کد خبر : 54951
تاریخ : 1401/2/17
گروه خبری : اقتصادی

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان مطرح کرد:

افزایش درآمدهای مالیاتی با ایجاد منابع جدید

درصورت مشاهده تخلفات مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل کنید

وجیه‌اله ذکوری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی، بیان کرد: یکی از پایدارترین مالیات‌ها، مالیات بر درآمد است؛ درواقع مردم با پرداخت مالیات در اداره جامعه سهیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا به امروز عموماً در کشور ما تا تمرکز بر درآمد‌های نفتی بوده، خاطرنشان کرد: این تمرکز بر نفت با توجه به چالش‌های تحریم عملاً نبایستی نقشی بر درآمد‌های کشور داشته باشد و به‌درستی هم فارغ از تحریم و عدم تحریم، نباید به درآمد‌های نفتی تکیه کنیم؛ چراکه نفت یک منبع پایان‌پذیر بوده و بین نسلی است.

ذکوری بیان کرد: نهاد‌های حکمرانی کشور به‌درستی به این باور رسیده‌اند که کشور باید با مالیات اداره شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان همدان عمده‌ترین منبع درآمدی مالیات است، خاطرنشان کرد: کل درآمد پیش‌بینی‌شده استان در سال قبل یک‌هزار و 667 میلیارد تومان است که آنچه وصول شده یک‌هزار و 764 میلیارد تومان بوده و مبلغ یک‌هزار و 670 میلیارد تومان توسط اداره مالیات جمع‌آوری شده است.

وی افزود: یک مقایسه کوتاه عددی نشان می‌دهد که 94 درصد درآمد استان از محل مالیات است.

ذکوری با اشاره به نقش مالیات بر اقتصاد و توسعه استان، بیان کرد: اصلی‌ترین منبع درآمد در استان مالیات است که در سایر استان‌ها هم همین بوده؛ بنابراین نیازمند یک فرهنگ‌سازی مالیاتی هستیم. مالیات در اصل هزینه نیست، مردم با پرداخت مالیات می‌توانند در پیشرفت و توسعه استان نقش بسزایی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید به روزی برسیم که به غیر از درآمد مالیاتی، نیازی به درآمد دیگری نداشته باشیم.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان ابراز کرد: از محل مالیات بر ارزش‌افزوده (سه درصد عوارض شهرداری‌ها و دهیاری ها) نیز هرساله مبلغی وصول و به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود؛ در سال 1400 مبلغ 270 میلیارد تومان از محل عوارض ارزش‌افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است.

وی با بیان اینکه نحوه تقسیم عوارض براساس شاخص جمعیتی است، گفت: جمعیت هر شهر یا روستا تقسیم بر جمعیت کل استان و ضرب در ارزش‌افزوده می‌شود و سپس مبلغ را واریز می‌کنیم.

ذکوری خاطرنشان کرد: در سال 1400 علاوه‌بر مبلغ مالیات، به حساب شهرداری همدان 84 میلیارد تومان واریز شده؛ این رقم نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به سامان‌دهی هزینه‌ها، گفت: این مبالغ در شهر‌ها و روستاها توسط شوراهای اسلامی شهر و با نظارت فرمانداری سامان‌دهی می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه انتظار می‌رود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در بحث فرهنگ مالیاتی با ما مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: بعضی از پروژه‌هایی که از محل مالیات اعتبار ساخت آن تأمین شده، به‌نام مالیات نام‌گذاری شود تا مردم بدانند این پروژه‌ها از پرداخت مالیات‌های خودشان است؛ این‌گونه راغب به پرداخت مالیات می‌شوند.

وی افزود: رایزنی‌هایی با مقامات و شوراهای استانی شروع کردیم تا امر نام‌گذاری و فرهنگ‌سازی مالیاتی سریع‌تر به تحقق برسد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در سال 1401 رشدی معادل 60 درصد برای مالیات کشور پیش‌بینی شده است.

ذکوری با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان مالیات، گفت: این برنامه‌ها به‌گونه‌ای است که افزایش مالیات را نه از مؤدیان خوش‌حساب فعلی، بلکه از طریق منابع جدید وصول کند.

