کد خبر : 51711
تاریخ : 1400/11/7
گروه خبری : جامعه

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

زنان نقش مؤثری در بالندگی جامعه دارند

لزوم حمایت بیشتر از آینه‌های تجلی خدا

سپهرغرب، گروه - عطیه صفی‌زاده : زنان نقش مهمی در جوامع داشته و دارند. می‌توان سرنوشت هر جامعه‌ای را با برنامه‌ریزی برای این قشر تحت تأثیر قرار داد چراکه نقش مهم زنان در خانواده، تربیت نسل آینده و تأثیرگذاری بر خانواده و به‌تبع آن جامعه انکارناپذیر بوده و بر همین اساس است که حتی در مباحث فرهنگی نیز از ظرفیت زنان می‌توان بیشترین بهره را برد.

امروزه حضور زنان در جایگاه‌های مختلف علمی، تحصیلی و اجتماعی پررنگ‌تر از گذشته شده است و درصد بالایی از شاغلان در بخش‌های مختلف نیز به این قشر بازمی‌گردد که البته در جوامع توسعه‌یافته زنان آن‌گونه که باید، شأن و منزلت زنانگی خود را حفظ نکرده و تا حدودی وسیله‌ای به‌منظور پیشبرد اهداف و برنامه‌ها هستند.

در کشور ما نیز از گذشته تا به امروز نقش زنان در جامعه پر‌رنگ‌‎تر شده و حضور زنان در مشاغل و جایگاه‌های مختلف مدیریتی تأییدکننده این موضوع است؛ اما اینکه زنان در چه عرصه‌هایی موفق‌تر بوده و نقش بیشتری داشته‌اند نیاز به بررسی و رصد تحقیقات و پژوهش‌ها دارد.

با توجه به پیشرفت علم، زنان نیز در جایگاه تولید علم و دانش حضوری موفق داشته‌اند که البته این موقعیت منافاتی با نقش آنان در خانواده نداشته و داریم زنان موفقی که علاوه بر افتخارات کسب‌شده در عرصه علم و دانش در حوزه خانواده نیز موفق عمل کرده‌اند.

به همین بهانه با دو تن از زنان موفق همدانی در عرصه علم، پژوهش و نویسندگی به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را می‌خوانید:

استاد برتر دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه جایگاه مادر بسیار بالاست و در هیچ تعریفی گنجانده نمی‌شود، اذعان کرد: مادر بودن یک وظیفه بسیار بزرگ است. او باید فرزند و جگرگوشه خود را بزرگ کند و ثمر برساند، به امور تربیتی، علمی، عاطفی و رشدی آن‌ها توجه داشته باشد.

طیبه مدرکیان، مطرح کرد: مادر بودن یک وظیفه کوچک و یا کلمه نیست، مادر بودن یعنی قبول یک مسئولیت بزرگ، مادر باید تمام وظایف مادری، همسری، فرزندی و یا حتی کارمند بودن را با دقت و کامل انجام دهد.

وی با بیان اینکه به‌نظر بنده شاغل بودن یک خانم هیچ لطمه‌ای به وظیفه مادری نمی‌زند، اظهار کرد: به عقیده من اگر انسان برای هر کار و فعالیت خود برنامه‌ریزی داشته باشد می‌تواند به‌خوبی از عهده تمام وظایف خود بربیاید و همان‌طور که مادران خانه‌دار تمام‌وقت روزانه خود را در اختیار فرزندان خود نمی‌گذارند من هم موفق شدم با برنامه‌ریزی که داشتم در کنار کار و مطالعه وقت مناسبی را برای خانواده‌ام نیز کنار بگذارم.

  مادر خالق هدیه الهی

این استاد برگزیده دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه مادر بودن، نسبت به تمام وظایف این بانو از ظرافت و اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم یک مادر خوب باشیم باید در درجه نخست فرزند، همسر و انسان خوب برای جامعه باشیم.

مدرکیان معتقد است: مادر یک خالق است که هدیه الهی را به دنیا می‌آورد و از او نگهداری و تربیت می‌کند به‌عبارتی‌دیگر مادر همانند باغبانی است که تا به ثمر رسیدن یک نهال کوچک از کار و تلاش دست برنمی‌دارد.

وی با بیان اینکه مادر بودن با هیچ حسی دیگری قابل قیاس نیست، اظهار کرد: حس اولین باری که کودک شما را مادر خطاب می‌کند تکرار نشدنی و غیرقابل وصف است.

  مادر توانایی این را دارد که مکنونات قلبی فرزندان را درک کند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا در توصیف حس مادری، اذعان کرد: به‌گونه‌ای است که حتی اگر فرزندانش هم در کنار او نباشند متوجه مشکلات آن‌ها می‌شود و به کمک به آن‌ها می‌شتابد؛ مادر بودن این توانایی را به انسان می‌دهد که مکنونات قلبی فرزندان را هم درک کند.

مدرکیان با بیان اینکه همان‌طور که یک آقا می‌تواند در کنار فعالیت بیرون از خانه به فعالیت در منزل بپردازد، مطرح کرد: خانم‌ها نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب ضمن استفاده از زمان خود برای فعالیت در خانه بیرون از منزل هم فعالیت داشته باشند.

