کد خبر : 52326
تاریخ : 1400/11/24
گروه خبری : جامعه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری و اشتغال، محورهای اصلی فعالیت در استان همدان

مدیرکل استاندارد همدان: ضرورت توجه به استانداردهای حوزه زنجیره تولید

ظاهر پورمجاهد روز گذشته طی بازدید و اعطای پروانه کاربرد علامت نشان استاندارد به شرکت پلمپین‌صنعت با بیان اینکه وجود علامت استاندارد به مصرف‌کنندگان آن کالا و خدمات اطمینان داده و نشانه کیفیت محصولات است، اظهار کرد: امروز برای نخستین‌بار در کشور در حوزه‌ای تخصصی یک واحد صنعتی در همدان موفق به دریافت نشان استاندارد شد و این روند در ارتقای کیفیت تولید این واحد اثرگذار خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر اینکه نشان استاندارد روی میزان صادرات هم اثر دارد، گفت: این‌روزها دولت سیزدهم موفق بوده تا در ارتقای سطح صادراتی، کاهش شیب تورمی و صادرات غیر نفتی با وجود تحریم‌های موجود، خوب عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر تولید این‌روزها به نحو مناسبی درحال پیشروی است و امیدواریم شاهد شتاب بیشتری در حوزه صادرات باشیم.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه محورهای فعالیت‌های استان بر سرمایه‌گذاری و اشتغال است، گفت: یکی از مشکلات سر راه شرکت پلمپین‌صنعت افزایش چندبرابری نرخ برق و گاز بوده، این موضوع طبق بند ک تبصره یک قانون بودجه 1400 مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.

وی در تشریح این موضوع اذعان کرد: این موضوع موجب افزایش نرخ برق و گاز شده و مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی در پی داشته است که امید به اصلاح آن داریم.

   ضرورت توجه به استانداردهای حوزه زنجیره تولید

مدیرکل استاندارد استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های اثربخش در کشورهای توسعه‌یافته موضوع استانداردهای حوزه زنجیره تولید است، عنوان کرد: شرکت پلمپین‌صنعت نخستین واحدی بوده که موفق به دریافت پروانه کاربرد نشان استاندارد در ایران شده است.

محمد مددی با بیان اینکه آزمایشگاهی برای بررسی و آزمون این موارد در کشور نبود که خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده این آزمایشگاه براساس نظام استاندارد تجهیز شد، گفت: درنهایت فرآیند گرفتن پروانه در حوزه تولید بست و انواع پلمب انجام گرفت و این واحد موفق به کسب پروانه کاربرد نشان استاندارد شد.

وی این روند را دارای ارزش‌افزوده مناسبی دانست و افزود: استمرار کیفیت و برنامه نظام‌مند در این راستا می‌تواند موجب ارتقای سطح صادرات و ارزش‌افزوده شود؛ به‌این‌ترتیب بایستی طرح مستمر دنبال شود و در دستور کار قرار گیرد.

مددی با تأکید بر لزوم توجه به کیفیت و استانداردسازی زنجیره تولید، اظهار کرد: بحث کیفیت مهم است و مقام معظم رهبری نیز بر کیفیت تأکید ویژه‌ای دارند؛ به این ترتیب باید نشان استاندارد را در خدمات و تولید مد نظر قرار داده و استمرار در این روند را دنبال کنیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه بازگشت دوباره واحدهای صنعتی به کار ازجمله اقدامات مهم و در دستور کار ما در سال جاری بوده است، گفت: در این عرصه از ابتدای سال تاکنون 34 واحد در سطح استان همدان به کار بازگشته‌اند.

محمدرضا بادامی خاطرنشان کرد: سعی داریم تا واحدهای فعال نیز در عرصه توسعه اقدامات و کارهای خود پیش رفته تا از آن‌ها حمایت کنیم.

   چالش گاز پیش روی صنایع

در ادامه رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت با بیان اینکه شرکت ما از سال 1380 شروع به کار کرده، عنوان کرد: این شرکت از سال 1377 طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خود را شروع کرده است.

محمدرضا اوچیان با اشاره به اینکه از سال 1380 شروع به جایگزینی پلمب‌های قدیمی کرده‌ایم، اظهار کرد: در گذشته پلمب‌ها از سیم و سرب تشکیل می‌شد که پس از مصوبه دولت، سرب به‌عنوان یک ماده سرطان‌زا ممنوع‌الاستفاده شد و در کشورهای مختلف درحال تغییر بود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت ادامه داد: در این شرایط ما وارد قضیه شدیم و چند پلمب را طراحی کرده و این روند را گسترش داده‌ایم.

اوچیان با بیان اینکه به‌مرور روابط ما با وزراتخانه‌ها و جاهایی که به این بست‌ها نیاز دارند و بحث‌های حفاظت از بیت‌المال در آن‌ها مطرح است مناسب پیش رفت، به وزارت‌های نفت، مخابرات، راه و غیره اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جلوی سوء استفاده برخی را در این راه بگیریم، روزبه‌روز به دنبال پیشرفت کارمان هستیم و فناوری خود را ارتقا می‌بخشیم و تاکنون چندین طرح و ثبت اختراع در سطح جهانی در این عرصه داریم.

