کد خبر : 51991
تاریخ : 1400/11/14
گروه خبری : استان‌ها

اجرای 10 هزار کیلومتر شبکه گاز، دستاورد انقلاب اسلامی

همدان نخستین استان سبز کشور

انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تحولی اساسی در کشور در حوزه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بخش‌های مختلف دیگر بود.

حوزه انرژی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد ایران از دیرباز مورد توجه بوده است. بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به‌ویژه در بخش گاز می‌تواند ترسیم‌کننده چهل و چند سال تلاش بی‌وقفه متخصصان و مسئولان کشور و هر استان در این بخش باشد.

البته انقلاب در هر کجای دنیا رخ بدهد دستاوردها و ویژگی‌های مختص به خود را خواهد داشت؛ انقلاب اسلامی ایران هم ازاین‌جهت مستثنی نبوده است؛ اما تفاوت آن با سایر انقلاب‌های جهان را می‌توان در این دانست که در شرایطی که همه دنیا تمام‌قد به مبارزه با انقلاب اسلامی ایران برخاسته بودند در محدودیت‌ها رشد و قد علم کرد تا امروز به پختگی برسد.

بنابراین همان‌طور که پیشتر عنوان شد پیشرفت صنعتی و فناوری هر کشور یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که صنعت گاز از این قاعده مستثنی نیست. دراین‌بین یکی از موفق‌ترین استان‌ها در ارائه خدمات به مشترکان، شرکت گاز استان همدان است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا همزمان با ایام‌الله دهه فجر گفت‌وگویی اختصاصی با سرپرست شرکت گاز استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدصادق محبی‌نظر با اشاره به اینکه استان همدان 663 هزار و 861 مشترک گاز دارد، خاطرنشان کرد: 445 هزار و 585 مشترک شهری و 218 هزار و 276 مشترک روستایی از مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در استان همدان هستند.

وی با تأکید بر اینکه 31 شهر و ‌هزار و 36 روستای استان همدان گازرسانی شده است و 100 درصد جمعیت شهری و 99.8 درصد جمعیت روستایی استان از شبکه گازرسانی بهره می‌برند تصریح کرد: نرخ بهره‌مندی خانوارهای شهری و روستایی از گاز طبیعی در استان همدان 99.9 درصد است و در سال 1397،‌ استان همدان به‌عنوان نخستین و تنها استان سبز کشور در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها معرفی شد.

وی با تأکید بر اینکه با تشکیل تیم واکنش در شرایط اضطراری، تلاش شبانه‌روزی نیروهای شرکت گاز و بازرسی‌های 24 ساعته ایستگاه‌ها، تاکنون در کل استان همدان قطعی یا افت فشار گاز نداشتیم و از هم‌استانی‌ها می‌خواهیم برای ادامه این روند، با صرفه‌جویی در مصرف گاز، ما را در خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند ابراز کرد: گازرسانی به تمامی شهرهای استان، ضریب 100 درصدی برخورداری از گاز در خانواده‌های شهری، اتمام گازرسانی به تمامی روستاهای بالای 15 خانوار استان، گازرسانی به 9 ناحیه و 15 شهرک صنعتی و بیش از سه هزار و 600 واحد صنعتی جزء، عمده و کشاورزی که نقش بسزایی در تولید ارزان، پاک و حمایت از تولید و اشتغال دارد، از دیگر دستاورد‌های برجسته شرکت گاز استان همدان است.

سرپرست شرکت گاز استان همدان با اشاره به بهره‌مندی این صنعت از فضای فناوری‌های نوین در عرصه خدمات‌رسانی بهتر به مشترکان خود، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 20 خدمت شرکت گاز در سطح استان از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت ارائه می‌گردد و تمامی این خدمات از طریق درگاه‌های الکترونیکی شرکت از قبیل سایت اینترنتی، نرم‌افزار کاربردی، تلفن گویا و... غیره نیز برای تمامی مشترکان انجام می‌شود.

محبی‌نظر با تأکید بر پیشرفت‌های گازرسانی به روستاهای استان طی چند دهه اخیر ابراز کرد: شرکت گاز استان همدان مفتخر است گازرسانی به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان را در سال 1387 به اتمام رسانده و با توجه به گازدار بودن تمامی شهر‌ها و روستاهای استان، همان‌طور که پیشتر عنوان شد موفق به کسب عنوان نخستین استان سبز کشور شود.

