کد خبر : 52123
تاریخ : 1400/11/18
گروه خبری : استان‌ها

در گفت‌و‌گو با سپهرغرب بررسی شد؛

رشد چشمگیر پروژه‌های عمرانی استان همدان با انقلاب اسلامی

مدیرپروری کنیم

دوران انقلاب اسلامی همواره به‌عنوان دوران درخشان در حوزه‌های مختلف قلمداد می‌شود، دورانی که مردم پای کار آمدند و در سایه یک حکومت دینی و اسلامی راه‌ها به سمتی ختم شد که بتوان در عین استقلال و خوداتکایی به دستاوردهای بسیار نیز دست پیدا کنیم.

استان همدان نیز در دوران 43 ساله انقلاب اسلامی از این دستاوردها بی‌نصیب نمانده است، در این نوشتار در این راستا با عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور و دبیر شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین استان همدان گفت‌و‌گویی ترتیب داده شد تا به بررسی این دستاوردها در حوزه عمرانی بپردازیم که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   از ایجاد کنارگذرها تا پیشروی پروژه راه آهن همدان

محسن صادقیان در گفت‌و‌گو با سپهرغرب در خصوص حوزه عمرانی و شهرسازی همدان در دوران انقلاب اسلامی ضمن درود به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی، امام شهدا، ارادت به مقام معظم رهبری و تبریک ایام‌الله دهه فجر، مطرح کرد: ظرف 40 سال گذشته، علاوه بر پیشرفت‌های مهم و چشمگیری که در حوزه‌های علمی، نفت، پتروشیمی، هسته‌ای، دریایی و هوایی کسب کرده‌ایم؛ استان همدان نیز همگام با کشور توسعه و پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در بخش‌های مختلف داشته است.

وی ادامه داد: زبانم برای بیان این پیشرفت‌ها و پیشروی‌های استان در طول این 43 سال قاصر است اما تاجایی که توان و بضاعت داشته باشم، این موضوع‌ها را تبیین می‌کنم.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با بیان اینکه در حوزه ارتباطات در دوران پیش از انقلاب تنها یک راه وجود داشت که از همدان به سمت تهران می‌رفت، عنوان کرد: این راه، از آوج عبور می‌کرد و حدود پنج ساعت با همه ناایمنی‌های مسیر، طول می‌کشید تا به تهران برسیم.

صادقیان با اشاره به اینکه استان همدان امروز دارای آزادراه مناسبی است که به‌راحتی با سه ساعت طول زمان می‌توان از همدان به تهران رفت، گفت: این آزادراه به‌صورت چهار بانده و رفت و برگشت است و علاوه بر آن، همه راه‌های ارتباطی‌مان به شهرستان‌های همدان همه به‌صورت دوبانده و رفت و برگشتی شده است.

وی با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: قبلاً راه‌های یک طرفه‌ای و بعضاً راه‌های روستایی را در این مسیرها شاهد بودیم.

دبیر شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین استان همدان با بیان اینکه هم‌اکنون برای آنکه ترافیک‌ها را به داخل شهرها نکشانیم، تقریباً تمامی شهرهای استان همدان دارای کنارگذر هستند، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به شهرستان‌های اسدآباد، نهاوند، بهار و همدان اشاره کرد.

صادقیان با بیان اینکه کنارگذرهای شرقی و غربی همدان هم‌اکنون در حال اجرا است، عنوان کرد: از سوی دیگر، راه‌آهن همدان نیز در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شده، به نوعی که پیش از انقلاب، راه‌آهن نداشتیم اما هم‌اکنون با پیگیری‌ها و اقدامات به عمل آمده، راه‌آهن همدان به تهران راه‌اندازی و همدان به ملایر به جد در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن همدان- سنندج نیز در حال اتمام است، این پروژه‌ها را در تراوری بسیار مهم دانست و گفت: از طریق این راه‌آهن می‌توان به شمال کشور نیز دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه از طریق راه آهن همدان- ملایر نیز می‌توانیم با جنوب کشور ارتباط داشته باشیم، عنوان کرد: این پروژه‌ها در کنار جابه‌جایی مسافر می‌توانند در توسعه استان همدان نیز مؤثر باشند.

