کد خبر : 53978
تاریخ : 1401/1/21
گروه خبری : استان‌ها

روزانه 100 واحد خون اهدایی به بیمارستان‌های همدان ارسال می‌شود

افشین محمدی با بیان اینکه وضعیت اهدای خون در استان ما مناسب است، اظهار کرد: حتی در زمان اوج کرونا و محدودیت‌ها هم کمبودی احساس نشد.

وی با تأکید بر اینکه در ایام ماه مبارک رمضان علاوه‌بر شیفت صبح شیفت شب خونگیری هم فعال است، تصریح کرد: اهداکننگان از ساعت 8 صبح تا 12 شب می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه فعلاً اکیپ‌های سیار خونگیری در شهرستان‌ها غیر فعال شده است، گفت: درحال حاضر خونگیری فقط در همدان و ملایر انجام می‌شود.

محمدی با تأکید بر اینکه فروکش کردن کرونا سبب افزایش اعمال جراحی غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها شده است، اظهار کرد: هرچه تعداد اعمال جراحی بیشتر باشد، نیاز بیمارستان‌ها به خون‌های اهدایی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر تأمین خون مورد نیاز بیماران استان نیاز برخی مناطق خارج استان را هم برطرف می‌کنیم، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 600 واحد خون به استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان ارسال کرده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه به‌طور میانگین روزانه 200 نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: معمولاً از این تعداد 150 نفر پذیرش و خونگیری می‌شود.

محمدی با تأکید بر اینکه بهترین زمان برای اهدای خون بلافاصله بعد از افطار است، اظهار کرد: اهداکنندگان پس از اهدای خون باید از فاصله افطار تا سحر آب و مایعات زیادی مصرف کنند.

وی با بیان اینکه همیشه به اندازه نیاز پنج روز ذخایر خونی داریم، تصریح کرد: اما در زمینه نگهداری پلاکت با محدودیت مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان همدان از خونگیری به روش آفرزیس خبر داد و گفت: در این روش که در همدان اجرا می‌شود، اجزای مورد نیاز خون اهداکننده جداسازی شده و مابقی اجزا به بدن برگردانده می‌شود.

محمدی افزود: مثلاً وقتی نیاز به پلاکت داشته باشیم، پلاکت خون اهداکننده را جداسازی می‌کنیم و سایر اجزای خون را به بدن برمی‌گردانیم؛ به کمک این روش اهداکنندگان می‌توانند در تعداد دفعات بیشتری اهدای خون را انجام دهند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/53978