کد خبر : 5185
تاریخ : 1397/11/2
گروه خبری : جامعه

رازهایی در مورد خستگی‌های ناشی از کار

خستگی را از تن به‌در کنیم

سپهرغرب، گروه اجتماعی: برخی آقایان وقتی خسته هستند، کت را یک‌طرف پرت می‌کنند و کیف را طرف دیگر؛ در حالی که بوی جورابشان غیر از خودشان همه را از پا می‌اندازد، می‌گویند مرده‌شوی یک چیزی را ببرد! بستگی دارد چه چیزی دم‌دست‌ باشد، اگر خانه به‌هم ریخته باشد پس مرده‌شوی باید خانه‌داری خانمش را ببرد. اگر راه‌پله‌ها نامرتب باشد، مرده‌شوی باید شیوه مدیریت ساختمان را ببرد. اگر هیچ‌کدام آن‌ها دم‌دست نبود، مرده‌شوی می‌تواند گربه‌های فرضی را ببرد که آشغال‌ها را پخش و پلا می‌کنند.

خلاصه وقتی مرده‌شوی یک چیزی را برد، آقا کمی خنک‌تر می‌شود و آن‌وقت می‌تواند چای یا آب یخ سفارش دهد. اگر آب یخ زودتر رسیده بود، چای می‌خواهد! چون آب یخ آدم را تشنه‌تر می‌کند و اگر چای زودتر رسیده بود، توی این هوای گرم چای واقعاً بی‌سلیقگی است و آب یخ می‌چسبد.

در این نوع مواقع کافی است به طرف بگویید آیا سر کار با مشکلی روبه‌رو شده‌ای؟ آن‌وقت انبار باروت منفجر می‌شود و تمام چیزی که طرف به همکاران و رئیسش نتوانسته بگوید، به اهل خانه می‌گوید که در آن لحظه به نظر او مقصر اصلی هستند.

واقعیت اینجاست که همه ما گاهی می‌توانیم انبار باروت یا برج زهرمار باشیم، اما چرا؟ مگر قرار نیست خانه جای آسایش و محل کار منطقه مشخص کسب روزی باشد؟ آیا قرار است ما مشکلات خانه را به محل کار و مشکلات محل کار را به خانه ببریم؟ قطعا نه!

اگر شما نیز دچار ناکامی‌های محل کار شده‌اید و آن را بر سرخانواده خود آوار کرده‌اید، نخست کمی پیش وجدان خود شرمنده شوید و بعد این توصیه‌ها را به‌کار ببندید، شاید اهل خانه از گزند شما در امان باشند.

وقتی وارد خانه شدید فکر کنید لباسی که در ذهنتان بوده، خارج کرده‌اید و لباسی مربوط به شخصیتی دیگر پوشیده‌اید؛ این شخصیت پدری مهربان و مادری دلسوز و همسری منطقی و آرامش‌بخش است.

اگر خاطرات محل کار بیش از اندازه آزارتان می‌دهد، پیش از هر کار وارد حمام شوید و دوش بگیرید.

گاهی مشکل واقعی در محل کار دارید که منشأ آن می‌تواند ایرادها و سرزنش‌های مدیران به‌خاطر تأخیر کارها، نحوه رفتار همکاران و یا حتی طرز نگرش منفی خودتان باشد؛ بنابراین در درجه اول خوش‌بین باشید و خود را عضو مفیدی برای سازمان بدانید.

قدر شغلتان را بدانید. شما ممکن است رفتگر باشید یا سنگ‌های معدنی را جابه‌جا کنید و هر لحظه فکر کنید شایستگی کار بهتر و آسان‌تری را دارید، اما با این وجود قدر کارتان را بدانید؛ زیرا بعضی‌ها از همین هم محروم هستند. این کار زندگی شما را تأمین می‌کند، پس شکرگذار باشید و سعی کنید ارتقا یابید.

خود را سرزنش نکنید؛ سعی‌کنید خود را به‌خاطر موفقیت‌های هرچند جزئی تحسین کنید.

کینه‌ورزی در محیط کار شما را بیشتر از دیگران می‌آزارد، پس با گذشت باشید.

وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرید، محکم بایستید و از خودتان حمایت کنید. این اقدام موجب تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود.

از شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی دوری کنید. یک‌روز این شایعات دامن شما را می‌گیرد و جلوی صمیمیت شما را سد می‌کند.

وقتی با دیگران رفتاری دوستانه و مسالمت‌آمیز داشته باشید، محیطی همراه با محبت و صمیمیت به‌وجود می‌آورید.

اگر این نسخه‌ها جواب نمی‌دهد، مشکل ریشه‌ای دارید؛ تقاضای مرخصی بلندمدت یا انتقال کنید و اگر شغلتان جذابیت و نشاط کافی نداشت، آن را رهاکنید و به‌ دنبال مشاغل جذاب‌تری باشید.

همواره به‌خاطر داشته باشید که شادمانی در محیط کار، نیازمند تلاش‌های مستمر است. شما نمی‌توانید نظاره‌گر اطراف باشید و هیچ کاری نکنید و فقط با آرزوی شادی، انتظار رخ دادن آن را داشته ‌باشید. برای هر چیز باید تلاش کنید؛ شادی در خانه و خانواده و محیط کار نیز از آن جمله است. بدترین کار نیز اینکه با کاری که نمی‌توانید انجام دهید، بسازید و مشکلات خود را بر سر خانواده آوار کنید.

بعد از اینکه محل کارتان را با شیوه جدید، آرامش‌بخش‌ کردید، حالا روی طرز حرف زدن خود نیز کار کنید. هیچ فکر کرده‌اید وقتی شما عصبانی هستید چرا باید مرده‌شوی یک چیزی را ببرد؟

سعی کنید برخی جملات که انرژی‌بخش‌ هستند را جایگزین «مرده‌شوی ببرد» کنید.

به‌جای پدرم درآمد، بگوییم خیلی راحت نبود.

به‌جای گرفتارم، بگوییم ‌در فرصت مناسب با شما خواهم بود.

به‌جای دروغ نگو، بگوییم‌ راست می‌گی؟ راستی؟

به‌جای شکست خورده، بگوییم با تجربه.

به‌جای مگر مشکل داری‌، بگوییم مسئله‌ای که نداری؟

به‌جای فقیر هستم،‌ بگوییم‌ ثروت کمی دارم.

به‌جای بد نیستم، بگوییم‌‌ خوب هستم.

به‌جای به‌ درد من نمی‌خورد، بگوییم‌ مناسب من نیست.

به‌جای جانم به لبم رسید، بگوییم چندان هم راحت نبود.

به‌جای داد نزن، ‌بگوییم‌ آرام باش.

به‎‌جای ببخشید مزاحمتون شدم، بگوییم‌ از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید، متشکرم.

به‌جای لعنت بر پدر کسی که اینجا آشغال بریزد، بگوییم‌ رحمت بر پدر کسی که اینجا آشغال نمی‌ریزد.

به‌جای نمی‌توانم این کار را انجام بدهم، بگوییم به اندازه‌ای که در توان دارم انجام می‌دهم.

به‌جای مرده‌شوی ببرد هم‌ خودتان یک واژه مناسب جایگزین کنید.

ماندانا ملاعلی

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/5185