کد خبر : 53212
تاریخ : 1400/12/16
گروه خبری : اقتصادی

علت افزایش قیمت موز چیست؟

مصطفی دارایی‌نژاد، در پاسخ به این سوال که چرا موز گران شده؟ گفت: قیمت جهانی موز بالا رفته و مصرف آن در دنیا بیشتر شده است. با این حال اما قیمت‌ها را آنالیز و کنترل کردیم و از تجار و فروشندگان درخواست کردیم که حداقل سود قانونی صنف خود را اعمال کنند.

وی ادامه داد: موز از هند، اکوادور و فیلیپین وارد می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به کشور ما برسد. قیمت تمام شده آن برای تجار کیلویی 30 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: موز وارد شده باید رنگ آوری شود و هزینه‌های جانبی مانند هزینه گمرک و... دارد.

به گفته وی حدود 4 ماه قبل موز در میدان مرکزی میوه‌وتره بار به کیلویی 20 تا 22 هزار تومان رسید، زیرا تجار با اتحادیه بارفروشان در ارتباط بودند و مشورت‌های خوبی در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیب، پرتقال، کیوی، انار، نارنگی همه افزایش یافته است، گفت: هزینه‌های تولید بالا رفته و در حال حاضر هزینه سورت، بسته بندی، پوشال و حمل و نقل 100 درصد افزایش یافته است. از طرفی بخشی از گرانی سیب، پرتقال و کیوی مربوط به اقدام غیرکارشناسی سازمان تعاون روستایی یعنی خرید و دخیره‌سازی این محصولات بالاتر از نرخ بازار بوده که همه ارگان‌های نظارتی پیگیر این موضوع هستند.

دارایی‌نژاد اضافه کرد: با این وجود اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که اجازه ندهیم قیمت میوه برای شب عید بالا رود. بار هم به اندازه کافی وجود دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/53212