کد خبر : 51727
تاریخ : 1400/11/9
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب بررسی کرد؛

ضرورت تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن همدان- ملایر

سرپرست فرمانداری ملایر: به پروژه 100 میلیارد تومان تخصیص یافت

راه‌آهن و وجود ریل‌های قطار یکی از زیرساخت‌های ارتباطی است که می‌تواند پُلی برای رونق اقتصادی، گردشگری، تجاری و غیره برای استان‌ها و شهرستان‌های در مسیر خود و درنهایت کشورهای آن مسیر شود.

اتصال خطوط ریلی در کشور چندسالی است که دنبال می‌شود تا به‌واسطه آن راه‌های شمال و جنوب و شرق و غرب به هم متصل شوند؛ خط ریلی همدان- ملایر نیز یکی از این موارد است که درصورت اتمام، درنهایت از ملایر به بروجرد، دورود و خوزستان متصل می‌شود.

مردادماه سال 97 بود که عملیات اجرایی راه‌آهن همدان- ملایر به طول 75 کیلومتر به‌عنوان گامی مهم در تکمیل شبکه ریلی غرب کشور آغاز شد؛ این خط ریلی قرار است در دو قطعه احداث شود که قطعه نخست آن به طول 41.5 کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان است و پس از عبور از ایستگاه‌های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می‌شود.

فروردین‌ماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم در دیدار با علی‌اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری امور استان‌های نهاد ریاست‌جمهوری به مطالبات و نیازمندی‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف پرداخت و سرعت بخشیدن بر روند تکمیل پروژه راه‌آهن همدان- ملایر را یک ضرورت خواند.

شهریورماه سال جاری بود که استاندار سابق همدان با تصریح بر اینکه عملیات اجرایی طرح راه‌آهن همدان- ملایر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان‌سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به‌ویژه زائران عتبات عالیات به طول 75 کیلومتر از سال 97 آغاز شده است، از درنظر گرفتن چهار ایستگاه در این طرح و ریل‌گذاری 100 کیلومتری آن خبر داد.

سیدسعید شاهرخی با بیان اینکه این خط ریلی در دو قطعه احداث شود، قطعه نخست آن را به طول 41.5 کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان عنوان کرد؛ مسیری که سومین خط ریلی درون استان است و راه‌آهن شمال استان (تهران همدان) را به راه‌آهن جنوب استان (راه‌آهن ملایر) به طول 75 کیلومتر متصل می‌کند.

حال در پی بررسی سرنوشت این پروژه با فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و حسین فارسی، سرپرست فرمانداری ملایر گفت‌وگوهایی ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   نیاز است تا در اجرای پروژه تسریع صورت گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در گفت‌وگو با سپهرغرب با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شده راه‌آهن ملایر درحال پیشروی است، عنوان کرد: برای این پروژه اعتبار درنظر گرفته شده است.

فرزاد تیموری با بیان اینکه طبق پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که پروژه فعال است، ادامه داد: شاید شرایط جوی تا حدی روی پیشروی این پروژه اثرگذار باشد، اما درمجموع اقدامات برای ادامه آن درحال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه پیگیر پروژه هستیم، تصریح کرد: نیاز است تا در اجرای آن تسریع صورت گیرد.

   به پروژه 100 میلیارد تومان تخصیص یافت

سرپرست فرمانداری ملایر نیز در گفت‌وگو با سپهرغرب با بیان اینکه راه‌آهن ملایر چهار سرویس به سمت مشهد مقدس دارد، عنوان کرد: از سمتی دیگر، خط راه‌آهن ملایر به سمت کرمانشاه درحال انجام است.

حسین فارسی با بیان اینکه پس از انجام این خط راه‌آهن ملایر تا نزدیک سوریه پیش خواهد رفت، گفت: در مسیر بروجرد، درود و خوزستان اقدامی فعلاً نداریم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اعتباراتی برای پیشروی پروژه راه‌آهن ملایر درنظر گرفته شده است.

فارسی با بیان اینکه راه‌آهن همدان- ملایر و از آنجا به کرمانشاه درپیش گرفته شده است، رقم اعتباری در این راستا را بالغ‌بر 100 میلیارد تومان دانست.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این پروژه تخصیص یافته است، گفت: هم‌اکنون پروژه فعال و درحال پیشروی است.

پروژه راه‌آهن همدان- ملایر ردیف بودجه مستقل گرفته، پروژه‌ای که می‌تواند زمینه‌ای برای رونق شهرستان ملایر باشد و ضرورت تسریع در پیشروی آن بیش‌ازپیش احساس می‌شود؛ چراکه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی می‌توانند زمینه را برای معرفی، در دسترس بودن، حمل‌ونقل آسان، ترانزیت و غیره برای یک شهرستان ایجاد کنند.

خط راه‌آهن همدان- ملایر و به‌نوعی اتصال آن به شبکه ریلی می‌تواند موجب گسترش شبکه ریلی غرب کشور، آسان‌سازی ارتباطات و ترانزیت کالا و مسافر به‌ویژه زائران عتبات عالیات، کاهش ترافیک جاده‌ای و کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی شود؛ موضوعی که در دل خود اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و تجاری، گردشگری و غیره را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد.

این خط که به گفته تصمیم‌گیران به‌دلیل کاهش مسیر حد فاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعال تهران، قم، اراک و ملایر جایگزین مناسبی برای ترانزیت کالا و مسافر برای سفر به تهران است، می‌تواند رشد و پیشرفت خوبی را برای شهرستان ملایر، استان همدان و غرب کشور موجب شود؛ بدین‌ترتیب امیدواریم تا شاهد تسریع در این پروژه و اقدامات عملیاتی برای نهایی شدن اتصال هرچه زودتر آن به شبکه ریلی باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51727