کد خبر : 54854
تاریخ : 1401/2/11
گروه خبری : زیست بوم

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام:

بارش‌های بهاری تأثیر چندانی بر مخازن سدهای ایلام نداشت

علی پوراحمد افزود: بارش‌های اخیر که به‌صورت رگبارهای بهاری بوده تأثیری در ذخیره آب سدهای چم گردلان (ایلام) و دویرج دهلران نداشته است.

وی بیان کرد: در مجموع بارش چشمگیری در حوزه سد ایلام و سد دویرج دهلران نداشته ایم و ثبت آمار بارش زیر 20 میلی‌متر در این حوزه نشان می‌دهد که کماکان با چالش جدی آب مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام تأکید کرد: در حوزه سد گلال و با وجود بارندگی‌های بهاری یک میلیون متر مکعب و در حوزه سد کنگیر ایوان نیز 300 هزار متر مکعب آب وارد سد کنگیر ایوان شد که این میزان بسیار ناچیز و همچنان استان با کمبود آب مواجه است.

پوراحمد یادآور شد: نباید با وقوع اینگونه بارش‌های بهاری در انتظار افزوده شدن حجم آب سدها باشیم چراکه این گونه بارش‌های بهاری باعث طغیان و جوشش چشمه‌ها نمی‌شود که بتواند آب رودخانه‌ها را پر و به سدها سراریز شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ایلام از لحاظ بارش‌ها همچنان نگران‌کننده و خشک‌سالی پیاپی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است: به‌منظور عبور از شرایط بحرانی موجود و بر اساس مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم‌آبی، کشت محصولات پر آب‌بر همچون هندوانه، برنج و یونجه در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام افزود: تغییر اقلیم و بروز سیکل‌های مکرر خشک‌سالی و ترسالی، عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارش‌ها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روان آب‌ها و استفاده از آن در زمان کم‌بارشی و خشک‌سالی خواهد کرد.

پوراحمد تأکید کرد: در حال حاضر خشک‌سالی گسترده بر مساحت 2٠ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده و متأسفانه از هلیلان تا دهلران درگیر این پدیده هستند.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف آب در شبانه‌روز برای هر نفر در کشور 200 لیتر است در حالی‌که این میزان در ایلام حدود 500 لیتر است که بخشی از آن مربوط به پرت شبکه توزیع و انتقال و بخشی نیز به لحاظ عدم رعایت الگوی مصرف و برداشت‌های غیرمجاز است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54854