  به تساوی حقوق زن و مرد توجه کنید

وی با بیان اینکه زنان یک جامعه جدا از مردان نیستند و می‌بایست در همه امور در کنار هم فعالیت کنند اظهار کرد: برای اینکه جامعه به تعالی و رشد برسد لازم است که به بحث تساوی بین زن و مرد توجه شود و به‌نظر من زنان و مردان به یک اندازه در رشد و تعالی جامعه و کشور نقش دارند.

این بانوی موفق همدانی با بیان اینکه نیاز مردان و زنان در یک جامعه با هم برابر است، عنوان کرد: بانوان در جامعه نیازمند این امر هستند که مردان برای حقوق آن‌ها که نیمی از جامعه محسوب می‌شوند ارزش قائل شوند و برای احقاق حق آن‌ها همانند حق خود تلاش کنند.

مدرکیان به نقش زنان در حوزه‌های علمی، فرهنگ، اقتصادی و غیره اشاره کرد و افزود: نگاه جنسیتی در حوزه‌های مختلف چندان درست نیست؛ جایگاه هر فرد به میزان تلاش‌ها و توانمندی‌های وی و موقعیتش برای پیشرفت بازمی‌گردد، زنان در جامعه ما همچون آقایان در راستای پیشرفت علم تلاش و سهم بسزایی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در استان همدان نیز زنان در عرصه تولید علم و دانش خوش درخشیده‌اند و اکنون 60 تا 70 عضو هیئت‌علمی خانم در دانشگاه بوعلی سینا و بسیاری پزشک متخصص خانم داریم که به خوبی در جایگاه خود فعالیت دارند.

این استاد شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به تلاش‌ها و موفقیت زنان در چند سال اخیر، گفت: با توجه به موفقیت زنان در تمام حوزه‌های علمی، هنری و ورزشی می‌توان به این نتیجه رسید که برای رسیدن به پیشرفت، جنسیت مهم نیست.

مدرکیان با ابراز اینکه یکی از مشکلات بانوان این است که می‌بایست برای رسیدن به جایگاه موردنظر خود چندین برابر تلاش کنند، اظهار کرد: این واقعیت در همه‌ جای دنیا وجود دارد که یک زن برای رسیدن در جایگاه مورد نظر خودش باید چندین برابر یک مرد تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یک جامعه موفق و پیشرفته باید به تمام اعضای جامعه فرصت کافی بدهیم تا بتوانند توانایی‌ها و استعدادهای خود را اثبات کرده و بر اساس آن‌ها وظیفه‌ای را به افراد واگذار کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه از بانوان سرزمینم درخواست می‌کنم که شادتر، باامیدتر، سالم‌تر از گذشته زندگی کنند، یادآور شد: برای ارتقای سطح سواد در حوزه‌های تربیت خانواده بیشتر مطالعه کنند.

مدرکیان با بیان اینکه البته شاید شرایط کار کردن برای زنان در بحث تولید علم کمی سخت‌تر باشد، تصریح کرد: در هر قشری مشکلات خاص وجود دارد؛ بر اساس نتایج تحقیقات، زنان در عرصه تولید علم و دانش موفق بوده‌اند و در کشور بسیارند که نشان می‌دهد خانم‌ها فارغ از نگاه جنسیتی قادر به تلاش و کسب موفقیت هستند.

   مادر گنجینه تمام خوبی‌های عالم است

کارشناس دفتر پرستاری دانشگاه بوعلی، بانوی نخبه و نویسنده همدانی مطرح کرد: مادر گنجینه تمام خوبی‌های عالم بوده و تمام ایثار‌های دنیا در وجود وی ایجاد شده است.

نازنین رجبی با بیان اینکه عشق دنیایی که به کمال رسد همسر نام دارد، عنوان کرد: اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید همسر را برای آرامش آفریدیم به این دلیل است که زن می‌تواند عشق و عواطف خود را به انسان به بهترین شکل هدیه دهد.

وی با بیان اینکه حس مادرانه قابل تصور و ترسیم نیست، گفت: مادر حاضر است سختی‌های زندگی را تحمل کند اما فرزندش لبخند بزند و حتی یک تیغ به دست او نرود.

  نادیده گرفتن زنان مساوی است با عقب‌ماندگی کشور

این نخبه بسیجی با بیان اینکه زنان انسان‌های بسیار توانمندی هستند، تصریح کرد: بانوان قادر خواهند بود که در یک زمان چندین نقش و کار را با موفقیت انجام دهند و لازم است که اهمیت و حمایت بیشتری از زنان شود و جامعه نگاه جدی‌تری به توانایی آن‌ها داشته باشد.

رجبی ضمن اشاره به عدم اعتماد و باور برخی از افراد جامعه به زنان گفت: نادیده گرفتن زنان و حقوق آن‌ها سبب می‌شود که جامعه چندین سال نسبت به کشور‌های دیگر عقب بماند.

