیفیت و با قیمت مناسب را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه باید تعداد غرف در سطح استان افزایش یابد، گفت: اگر قرار بود لاک‌پشتی پیش رویم، چرا در این مسیر قدم گذاشتیم؟ با فرمانداران، شهرداران و معاونت عمرانی استانداری همدان در این زمینه باید پیش رویم تا غرف مناسبی برای عید نوروز راه‌اندازی شود.

وی با تأکید بر این موضوع، ابراز کرد: از سویی شهرداری نیز مکلف است تا غرف موجود در سطح شهر همدان را از وضع موجود خارج کند تا هم به نفع کشاورزان باشد و هم مصرف‌کنندگان با قیمت مناسبی میوه‌هایشان را خریداری کنند.

   جهاد کشاورزی همدان روابط را تنظیم کند

استاندار همدان با بیان اینکه مسیر اشتباه بوده است و باید جهاد کشاورزی همدان این روابط را تنظیم کند، اظهار کرد: باید از مسئول غرف میوه و تره‌بار تهران دعوت و سازوکارهای مربوطه پیگیری شود و سازمان جهاد کشاورزی همدان، تعاون روستایی را فعال کند تا قیمت تمام‌شده میوه کاهش یابد.

وی با گلایه‌مندی گفت: چرا باید سیب زمینی همدان در تهران ارزان‌تر از خود استان باشد؟ باید واسطه‌ها را در این مسیر حذف کنیم.

استاندار همدان درخصوص تسطیح زمین کنار میوه و تره‌بار همدان از سوی شهرداری برای پیشبرد موضوع توزیع میوه نیز بر ضرورت راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار اصولی در همدان تأکید کرد و افزود: باید دست دلالان در این مسیر کوتاه شود و وصله و پینه موضوع فایده‌ای ندارد؛ در این مسیر نیز با کسی تعارفی نداریم.

قاسمی‌فرزاد خطاب به معاون اقتصادی استاندار همدان گفت: اگر بخش خصوصی تمایل به ورود به این عرصه داشت، باید فضا برای آن مهیا شود و شاهد همکاری مجموعه واحدهای صنفی در این عرصه باشیم.

    تشکیل گشت‌های مشترک برای بازرسی از اصناف

وی در ادامه خواستار تشکیل گشت‌های مشترک برای بازرسی از اصناف به‌ویژه نانوایی‌های استان شد و ابراز کرد: باید انبارها نیز مورد نظارت قرار گیرند تا شاهد احتکار در استان نباشیم و در این عرصه باید از ظرفیت بسیج اصناف نیز بهره برد.

استاندار همدان درخصوص تخلف برخی واحدهای تولید نان فانتزی در فروش شیرینی‌جات نیز گفت: اگر در این زمینه تخلفی صورت گرفته، باید نظارت و جریمه‌هایی برای این موضوع درنظر گرفته شود.

   شهرداری همدان پای کار بیاید

در ادامه معاون اقتصادی استاندار همدان به بحث راه‌اندازی غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در همدان اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقداماتی انجام شد، اما باید دستگاه‌های دیگر به‌ویژه شهرداری‌ها پای کار بیایند.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه 12 بازارچه در این زمینه داریم و بحث روی احداث بازارچه‌های جدید در حاشیه‌ها است، عنوان کرد: باید واسطه‌ها را در این عرصه حذف کنیم.

پورمجاهد به وضعیت برخی از تولیدی‌های نان‌های فانتزی نیز اشاره کرد و گفت: باید واحدهایی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند اما در عرصه تولید شیرینی‌جات وارد کار شده‌اند، مورد نظارت بیشتری قرار گیرند و اگر قیمت فروش آن‌ها خارج از عرف است، جریمه و درصورت تکرار واحد آن‌ها پلمب شود.

در ادامه مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه غرفه‌هایی به‌صورت اجاره‌ای برای تأمین و عرضه محصولات کشاورزی باید راه‌اندازی می‌شد و این دستور وزیر بود که در تابستان ارسال شد، عنوان کرد: در این عرصه تکلیف جهاد کشاورزی در امر تأمین و وظیفه شهرداری‌ها توزیع بود که این موضوع تفهیم شد.

محمود عسگریان با بیان اینکه متأسفانه در بحث شهرداری‌ها خیلی جدی و خوب به موضوع ورود پیدا نکردند، گفت: قرار بود در شهرک مدنی وارد کار شویم، اما بحث اوقافی بودن زمین و رقم بالای درنظر گرفته‌شده پیش آمد.