دبیر شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین استان همدان در ادامه صحبت‌های خود، از فرودگاه همدان نام برد و خاطرنشان کرد: این مهم برای همدان پیش از انقلاب اسلامی تنها در حد یک اسم بود اما در حال حاضر، یک فرودگاه بین‌المللی است؛ هرچند که به لحاظ نزدیکی به استان‌هایی چون تهران هم‌اکنون زیاد فعال نیست اما می‌توان با پیگیری و مدیریت، این فرودگاه را نیز فعال کرد.

صادقیان با اشاره به اینکه در گذشته پایانه‌های مسافربری نداشتیم اما هم‌اکنون، در شهرستان‌های مختلف همدان مانند همدان، ملایر و نهاوند این پایانه‌ها راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: پایانه‌های باری و مسافربری هم‌اکنون در سطوح شهرستانی همدان فعال هستند و مسئولان سعی کرده‌اند تا در این حوزه‌ها، اقدامات مناسبی داشته باشند.

   راه‌اندازی 15 بیمارستان در استان همدان

وی به حوزه بیمارستان‌سازی در همدان و ورود به عرصه بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: زمانی استانداری همدان که فرمانداری کل محسوب می‌شد، تنها دارای دو بیمارستان بود اما امروز شاهدیم که در استان همدان حداقل 15 بیمارستان وجود دارد که 6 مورد آن در شهرستان همدان فعال بوده و شاهد توسعه بسیار چشمگیری در این عرصه نیز هستیم.

وی در ادامه، از وضعیت سدسازی در استان همدان سخن گفت و افزود: در دوران پیش از نقلاب اسلامی در استان سداکباتان را داشتیم با گنجایش بسیار کمی که پس از انقلاب این سد، افزایش ارتفاع داشت و حدود 10 برابر به ظرفیت آن افزوده شد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور به سدهای دیگر استان همدان مانند سد کلان ملایر، آبشینه، نعمت‌آباد، گرین، خرمرود و غیره اشاره کرد و افزود: شاهدیم که این روزها طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه تأمین آب استان همدان وارد کار شده‌اند.

صادقیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع صنعت اشاره کرد و افزود: شهرک‌های صنعتی مختلف در استان همدان هم‌اکنون راه‌اندازی شده و فعال هستند که همگی پیش از انقلاب اسلامی به‌منظور توسعه و توجه به موضوع تولید و خدمت به مردم ایجاد شده‌اند.

وی به پیشروی طرح‌های دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی در استان همدان نیز اشاره و با بیان اینکه در این عرصه نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم، اضافه کرد: پیش از انقلاب دانشگاه بوعلی سینا آن هم تنها در حد علوم داشتیم اما هم‌اکنون، این دانشگاه در بخش‌های مختلف فعالیت دارد و توانسته‌ایم دانشگاه‌های مختلف در عرصه‌های مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، صنعتی، غیرانتفاعی و غیره را در استان همدان داشته و از نتایج آن بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دانشجویان در سطح استان همدان بیش از 20 برابر شده و حدود 70 هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند، این موقعیت را یک توسعه شگرف و چشمگیر در حوزه آموزش و آموزش عالی دانست.

** همه این خدمات و پیشرفت‌ها از برکت انقلاب اسلامی است

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور به پیشرفت‌های استان همدان در پروژه‌های حوزه برق نیز اشاره و با بیان اینکه این روزها بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی و معابر دارای روشنایی هستند، اضافه کرد: در حوزه گاز نیز موفق به گازرسانی به نحو مناسب در استان شده‌ایم.