وی با بیان اینکه زنان کشور ما بسیار توانمند هستند، اذعان کرد: تجربه نشان می‌دهد که یک زن به‌تنهایی می‌تواند به‌صورت مستقل زندگی کند و از عهده مشکلات خود بربیاید اما یک مرد نمی‌تواند بدون همسر خود زندگی کند و در صورت فوت همسرش سریعاً اقدام به ازدواج مجدد می‌کند.

این بانوی نخبه بسیجی با بیان اینکه مسئولان باید امکانات و شرایط را برای بانوان به‌گونه‌ای فراهم کنند که بانوان دوش به دوش مردان و همراه آن‌ها کار و تلاش کنند و موفق شوند، تصریح کرد: باید نگاه جنسیتی خود را نسبت به زنان در جامعه برداریم و تمام امکانات لازم برای پیشرفت زنان در جامعه را در اختیار آن‌ها بگذاریم چراکه زن موفق و مستقل می‌تواند فرزندان موفق‌تر و خانواده شادتری را اداره و تربیت کند.

رجبی افزود: مهم‌ترین عنصر در جامعه و خانواده مادر است که تأثیر بسیار زیادی در تربیت و آینده فرزندان و جامعه دارند بنابراین باید تمام امکانات و تجهیزات را برای رشد و پیشرفت آن‌ها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه البته شاید شرایط کار کردن برای زنان در بحث تولید علم کمی سخت‌تر است، تصریح کرد: در هر قشری مشکلات خاص وجود دارد؛ بر اساس نتایج تحقیقات، زنان در عرصه تولید علم و دانش موفق بوده‌ و خوشبختانه این افراد در کشور بسیارند که نشان می‌دهد خانم‌ها فارغ از نگاه جنسیتی قادر به تلاش و کسب موفقیت هستند.

این بانوی موفق همدانی با تأکید بر اینکه در صورت فراهم بودن شرایط خانم‌ها و آقایان می‌توانند کار کرده و ظرفیت‌های خود را نشان دهند، خاطرنشان کرد: در موفقیت نباید به جنسیت تکیه کرد.

رجبی با بیان اینکه به‌عنوان یک زن باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت در جایگاه‌های مختلف داشته باشیم، تصریح کرد: باید در راستای مساوی بودن سهم زن و مرد در جامعه گام‌های مؤثری برداریم.

وی در خاتمه خطاب به بانوان توصیه کرد: اعتمادبه‌نفس خود را با بالا بردن آگاهی، تدبر، اطلاعات، دانایی افزایش دهند.

حال با توجه به آنچه گفته شد زنان در جهان امروز علاوه بر اینکه در اداره خانواده و تربیت فرزندانشان نقش بسیار مهمی دارند در توسعه اقتصاد خانواده و توسعه اقتصاد مملکتشان نیز تأثیر بسزایی دارند.

زن به‌عنوان ریحانه آفرینش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و در انقلاب اسلامی ایران جایگاه زنان ارتقا یافته است. اگر پیرامون خود نگاهی بیندازیم حضور زنان در تمامی عرصه‌های کار و تلاش را به‌خوبی مشاهده می‌کنیم. پزشکان، معلمان، خبرنگاران، کارگران فنی، مربیان و... همه زنانی هستند که پابه‌پای مردان در جهت پیشرفت و آبادانی کشور گام برمی‌دارند.

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی که شهدایی هم تقدیم نظام و انقلاب کردند بر کسی پوشیده نیست. ازاین‌رو توسعه و پیشرفت کشور زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که با یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی و برای همه آنان انجام شود.

در میان گروه‌های اجتماعی، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل ارتباط مستقیم آنان با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان و کودکان و نیز تأثیر بر نیم دیگر جمعیت، یعنی مردان، از مهم‌ترین و مؤثرترین گروه‌های اجتماعی به‌شمار می‌آیند.

نرخ مشارکت زنان در ایران در سال 1375، 1/9 درصد بوده که جمعیت دومیلیون‌نفری زنان در اشتغال را نشان می‌دهد. ولی نرخ مشارکت مردان در همان زمان 8/60 درصد بوده که شامل جمعیت 14 میلیونی مردان در اشتغال است. این آمار نشان می‌دهد که فقط دو میلیون از 16 میلیون نفر از کل جمعیت فعال و شاغل در ایران را زنان تشکیل داده‌اند که حاکی از سهم بسیار ناچیز زنان در اشتغال بوده است.

شاخص توسعه انسانی برای زنان در کشورهای توسعه‌یافته 80 درصد، در کشورهای توسعه‌نیافته 60 درصد مردان و این شاخص (شاخص توسعه انسانی برای زنان) در ایران 61 درصد مردان است. بررسی علل این تفاوت در کشورهای توسعه‌نیافته نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر این تفاوت ناشی از میزان اشتغال و سطح دستمزدهاست درحالی‌که در کشورهای توسعه‌نیافته علاوه بر تفاوت‌های مربوط به بازار کار، تفاوت در تعلیم و تربیت، بهداشت و تغذیه نیز به چشم می‌خورد.

ناگفته پیدا است که تکریم مقام زن و بانوان فقط منوط به برگزاری جشن و هدیه دادن نیست و باید برای احقاق حقوق آن‌ها تلاش کنیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51711