وی با بیان اینکه منابع جدید بسیاری در قانون پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: ازجمله مالیات بر خانه و اتومبیل‌های گران‌قیمت و مالیات بر خانه‌های خالی؛ از طرف دیگر ورود به بخش خاکستری اقتصاد و شناسایی فرارهای مالیاتی را در برنامه داریم.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان خاطرنشان کرد: به همین منظور کارگروهی در اداره مالیات استان تشکیل شده است و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط و تطبیق داده‌ها و استفاده از اطلاعات سامانه‌های اطلاعاتی، نسبت به شناسایی این‌گونه از مؤدیان اقدام شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این اقدام در قالب واحدیابی سیستماتیک شناسایی می‌شود، گفت: اگر یک آمار نسبت به سال قبل داشته باشیم، باید بگوییم که 170 مؤدی جدید در سال 1400 به‌عنوان فرار مالیاتی شناسایی و نزدیک به 100 میلیارد تومان مالیات از آن‌ها مطالبه شده که 50 درصد این رقم وصول شده و بقیه با پیگیری‌های مراجع قضائی درحال وصول است.

ذکوری با بیان اینکه انتظار مؤدیان خوش‌حساب از سازمان مالیاتی وصول مالیات با عدالت است، ابراز کرد: عدالت اقتضا می‌کند که هرکسی متناسب با درآمد خودش مالیات بدهد و این موضوع مستلزم دو مسئله است؛ نخست اینکه مؤدیان بایستی اسناد و مدارک درخصوص فعالیت خود داشته باشند و اظهارنامه‌های مالیاتی را براساس واقعیت و منطبق با دفاتر ارائه کنند.

وی همچنین افزود: دوم اینکه اگر کسی حاضر نشود مالیات واقعی را پرداخت کند و به‌نوعی دست به فرار مالیاتی بزند، وظیفه اداره مالیاتی و مراجع ذی‌ربط شناسایی افراد و وصول مالیات مردم و دولت است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به برنامه‌های پیش روی سازمان مالیات، بیان کرد: برنامه‌های بسیار زیادی مد نظر است که سامان‌دهی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، جداسازی حساب‌های شخصی از تجاری و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، قدم‌های اصلی سازمان مالیاتی است.

وی با اشاره به سه مورد از طرح‌های عنوان‌شده، گفت: در اصل یک تحول در نظام مالیاتی کشور است؛ علاوه‌بر مسئله مالیات شفاف‌سازی در اقتصاد هم صورت گرفته و جریان نقدینگی نیز تحت رصد و پایش قرار می‌گیرد.

ذکوری با بیان اینکه نقش بی‌بدیل مالیات در کشور مشهود است، اذعان کرد: برای رسیدن به نقطه آرمانی مد نظر باید با کمک همه‌جانبه، مردم را از حساسیت این نقش آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ درآمدی از استان خارج نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک شخص مسئول به شما قول می‌دهم که ریالی از این درآمد‌ها به تهران نمی‌رود و تمام این مبالغ سر ماه جهت پرداخت حقوق و اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان گفت: ما به‌عنوان متولی درآمد استان تمرکزمان بر رعایت حقوق شهروندی و حکمرانی داده‌ها منطبق بر اسناد و مدارک است.

وی با اشاره به شعار سال 1400 و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور طبقه‌بندی می‌شود؛ به‌نحوی که شرکت‌های دانش‌بنیان 15 سال و 100 درصد از مالیات معاف می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین گفت: شرکت‌هایی که در شهرک‌های فناور مستقر هستند، 15 سال معافیت مالیاتی دارند.

ذکوری درخصوص سومین گروه از شرکت‌هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند، خاطرنشان کرد: افراد یا شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، 15 سال معافیت شاملشان می‌شود؛ جدای از این‌ها هر شرکت تولیدی در شهرک‌های صنعتی مستقر بشود، 100 درصد هفت سال معافیت می‌گیرند؛ اگر این شرکت‌ها در مناطق محروم و توسعه‌نیافته باشند، 13 سال معافیت 100 درصدی می‌گیرند و علاوه‌بر این، از 50 درصد تا 200 درصد سرمایه‌گذاری آن‌ها از محل مالیات مستهلک می‌شود.

وی افزود: هر شرکت تولیدی نسبت به سال قبل اگر بتواند 50 درصد نیروی کاری خود را افزایش بدهد، یک سال معافیت مالی اضافه می‌گیرد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان ابراز کرد: مردم باید به این باور برسند که مالیات برای خودشان هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه از یک سال گذشته با معضل سوء استفاده از کارت‌های شناسایی برخی افراد مواجه هستیم، گفت: بخشی از این سوء استفاده‌ها در جهت فرار مالیاتی بوده؛ جالب است بدانید با این حساب‌ها پولشویی هم می‌کنند و عواقب آن صاحب حساب را درگیر می‌کند و برایش مشکل می‌سازد.

ذکوری خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند درصورت مشاهده تخلفات مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل کنند و مشکلات را به اطلاع ما برسانند.

وی از راه‌اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی نیز خبر داد و گفت: تمام کسانی که درآمد دارند و از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و تشکیل پرونده بدهند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54951