   شاهد استقبال خوبی از سوی مردم از این غرفه‌ها نبودیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌هایی جهت تخصیص اعتبار به بحث راه گل‌تپه به معدن طلای کردستان داشته‌، ابراز کرد: این پیگیری‌ها موجب شد تا 25 میلیارد تومان برای این موضوع مصوب و ابلاغ شود.

حمیدرضا متین با اشاره به پیگیری مصوبات تنظیم بازار کشور، به بحث وضعیت روغن در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید نظارت‌ها را جهت ممانعت از احتکار و قاچاق داشته باشیم؛ وضعیت نامطلوبی در بحث روغن در استان نداریم، کنترل توزیع و فروش درپیش گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بازدیدها از نانوایی‌های استان نیز درحال انجام است، افزود: در موضوع اختلاط گندم مشکلی نداریم و در بحث خرید مرغ نیز جهاد کشاورزی قراردادهایی را منعقد کرده است.

متین به موضوع راه‌اندازی غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت: چند غرفه در این زمینه ایجاد شد، اما به سبب اینکه تفاوت قیمتی با مناطق دیگر نداشت، شاهد استقبال خوبی از سوی مردم نبودیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تأکید کرد: استفاده از ظرفیت بسیج اصناف برای نظارت بر بازار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت حدود 12 گروه کالایی مشمول قیمت درب کارخانه را اعلام کرده است، گفت: اعلام شده که در فرآیندی تدریجی طرح شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده برخی کالا‌ها اجرایی شود.

متین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به واحدهای مشمول این موضوع در استان همدان، مطرح کرد: محصولات تولیدی چون آب معدنی، یخچال فریزر، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده و غیره در استان همدان وجود دارند که باید براساس این ضوابط قیمت‌های آن‌ها درج شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان، داریوش جودکی نیز به نظارت بر اتحادیه‌های استان اشاره کرد و گفت: باید گشت مشترک فعال‌تر شده و در شناسایی انبارها به نحو مناسبی وارد کار شویم.

در ادامه مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز درخصوص وضعیت آرد در استان مطرح کرد: طی دو هفته گذشته برای مدت یک ماه بالغ‌بر دو هزار تُن گندم خارجی بین کارخانه‌های آرد توزیع کردیم و هم‌اکنون یک برنامه حمل دیگر نیز درپیش گرفته شده و به‌زودی این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

مسعود بکائی خاطرنشان کرد: درحال حاضر توزیع دو هزار و 130 تُنی برنج را درپیش گرفته‌ایم و 300 تُن شکر نیز برای استان آمده که باید در بسته‌های یک کیلوگرمی بسته‌بندی شوند.

   توزیع 530 تُنی برنج در استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه این جلسه به توزیع 530 تُنی برنج در استان همدان اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 600 تُن برنج نیز به استان تخصیص داده شده که توزیع خواهد شد.

منصور رضوانی‌جلال با بیان اینکه باید توزیع شکر نیز مد نظر گرفته شود، اظهار کرد: جوجه‌ریزی‌ها در استان نیز مناسب بوده، به‌نوعی که بیش از دو میلیون قطعه در این زمینه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که نسبت به پارسال 19 و نسبت به ماه گذشته 18 درصد افزایشی بوده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه مرغ در استان برابر 140 تُن و تولیدمان روزانه حدود 210 تُن است، گفت: نهاده‌ها نیز در استان به نحو مناسب توزیع شده است.

    مشکل در عرضه میوه در شهرستان همدان

فرماندار شهرستان همدان درخصوص راه‌اندازی غرف عرضه میوه در سطح این شهرستان مطرح کرد: در شهر همدان برای این موضوع مشکل مکان نداریم، بلکه مشکل عرضه داریم؛ تفاوت قیمت انتظاری با سر گذر، معنادار نیست و محل بارانداز تعاون روستایی که قرار بود محصولات در آنجا توزیع شود، تفاوت قیمتی با جاهای دیگر ندارد.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه به شهرداری همدان نیز یک مباشر معرفی کردیم، گفت: اینکه نتوانستیم غرفی را راه‌اندازی کنیم، به سبب این بود که تفاوت قیمت محصولات را نداریم؛ آنقدر تعداد عرضه‌کنندگان میوه در پشت وانت‌بارها و غیره زیاد شده که مردم رغبتی برای مراجعه به این غرفه‌های عرضه میوه ندارند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51374