وی با اشاره به چند پروژه‌ بزرگ اجرا شده طی چند دهه اخیر در استان همدان اذعان کرد: اجرای حدود 10 هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در سطح استان و مهم‌تر از آن استمرار جریان گازرسانی و عدم قطعی گاز ناشی از اشکالات فنی و فرسودگی این شبکه یکی از نکات بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان ادامه داد: از طرفی گازرسانی به 9 ناحیه صنعتی، 15 شهرک صنعتی و صنایع عمده مصرف‌کننده اعم از نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، صنایع بزرگ تبدیلی کشاورزی، کارخانه‌های سیمان، قند، شیشه و آسفالت ازجمله طرح‌های بزرگ گازرسانی بوده که طی سال‌های اخیر اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

محبی‌نظر افزود: البته طبق مصوبه شورای اقتصاد استان تعداد یک‌هزار و 108 واحد صنعتی باید گازدار شوند که خوشبختانه از ابتدای امسال 186 واحد مشمول مصوبه شورای اقتصاد گازدار شده‌اند و تعداد کل واحد‌های صنعتی مشمول این مصوبه به 553 واحد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اولویت گازرسانی به صنایع در سطح استان همدان در سال 1400 و بیشتر بودن تعداد صنایع گازدار استان نسبت به صنایع مشمول مصوبه شورای اقتصاد استان، افزود: مجموع صنایع مشمول مصوبه شورای اقتصاد در استان با دریافت یارانه دولتی گازرسانی خواهند شد که گازرسانی به 276 واحد صنعتی در دست اجرا و به 189 واحد باقی‌مانده نیز در دست پیگیری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان تأکید کرد: این اقدام شرکت گاز استان همدان در گازرسانی به صنایع و واحد‌های صنعتی استان جلوه‌ای از تحقق شعار سال 1400 (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) است.

محبی‌نظر خاطرنشان کرد: همچنین ایستگاه دو هزار و 500 مترمکعبی آن تهیه و پس از تست‌ها و تأییدیه‌های بازرسی فنی در مدار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر، 49 طرح گازرسانی با 55 میلیارد و 137 میلیون ریال اعتبار در نقاط مختلف این استان به بهره‌برداری می‌رسد افزود: این طرح‌ها در شهرستان‌های همدان،‌ ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، بهار، کبودراهنگ، رزن، فامنین و درگزین به بهره‌برداری می‌رسد و شامل گازرسانی به دو روستا و 47 طرح تولیدی، صنعتی و کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم در راستای تولید و تحقق شعار سال عنوان کرد: توجه به صنایع و حمایت از واحدهای تولیدی در این طرح‌ها در نظر گرفته شده که امیدواریم با بهره‌برداری از آن، مشکلات تأمین انرژی واحدهای تولیدی استان برطرف شود.

این مسئول تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به دو روستا، بخشی دیگر از جمعیت روستایی استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل می‌شوند که برای بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از 26 هزار و 664 متر شبکه‌گذاری اجرا شده است.

محبی‌نظر ادامه داد: در این طرح‌ها 20 هزار و 782 متر لوله‌گذاری پلی‌اتیلن و پنج هزار و 882 متر لوله‌گذاری فلزی عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون 213 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در استان همدان اجرایی شده که نزدیک به 200 کیلومتر آن در شهرها و حدود 13 کیلومتر آن در روستاها به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت سه هزار و 119 انشعاب جدید در استان همدان نصب شده که یک‌هزار و 782 مورد آن، انشعاب شهری و یک‌هزار و 337 مورد نیز انشعاب روستایی بوده است.

سرپرست شرکت گاز استان همدان گفت: 12 هزار و 395 اشتراک جدید نیز از ابتدای امسال پذیرش شده که هشت هزار و 137 مورد آن اشتراک شهری و چهار هزار و 258 مورد نیز اشتراک روستایی است.

محبی‌نظر افزود: در راستای حمایت‌های دولت سیزدهم از واحدهای تولیدی، در این مدت برای 245 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی، جزء و عمده در استان همدان اشتراک گاز واگذار شده است.

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی شرکت گاز استان همدان، توسعه و ارائه خدمات گازرسانی ایمن و پایدار است تشریح کرد: این مهم شامل طراحی، اجرا، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات گازرسانی و سایر منابع در اختیار و ارائه خدمات به‌موقع پس از فروش می‌شود.

وی ادامه داد: محدوده عملیاتی شرکت گاز استان همدان در حال حاضر به وسعت کل استان با مساحتی افزون بر 19 هزار و 400 کیلومترمربع رسیده است.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51991