صادقیان با بیان اینکه از سویی، در حوزه فرهنگ، شبکه‌های تلویزیونی و صدا اقدامات مناسبی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم، اظهار کرد: همه این خدمات و پیشرفت‌ها از برکت انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به پیشروی پروژه‌های ورزشی در استان همدان پرداخت و گفت: در حوزه مدیریت شهری نیز شاهد اتفاقات و دستاوردهای گفتنی در استان همدان هستیم به نوعی که هم‌اکنون استان همدان دارای 30 شهر مستقل بوده و شاهد اجرای طرح‌های هادی، طرح‌های جامع و طرح‌ها در روستاهای خود است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با بیان اینکه در شهرهای همدان شاهد راه‌اندازی پارک‌های منطقه‌ای و ملی هستیم، اضافه کرد: این پارک‌ها نسبت به دوران پیش از انقلاب چندین برابر شده و سیستم نگهداری شهر نیز مکانیزه شده است به نوعی که هم شاهد کنترل ترافیک‌های مکانیزه هستیم و هم در عرصه جمع‌آوری آب‌های سطحی، زباله‌های شهری، ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و غیره به نحو مکانیزه وارد کار شده‌ایم.

صادقیان به راه‌اندازی و فعالیت فرهنگ‌سراهای متعدد در استان همدان اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات در حوزه عمرانی و شهرسازی استان می‌توان به ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی، سیستم شهر الکترونیک و البته مستقر شدن شوراهای شهری و روستایی اشاره کرد.

وی از اقدامات سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های مسکن، معدن و کشاورزی نیز سخن گفت و افزود: با این فعالیت‌ها شاهد توجه به سیستم ساخت و سازها و کنترل از سوی نظام مهندسی هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات صورت‌گرفته در نظام جمهوری اسلامی در حوزه مسکن نیز پرداخت و گفت: امیدواریم با کمک مردم، دولت و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری بتوان این توسعه‌ها را دوچندان و در مسیر توسعه پیش برد.

   ضرورت توجه به نیروی انسانی برای ادامه مسیر توسعه و پیشرفت

دبیر شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین استان همدان در پاسخ به اینکه «حال با توجه به این دستاوردها، باید چه مسیری را در پیش گرفت تا این دستاوردها را ارتقا و به سوی توسعه پیش رویم؟»؛ اظهار کرد: باید برای توسعه بیشتر به نیروی انسانی و تجربه تکیه داشته باشیم، موضوعی که در کنار تکنولوژی، منابع و امکانات باید مدنظر باشد.

صادقیان با تصریح بر اینکه منابع انسانی بسیار مهم است و مدیران و مسئولان باید به این مهم توجه داشته باشند، اذعان کرد: باید افرادی به کار گرفته شوند که دارای احساس مسئولیت و تسلط لازم در حوزه انجام وظایفشان هستند، افرادی که با تفکر و برنامه‌ریزی پیش می‌روند.

وی ادامه داد: در گذشته 30 درصد توسعه را منوط به نیروی انسانی و مدیران و نقش منابع و امکانات و تکنولوژی را در موفقیت‌های کسب‌شده بیشتر می‌دانستند اما هم‌اکنون در حوزه مدیریت، جای این مباحث تغییر کرده و 70 درصد را نیروی انسانی به خود اختصاص داده است بدین ترتیب باید در به‌کارگیری افراد بسیار دقت کنیم.

   مدیر‌پروری کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید در حین انجام کارها در راه مدیرپروری نیز ورود پیدا کنیم، ابراز کرد: باید افراد شناسایی و کارها به آن‌ها آموزش داده شود، از آموزش استاد، شاگردی در کنار مدیران استفاده کنیم تا افراد در طول خدمت خود، تجربه کسب کنند و در نهایت در نقاط کلیدی به کار گرفته شوند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با تأکید بر اینکه در حوزه منابع انسانی باید مدیر بر کار مسلط و دارای احساس مسئولیت و تعهد باشد، خاطرنشان کرد: چنین نیروهای انسانی باید در سیستم‌های اجرایی به‌کار گرفته و مستقر شوند و کارهای یدی و خدماتی به بخش خصوصی واگذار شود، با این روند دستگاه‌های دولتی وظیفه نظارتی پیدا کرده و در مسیر توسعه بیشتر و روزافزون موفق خواهیم بود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/52123