کد خبر : 54141
تاریخ : 1401/1/24
گروه خبری : استان‌ها

نیمی از ماهی استان همدان در نهاوند تولید می‌شود

لزوم احیای مزرعه قزل‌دانش

علی‌مروت امیری روز گذشته با بیان اینکه شهرستان نهاوند به‌واسطه وجود آب مناسب یکی از محل‌های پرورش ماهیان سردابی بوده که مهم‌ترین تولیدات آن ماهی قزل‌آلا است، اظهار کرد: در شهرستان نهاوند 85 سایت پرورش ماهی مجوز فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به بیماری وی‌اچ‌اس که در سال 93 وارد شهرستان شد، تعدادی از سایت‌های پرورش ماهی تعطیل شدند و در اثر همین عامل میزان تولید گوشت ماهی کاهش یافت.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه درصورت بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه فعالیت گوشت ماهی با افزایش تولید روبه‌رو خواهد شد، اضافه کرد: مزرعه قزل‌دانش یکی از سایت‌های مهم تعطیل‌شده پرورش ماهی به‌علت بیماری وی‌اچ‌اس است که نقش مهمی در تولید ماهی و تخم ماهی چشم‌زده دارد.

وی با اشاره به اینکه احیای مجدد سایت می‌تواند 40 درصد از تولید ماهی چشم‌زده کشور را تأمین کند، گفت: مزرعه قزل‌دانش با داشتن مساحت کل 110 هزار متر مربع با ظرفیت اسمی 200 میلیون تکثیر، 80 میلیون بچه‌ماهی و یک‌هزار تُن ماهی پرواری، می‌تواند به‌صورت مستقیم برای 36 نفر و به‌صورت غیر مستقیم برای 250 نفر اشتغال‌زایی کند.

امیری افزود: با توجه به اهمیت این مزرعه پرورش ماهی اواخر سال گذشته رئیس سازمان شیلات کشور از این مکان بازدید کرد و علاوه‌بر آن نماینده شهرستان نیز پیگیر رفع مشکلات آن هست که امیدواریم با حمایت سازمان شیلات کشور بتوان این واحد تولیدی را با ظرفیت کامل فعال کرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54141