کد خبر : 55236
تاریخ : 1401/2/22
گروه خبری : استان‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان:

مردم کردستان باید ثمره احداث سدها را احساس کنند

ارسلان ازهاری روز چهارشنبه در دیدار شماری از مدیران شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران و نیز مجریان سدهای آزاد و ژاوه با تأکید بر اینکه ساختمان سدها و سامانه‌های انتقال باید بطور همزمان اجرا شود، گفت: منابع اعتباری خوبی برای تکمیل پروژه آبرسانی به شهر سنندج از سد آزاد در نظر گرفته شده و امیدواریم در سال جاری این پروژه به بهره برداری برسد.

وی افزود: سد ژاوه از پروژه‌هایی است که نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی و تولید استان دارد و ضرورت دارد وزارت نیرو در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی متولی با رعایت اقتضائات و الزامات زیست‌محیطی برای آبگیری آن اقدام کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به آبگیری سد گاران مریوان گفت: با وجود حجم قابل توجه آب سالم و بهداشتی ذخیره شده در پشت سد گاران، بخشی از مردم مریوان هنوز از نعمت آب سالم و بهداشتی بی‌بهره هستند و امیدواریم سامانه انتقال آب این سد هرچه سریعتر اتمام و به بهره‌برداری برسد.

ازهاری همچنین گفت: سد عباس‌آباد بانه از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان است که باید با رفع نواقص اجرایی سامانه انتقال و ساختمان سد مشکل آب شرب بانه را برطرف کرد.

وی تأکید کرد: تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای شهروندان استان و آب مورد نیاز توسعه بخش کشاورزی، یکی از اولویت و نیازهای مهم توسعه استان است و برای تأمین اعتبار پروژه‌های مهم آبی استان از محل منابع بودجه عمومی کشور و منابع سفر ریاست محترم جمهوری تلاش خواهیم کرد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55236