کد خبر : 54144
تاریخ : 1401/1/24
گروه خبری : استان‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خبر داد:

ایجاد 23 هزار و 500 فرصت شغلی در دستور کار مدیران

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در نخستین جلسه شورای مهارت استان که در سالن جلسات شهدای استانداری همدان و با حضور جمعی از مدیران کل برگزار شد، گفت: رهبر انقلاب سال 1401 را به‌نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده‌اند؛ این نام‌گذاری نشان می‌دهد در حوزه آموزش کارهای بسیاری می‌توان انجام داد.

   پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان دو دستگاه کلیدی در تحقق شعار سال

پورمجاهد خاطرنشان کرد: در قانون بودجه از دو محل، چهارهزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات برای تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در راستای شعار سال، با ایجاد 23 هزار و 500 فرصت شغلی و رسیدن به نرخ رشد اقتصادی 7.5 درصد به استان تعلق گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه تسهیلات مذکور از محل صندوق توسعه پیشرفت و عدالت به استان اختصاص یافته، ابراز امیدواری کرد: به اندازه اعتبار تخصیص‌یافته طرح معرفی شود؛ چراکه اعلام این رقم در ابتدای سال امتیازی است که در دولت سیزدهم وجود دارد و در سال‌های قبل چند ماه بعد از شروع سال این مسئله به استان‌ها اعلام می‌شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان متذکر شد: محقق کردن نرخ رشد اقتصادی 7.5 درصدی و کاهش نرخ بیکاری در سال 1401 کار سنگینی است که در این راستا علاوه‌بر تقسیم کار، سهم هریک از دستگاه‌ها و تکالیف آن‌ها مشخص شده؛ ضمن اینکه دولت اراده‌ای جدی با پشتیبانی قوی برای تحقق این میزان نرخ رشد دارد.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه باید در راستای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در شهرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و رساندن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از دو برابر برنامه‌ریزی کنیم تا تولید و اشتغال افزایش یابد، اذعان کرد: دانشجویان برای راه‌اندازی شرکت‌های فناور باید ابتدا آموزش مهارتی لازم را فرا بگیرند؛ چراکه تسهیلات اعطایی به افراد بدون مهارت، به ثمر نمی‌رسد.

وی اعلام کرد: مطابق قانون برنامه ششم توسعه کشور، اداره کل فنی و حرفه‌ای باید در حوزه آموزش عملکرد مناسبی داشته باشد؛ بنابراین لازم است آموزش را به سمت نیازها، امکانات، شرایط و ظرفیت استان هدایت کند و مهارت‌آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خطاب به اداره فنی و حرفه‌ای، گفت: درصورت نیاز به راه‌اندازی رشته‌های جدید اقدامات لازم را انجام داده و دراین‌باره از تجربیات سایر استان‌ها نیز استفاده کنید.

پورمجاهد با بیان اینکه 75 میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل خانگی درنظر گرفته شده، یادآوری کرد: برای مشمولان وظیفه 40 میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده که به هریک از سربازان 100 میلیون تومان برای فرا گرفتن آموزش مهارتی پرداخت می‌شود. بنابراین باید همه تلاش خود را برای رایزنی با افراد درنظر بگیرید تا از این فرصت استفاده کنند.

وی از تقویت خوشه فرش و چرم در سال جاری خبر داد و گفت: در این راستا اداره کل آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی تفاهم‌نامه برای راه‌اندازی 10 رشته کار و دانش منعقد می‌کنند تا دانش‌آموزان در این بخش تقویت شوند. ضمن اینکه لازم است یک تیم کارشناسی برای مفید بودن آموزش برنامه ارائه کنند؛ چراکه برخی از آموزش‌ها تنها به انباشت گواهینامه ختم شده و نتیجه‌ای در پی ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: در رابطه با تحقق شعار سال دو دستگاه کلیدی داریم؛ پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان که دارای هیئت اندیشه‌ورز هستند؛ بنابراین باید این دو بخش به‌صورت جهادی وارد میدان شده و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده شود.

پورمجاهد تأکید کرد: وجود مرکز استقرار فناوری‌های برتر، پارک علم و فناوری، 6 مرکز دانش‌بنیان فعال در دانشگاه‌ها، آماده‌سازی مکان دو هزار متری در دانشگاه بوعلی برای مرکز فناوری و هفت مرکز رشد در شهرستان‌ها، از ظرفیت این استان بوده و تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در همدان به‌منظور افزایش بیش از دو برابری شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

وی در پایان سخنان خود افزود: 69 مرکز دانش‌بنیان و 260 شرکت فناور در استان همدان فعال هستند که بسیاری از آن‌ها ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارند.

   امتیاز فنی و حرفه‌ای داشتن گروه‌های هدف متنوع در امر آموزش و مهارت است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز با اشاره به وجود 22 مرکز فعال فنی و حرفه‌ای در استان، گفت: خوشبختانه در سال 1400 با افتتاح دو مرکز دیگر، حدود هفت هزار متر مربع به فضای آموزشی ما اضافه شد که با 31 مرکز بین کارگاهی، 32 مرکز فعال، 198 آموزشگاه آزاد فعال، دو پروژه اقتصاد مقاومتی و دو پروژه جهش تولید، آمار خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

