کد خبر : 52607 تاریخ : 1400/12/1 گروه خبری : ایران و جهان |
|
بانوی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با سپهرغرب: تئاتر کودک و نوجوان، آمیختهای از جذابیت و نقشآفرینی باشد |
نوشتهها نه دیکتهشده باشد و نه رهاشده |
حوزه کودک و نوجوان و رشد تولید محتوا برای آنان بهعنوان نسلهای آتی این سرزمین، موضوعی مهم و البته نیازمند زیربناهای اساسی است. قلمها و قدمهایی که باید با فکر پیش روند تا در کنار آنکه این نسل را جذب میکنند، با تولید محتوایی مناسب، گروه مرجع، الگو و البته تصمیمهای این گروههای سنی را نیز در جهتی درست روانه کنند. اما بهراستی در این عرصه تاکنون چگونه پیش رفتهایم؟ آیا توانستهایم کودکان و نوجوانانمان را پای کار آورده و کتب این حوزه را سامان دهیم؟ تولید محتوا برای کودک و نوجوان موضوعی تخصصی و البته مداوم نیازمند بهروزسازی است. حال در این عرصه بر آن شدیم پای صحبتهای یکی از بانوان نویسنده و کارگران تئاتر بنشینیم؛ اعظم بروجردی متولد 1346 در تهران، کارگردان و نویسنده است. وی که فارغالتحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران در سال 1368 و فوق لیسانس همین رشته از دانشگاه تربیت مدرس سال 72 است، تجربه نوشتن 40 نمایشنامه را نیز دارد. ازجمله آثار این بانوی نویسنده و کارگردان میتوان به آواز شن، زائر و تو کی شنیدی صدای مرا، اشاره کرد. وی که همسر حسن فتحی، کارگردان سینما و تلویزیون است، جزء معدود هنرمندان عرصه تئاتر بوده که اغلب با حجاب چادر ظاهر میشود و گویا همین حجاب برایش دردسرساز شده و چنان که خودش میگوید، به خانهنشینیاش منجر شده است. در ادامه گفتوگوی ما با این بانوی نویسنده را درخصوص تولید محتوای مناسب برای کودک و نوجوان در کتاب و تئاتر میخوانید: نوشتههای کودک و نوجوان مملو از رنگ باشد اعظم بروجردی در گفتوگو با سپهرغرب با بیان اینکه نوشتن برای کودک و نوجوان باید دارای رنگ باشد، عنوان کرد: عدهای این موضوع را با تصویر و نقاشی داشتن نوشتهها اشتباه میگیرند، درحالی که نوشتههای کودک و نوجوان باید ملون و در درون آن شاهد رنگ باشیم تا بتواند خیال را با خود همراه کند. این بانوی کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نوشتهها برای این گروههای سنی باید دارای فضایی شاد باشد، اظهار کرد: نوشتههای حوزه کودک و نوجوان باید دارای جذابیت باشد و براساس نیازهای این گروه سنی پیش رود. موضوعات خاص را دیکته نکنیم وی با تأکید بر اینکه باید نیازهای این گروه را کشف کرد و در قالب نوشتههایی جذاب و ملون پیش رفت، گفت: در کنار این روند، میتوانیم بحثهای اخلاقی، تربیتی و تعلیمی مد نظرمان را هم جای دهیم، اما این مهم نباید بهنوعی باشد که کودک و نوجوان احساس کند مسائل خاصی از بالا به پایین درحال دیکته شدن به او است. بروجردی به استفاده کودکان و نوجوانان از بازیهای کامپیوتری اشاره کرد و افزود: شاهد هستیم با وجود آنکه شاید یک بازی مادام درحال تکرار شدن است، اما توانسته کودکان و نوجوانان را به خود جذب کند؛ یکی از دلایل این موضوع رنگارنگ بودن فضا و دیگری نقشآفرینی کودکان و نوجوانان در فرآیند بازی است. مسائل اخلاقی، تعلیمی و تربیتی را وارد کار کنیم وی در ادامه صحبتهای خود ادامه داد: در نوشتههای کودک و نوجوان باید به این طریق پیش رفت و در طول بازی و حرکت، مسائل اخلاقی، تعلیمی و تربیتی را نیز وارد کار کرد، نوشتههای این عرصه نه باید دیکتهشده باشد و نه رهاشده! بروجردی به خشونتهای موجود در بازیهای کامپیوتری هم اشاره کرد و گفت: میبینیم که در این بازیها بسیاری از موارد اینچنینی صراحتاً وارد کار شده است، اما در نوشتههای کودک و نوجوان باید حسابشده پیش رویم. ضرورت ورود خلاقیت به نوشتههای حوزه کودک و نوجوان این بانوی نویسنده خواستار ورود خلاقیت به نوشتههای حوزه کودک و نوجوان شد و افزود: باید خلاقیت را در قالب داستان وارد کار کرد تا ناخودآگاه کودک و نوجوان خودش قهرمان را انتخاب کند، قهرمانی که ساختگی نیست و در طول داستان، کودک و نوجوان ما را با خود همراه میکند. وی به تئاتر کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و گفت: تئاتر بیشتر از یک داستان با خیال کودکان و نوجوانان سروکار دارد؛ کودک و نوجوان ما در طول یک تئاتر میتوانند نقشآفرین باشند و با افرادی زنده رودررو شوند، به این ترتیب قهرمانها در تئاتر پُررنگتر دیده میشوند. بروجردی با بیان اینکه خیالپردازیها و همزادگراییها در تئاتر خیلی بیشتر است، تأکید کرد: به این ترتیب باید در نوشتههای مختص تئاتر کودک و نوجوان دقت بیشتری بهکار گرفته شود. این بانوی کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: کودک و نوجوان در طول تئاتر نقشآفرینی میکنند، انتخاب میکنند، تأثیر میگذارند و تأثیر میگیرند؛ به این ترتیب حالت هدایتگونه غیر محسوسی وجود دارد که آنها را به سمتوسوی خاصی میبرد. بروجردی با تأکید بر اینکه نخستین مسئله مهم در این عرصه جذابیت و کشش کودک و نوجوان است، اضافه کرد: پس از آن، این موضوع مهم است که کودک و نوجوان را به کدام سمتوسو سوق داده و او را به چه نحوی شکل میدهیم. این بانوی نویسنده و کارگردان تئاتر در بخش پایانی گفتوگو با تأکید بر اینکه اگر این جذابیت و کشش نباشد از همان اول کودک و نوجوان به بیرون از مسیر پرت میشوند و همزادگرایی شکل نمیگیرد، تصریح کرد: در ادمه این راه باید با حرکتی خلاقانه کودک و نوجوان را همراه کرده و مواردی که مد نظر است را وارد نوشتههایمان کنیم تا به نتیجههای مناسبی برسیم. |
لینک | |
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/52607 |