کد خبر : 54946
تاریخ : 1401/2/17
گروه خبری : جامعه

اتمام‌حجت استاندار همدان با مسئولان؛

اقلام مصرفی مردم باید بی‌واسطه و با قیمت مناسب به دستشان برسد

علیرضا قاسمی‌فرزاد پنجشنبه گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان همدان که با حضور معاون اقتصادی وی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارش جوجه‌ریزی توسط سازمان جهاد کشاورزی، عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در تأمین نهاده‌های دامی در سطح کشور وجود داشته و منجر به کاهش عرضه شده بود، پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا عرضه نهاده‌ها در مدار و مسیر طبیعی خود قرار بگیرد و به تبع آن، جوجه‌ریزی مرغداران تقویت شود.

    کشتار مرغ نباید کمتر از 200 تُن باشد

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انتظار ما از سازمان جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان این است که عرضه مرغ کمتر از روزانه 200 تُن نشود تا بتوان با همسویی از ایجاد مشکلات احتمالی در این بخش جلوگیری کرد.

   صدور دفترچه برای نانوایان و کنترل و نظارت قوی

وی در ادامه با اشاره به موضوع آرد، گفت: آرد صنف و صنعت و در اصل گندم، به قیمت واقعی خود نزدیک شده؛ یعنی 12 هزار تومان خریداری و به آرد تبدیل و قیمت آن حدود 16 هزار و 900 تومان می‌شود که برخی کارخانه‌ها به جهت رقابت این مبلغ را پایین‌تر درنظر می‌گیرند، اما در خبازی‌ها با وجود اینکه دولت گندم را 12 هزار تومان تأمین کرده و با هزینه‌های آرد و حمل‌ونقل حدود پنج هزار تومان نیز بر آن افزون می‌شود، با قیمت نازل یعنی از 820 تا یک‌هزار و 200 تومان عرضه صورت می‌گیرد که با قیمت واقعی خود فاصله معناداری داشته و باید کنترل‌های لازم برای آرد خبازی صورت پذیرد.

استاندار همدان ادامه داد: آنچه که اتحادیه نانوایان در همدان باید به آن ملتزم باشد، کنترل و نظارت لازم است؛ اما برای اینکه کنترل دقیق‌تر باشد، دفترچه‌هایی صادر شده و خبازی‌ها و نانوایی‌ها موظف می‌شوند میزان مصرف آب، برق، گاز و تعداد کیسه‌های آرد خود را برای کنترل و نظارت که در آینده نزدیک سیستمی خواهد شد، در آن ثبت کنند که مسیر عرضه نان به مردم درست باشد.

   به اندازه نیاز خود خرید کنید

قاسمی‌فرزاد با اشاره به کمبود روغن و پاسخ مسئولان دستگاه‌های متولی به این موضوع، تصریح کرد: برای تأمین روغن از سهمیه‌هایی که از 9 کارخانه در سطح کشور به ما تخصیص داده می‌شود، حواله صادر و دستور داده شد که در خُرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها توزیع شده تا نیاز مردم به‌صورت منظم برطرف شود.

وی اضافه کرد: البته مقداری از کمبود‌ها نیز به تقاضای بیش از حد و جنبه کاذب مصرف برمی‌گردد و بیشتر حالت ذخیره‌سازی دارد؛ چه اینکه در خانه‌ها می‌ماند، تاریخ مصرف آن‌ها می‌گذرد و فاسد می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: گواه این ادعا گزارش‌هایی از وجود روغن و رب تاریخ‌مصرف‌گذشته در سطل‌های زباله در ایام عید نوروز بود. تقاضای من این است که خانواده‌های محترم به اندازه مصرف خود خریداری کرده و از نگهداری برخی اقلام و کالاهای اساسی خودداری کنند تا فاسد نشود.

   شکر به خُرده‌فروشی‌ها منتقل خواهد شد

استاندار همدان به بحث شکر نیز اشاره کرد و افزود: حدود یک‌هزار و 900 تُن سهمیه شکر داشتیم که برای بسته‌بندی به کارخانه‌ها تحویل داده شده، خوشبختانه بیش از 800 تُن آن برای انتقال به فروشگاه‌ها و خُرده‌فروشی‌ها آماده است و برای الباقی آن دستور داده شد که جهت عرضه به فروشگاه‌ها و تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها انتقال داده شود.

   گشت مشترک و مجازات سنگین در انتظار متخلفان

قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود با تأکید بر انجام گشت‌های مشترک و گشت‌های غیر مترقبه، گفت: لازم است این نظارت‌ها با حضور سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت، پلیس اقتصادی و نمایندگانی از فرمانداری و استانداری انجام شده و متمرکز بر نانوایی‌ها و مغازه‌ها باشد که هیچ‌گونه اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.

وی توضیح داد: سازمان تعزیرات حکومتی باید برای متخلفان جرائم سنگین درنظر بگیرد تا بازدارندگی داشته باشد، اینکه بخواهیم با جریمه‌های اندک به این موضوع رسیدگی کنیم، مشکلی حل نخواهد شد.

   ورود شهرداری به موضوع غرفه‌های عرضه مستقیم میوه و تره‌بار

استاندار همدان به استقرار غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار در سطح شهرها نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی لازم برای استقرار غرفه‌ها صورت گرفته بود که برای این امر باید تعادل‌بخشی ایجاد کرده و دست واسطه را کوتاه کرد؛ اینکه یک کالا بین چند دست می‌گردد، قیمت سربار ایجاد کرده و مردم را دچار مشکل می‌کند، لازم است شهرداری‌ها زمینه عرضه مستقیم میوه و تره‌بار و بدون واسطه را ایجاد کنند.

   سیل مسافران در همدان

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود به حضور مسافران و گردشگران با پایان یافتن امتحانات تحصیلی دانش‌آموزان در همدان اشاره کرد و گفت: سیل حضور مسافران به همدان در پیش است و مصرف افزایش پیدا می‌کند؛ برای این مسئله باید عرضه را مدیریت کرد تا خدای‌ناکرده در ارائه خدمت به مردم ذره‌ای خلل ایجاد نشود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54946