اوچیان با اشاره به اینکه در پی این هستیم تا کیفیت کار را همواره ارتقا بخشیم، گفت: در این زمینه ارتقای کیفیت و استانداردسازی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت با اشاره به اینکه در کشور شاهد عدم وجود آزمایشگاه مرجع در زمینه پلمب بودیم، عنوان کرد: برای این خلأ، استانداردهای خارجی ترجمه شد و تدوین استاندارد ملی را درپیش گرفتیم و درنهایت تجهیز آزمایشگاهی را برای این موارد به انجام رساندیم و روند را بومی‌سازی کردیم.

وی افزود: در ادامه این مسیر وارد فرآیند کسب گواهینامه استاندارد شدیم که درنهایت نخستین گواهینامه استاندارد تشویقی پلمب را در ایران گرفتیم.

اوچیان با تصریح بر اینکه این روند گامی بزرگ و رو به جلو در عرصه کیفیت است، اظهار کرد: اشتغال مستقیم ایجادشده در این شرکت 230 مورد است و طرح توسعه‌ای را نیز درپیش گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در کشور نیاز به اشتغال وجود دارد و سعی کرده‌ایم به موضوع عدم تطابق حقوق کارگری و معیشت آن‌ها نیز توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز تا جای ممکن حداقل‌ها را کنار گذاشته‌ایم و بنا به نیاز قشر کارگری، هرماهه پرداختی‌ها را پیش می‌بریم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید ما در قسمت پلمب‌های پلاستیکی در این شرکت برابر دو هزار و 500 تُن و در قسمت پلمب‌های فلزی برابر یک‌هزار و 500 تُن است، اضافه کرد: حدود 90 درصد این ظرفیت‌ها هم‌اکنون فعال است.

   محصولاتمان را دپو نمی‌کنیم/ سفارشی‌سازی داریم

اوچیان با بیان اینکه محصولات بنا به سفارش تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌این‌ترتیب محصولاتمان دپو و انبار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین واحد تولید پلمب در خاورمیانه هستیم و به این ترتیب بازار فروش ما تمامی استان‌های کشور هستند، اضافه کرد: به‌خاطر تحریم‌ها صادراتمان به مشکلاتی بر خورد؛ چراکه دولت‌های کشورهای دیگر به سبب تحریم تمایل به همکاری با کشور ما ندارند. به این علت شرکت‌ها را در کشورهای دیگر ثبت کرده‌ایم و تحریم‌ها را به‌نوعی دور زده‌ایم.

اوچیان با بیان اینکه به اسم دیگر کشورها هم‌اکنون محصولاتمان را می‌فروشیم، اظهار کرد: به کشورهایی چون ترکیه و ترکمنستان و تاجیکستان صادرات داریم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب مبنی بر اینکه آیا برنامه صادراتی جدیدی چون ایجاد نمایندگی در دیگر کشورها را در دستور کار ندارید؟ اظهار کرد: با امید به اینکه برجام مجدد بازگشته و شرایط مناسب شود، در پی مذاکره با کشورهای عربی و دفاتر بازرگانی در کشور قطر هستیم؛ چراکه این بازار برای ما مناسب و همراه با ارزش‌افزوده بسیار خواهد بود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت با بیان اینکه بزرگ‌ترین ضربه‌ای که صنعت ایران می‌خورد ناشی از بی‌برنامگی است، اظهار کرد: برنامه‌هایی که فی‌البداهه ظرف چند ساعت تصویب می‌شود و بیرون می‌آید، بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به صنعت وارد می‌کند.

اوچیان در این زمینه به افزایش قیمت گاز اشاره کرد و افزود: بهای گازی را که قرار بود از اول سال به‌صورت یارانه‌ای به واحدهای صنعتی داده شود و مبنای محاسباتی انرژی ما برای قیمت تمام‌شده بوده، اکنون می‌خواهند که در پایان سال تمام مبلغ آن‌ را پرداخت کنیم!

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت خاطرنشان کرد: در این زمینه افزایش چندبرابری را در قیمت گاز شاهد بوده‌ایم که به واحد ما شوک بدی وارد کرد و به‌راستی چالش بود.

   صنایع از جیره‌خواری خارج شوند

اوچیان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در کشور ما باید حل شود این است که صنایع از جیره‌خواری خارج شوند، ادامه داد: قیمت انرژی در ایران نسبت به باقی کشورها ارزان‌تر است، همچنین هزینه مواد اولیه‌ها و قیمت کارگری در کشور پایین بوده، اما با این وجود یک‌سری صنایع از رانت‌های عجیب و غریبی استفاده می‌کنند.

وی به مشکلات واردات وسایل و تجهیزات مورد نیاز در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: باید صنایع رقابتی وارد کار شده و بحث‌های انحصاری جمع شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلمپین‌صنعت در پایان خواستار حمایت از صنایع قدرتمند در عرصه‌های مختلف شد و افزود: با این روند می‌توان اشتغال ایجاد کرد و شاهد حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری بود.

گفتنی است؛ پروانه کاربرد نشان استاندارد در ایران برای نخستین‌بار به شرکت پلمپین‌صنعت برای انواع بست و پلمب امنیتی و فوق امنیتی اعطا شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/52326