وهب مختاران خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات اداره کل فنی و حرفه‌ای استان همدان، داشتن گروه‌های هدف متنوع در امر آموزش و مهارت است؛ به‌طوری که در سال 1400 دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان، افراد دارای معلولیت، آسیب‌دیدگان اجتماعی، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی، ساکنان مناطق روستایی، عشایر، کودکان کار، معتادان بهبودیافته، مشمولان بیمه بیکاری، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، متقاضیان مهارت‌آموزی و سربازان وظیفه در بخش‌های مختلف اداره کل فنی و حرفه ای آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش خصوصی 15 هزار و 519 نفر آموزش دیده‌اند، تصریح کرد: بیش از 400 نفر در بخش خصوصی درحال اشتغال هستند که عقد قرارداد جدید و افزودن رشته‌های نو در سال 1401 در اولویت برنامه‌های ما است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان اظهار کرد: انجام طرح‌های پژوهشی خاص، تولید محصولات و خدمات، حمایت از کارآفرینان در بخش کشاورزی، افتتاح مرکز فامنین، برگزاری نمایشگاه چرم و برنامه‌ریزی برای اعزام نخبگان به شانگهای از دیگر برنامه‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای در سال 1400 بوده است.

   صنعتگران می‌توانند دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای را بورسیه کنند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با بیان اینکه نیاز اصلی آینده کشور مهارت‌آموزی است، عنوان کرد: باید هماهنگی بین دستگاه‌ها برای تحقق این امر بیشتر شود و هرکس نقش خود را ایفا کند تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

محمدعلی کاظمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموختگان ما هفت سال در حوزه مهارت‌آموزی ماندگاری دارند؛ در کشور آلمان وقتی دانشجویان وارد فنی و حرفه‌ای می‌شوند، صنعتگران چند نفر را بورسیه می‌کنند و در ادامه می‌گویند درسشان را بخوانند و با توجه به نیازهایشان آموزش ببینند.

وی ادامه داد: می‌توان این مدل را برای آزمودن در استان همدان اجرا کرد و به کل کشور تعمیم داد؛ آلمانی‌ها معتقدند کارآفرینان از دل مهارت‌آموزها بیرون می‌آیند و نه آموزش‌دیدگان تئوری محض.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه شعار سال را هوشمندانه خواند و ابراز کرد: اگر فقط دانش‌بنیان توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شد، تنها 10 درصد ثروت‌آفرینی را در بر می‌گرفت؛ در‌حالی‌ که 90 درصد ثروت در اشتغال‌آفرینی است که به‌درستی توسط رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

کاظمی در ادامه گفت: ما در مرکز شهید احمدی‌روشن قراردادهای بسیار قابل قبولی با بخش صنعتی داریم و تلاش‌ها ادامه دارد تا با رفع یک نیاز حتی با فناوری سطح پایین، منجر به تولید و اشتغال‌آفرینی شود.

وی با ذکر دو نکته، اذعان کرد: تعداد دانشجویان مهارتی استان حداقل باید دو برابر شود؛ در آموزش‌وپرورش نیز باید 50 درصد می‌بود که 36 درصد است و نیاز به یک جهاد واقعی داریم تا از پایه نهم بتوانیم در مهارت‌آموزی افراد گام برداریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: برای تولید ثروت باید به مراکز رشد و نوآوری توجه کنیم که نیاز به حمایت دارند و از این مهم نباید غفلت کنیم.

کاظمی در پایان سخنان خود گفت: ما درحال حاضر 6 دانشکده فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها داشته و 6 هزار دانشجو درحال تحصیل در رشته‌های مختلف داریم که اغلب از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند.

   توانمند کردن گروه‌های جهادی در اولویت است

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز با بیان اهمیت مهارت، آن را تکمیل‌کننده دانش‌بنیان خواند و عنوان کرد: پردازش دانش که از آن تحت عنوان مهارت یاد می‌شود، مسئله مهمی است، اما ما کمتر به آن توجه می‌کنیم.

سرهنگ علی قراباغی در ادامه گروه‌های جهادی را ساختاری برای مشارکت مردم و خدمت‌رسانی به آنان در مسائل مهم کشور خواند و افزود: اگر مؤلفه‌های قدرت را ابعاد نظامی، سیاسی، جمعیت، فرهنگی و سرزمین بدانیم، وجه تمایزی ما مؤلفه مردم‌بنیان قدرت در جمهوری اسلامی بوده که از علل ایجابی و ابقا و ماندگاری است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: گروه‌های مردمی ستون و رکن اساسی برای کمک به دولت و نظام بوده و ما در همدان با اجرای طرح‌های گوناگون توانمندی گروه‌های مردمی را به اثبات رسانده‌ایم؛ به‌طوری که یک‌هزار و 425 پروژه عمرانی کوچک و زودبازده در استان به کمک گروه‌های جهادی با اعتباری بالغ‌بر 105 میلیارد تومان انجام شده که بخش زیادی از آورده مالی مردمی بوده و گواه ادعای ما ارزیابی و پایش دستگاه‌های مختلف اجرایی است.

سرهنگ قراباغی افزود: یک‌هزار و 175 گروه جهادی در 26 قشر درحال فعالیت هستند که منحصر به استان همدان نبوده و بعضاً در دیگر استان‌ها نظیر کرمان و سیستان و بلوچستان هم فعالیت جهادی دارند؛ مسئله مهم توانمند کردن آن‌ها بوده که طی عقد تفاهم‌نامه‌ای به دنبال این هدف هستیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه گروه‌های جهادی با محله‌محوری منشأ اثر هستند، اظهار کرد: اگر این افراد مهارت داشته باشند، این مهارت را به مردم نیز منتقل می‌کنند، چون با آن‌ها در ارتباط هستند و طی کار جهادی با مردم زندگی می‌کنند؛ بنابراین مردم هم منتفع می‌شوند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54144