کد خبر : 55255
تاریخ : 1401/2/22
گروه خبری : گردشگری

چهره‌نو کردن آرامگاه حیقوق نبی در انتظار اعتبار دولت جدید

اجرای فاز نخست شاید در سال جاری

شهرستان تویسرکان علاوه بر اینکه به دلیل برخورداری از طبیعت، آب و هوا و اقلیمی روح‌افزا و کم‌نظیر، بهشت غرب ایران زمین نام گرفته، همچنین پیکر پاک یکی از پیامبران الهی را در آغوش خود جای داده است. بهشت غرب ایران زمین با در برداشتن بارگاه مقدس یکی از انبیای الهی در دامنه جنوبی کوه الوند از گنجینه کم نظیر مذهبی، فرهنگی و تاریخی برخوردار است که معدود نقاط و مناطقی در سطح کشور و حتی کشورهای مختلف جهان از این مزیت بهره می‌برند.

آرامگاه حیقوق نبی (ع) بنایی قدیمی بازمانده از عصر سلجوقی با معماری مخروطی در آغوش تویسرکان آرمیده و به عنوان نماد گردشگری مذهبی در غرب کشور هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. حضرت حیقوق نبی (ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب‌های تاریخی و افراد دارای اعتبار، یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که قریب به دو هزار و 600 سال قبل در عصر« یهو یاقیم» و «صدقیا» پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می‌زیسته است.

بنای تاریخی بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع)

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به احتمال فراوان به دوره سلجوقیان در نزدیک به 900 سال پیش مربوط می‌شود.بنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می‌رسد و دارای بدنه هشت ظلعی و گنبد دو پوش است.در نمای ظاهری این بنا، هشت ترکه آجری ساخته شده که ستون‌های اصلی بنا را تشکیل می‌دهند و با دیوارهای آجری به یکدیگر متصل شده‌اند که در نتیجه آن، بدنه اصلی بنا به صورت سطوح هشت گانه به نظر می‌رسد.

بر روی هر یک از هشت سطح خارجی دیوار بدنه طاق نماهای باریک و کشیده ساخته شده و قسمت فوقانی هر طاق به شیوه‌ای ساده و زیبا کاشی کاری شده است.این کاشیکاری در عین سادگی و جذابیت دارای برخی خطوط و نقوش جالب توجه و ستاره‌های شش ضلعی معروف به «ستاره داوود» است.

این بنای تاریخی از لحاظ فنی و معماری بسیار دقیق و حساب شده ساخته شده زیرا به دلیل وجود دیوارهای جانبی مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و به همین جهت تا کنون بیش از نهصد سال در برابر عوامل نامساعد طبیعی مقاوت کرده است.

عرصه و حریم بناهای تاریخی بارگاه حیقوق نبی(ع) نباید خدشه دار شود

در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی از سوی متخصصان نقشه‌کشی و طراحی برای اجرای طرح توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) پیشنهاد شده اما وزارت میراث فرهنگی همواره اعلام کرده که به هیچ وجه هیچ ساخت و ساز و طرح توسعه‌ای نباید نما و عرصه و حریم بنای تاریخی این بارگاه که مربوط به دوره سلجوقیان و نزدیک به 900 سال پیش است را خدشه‌دار کند.

سال‌ها است که مسئولان و مردم بر ضرورت اجرای طرح جامع توسعه این بارگاه الهی اتفاق نظر دارند و اجرای این طرح را یکی از مهمترین عوامل توسعه پایدار صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری مذهبی، فرهنگی و تاریخی با هدف پویایی اقتصاد شهرستان تویسرکان می‌دانند اما تعلل و کندی‌های گاه و بی‌گاه همچنان عرصه را بر اجرای طرح توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) تنگ کرده است.

این طرح سال‌ها است در گیر و دار اختلافات،کمبود اعتبار، روند، عدم مطالعات و برنامه‌ریزی دقیق توسط مسئولان و کارشناسان طرح متوقف شده است

اسفند ماه سال گذشته بود که استاندار همدان نسبت به لزوم طرح توسعه آرامگاه حیقوق نبی تاکید ورزید و گفت: طرح توسعه و ساماندهی آرامگاه حیقوق نبی(ع) گردشگری شهرستان تویسرکان را تقویت خواهد کرد.

قاسمی فرزادعنوان کرد: طرحی از جانب میراث فرهنگی و گردشگری استان برای توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع) آماده شده که باید فرآیندهای اداری آن تا تصویب شدن توسط اهل فن و کارشناسان، طی شود. طرح توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع)، هم در شان این پیامبر خداوند است و هم برای توسعه و عمران شهرستان تویسرکان به ویژه در حوزه گردشگری پی‌ریزی شده است.

در همین راستا با توجه به اینکه سه ماه از تاکید استاندار همدان مبنی بر لزوم توسعه این آرامگاه می‌گذارد بار دیگر خبرنگار روزنامه سپهرغرب پیگیر روند اجرایی این طرح از رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تویسرکان شده است که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تویسرکان با بیان اینکه تهیه طرح توسعه از اوایل سال 1400 آغاز شده است، عنوان کرد:دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان مشاور طرح انتخاب شد، سپس طرح آماده و در کمیسیون و کارگروه‌های مختلف اداره کل میراث فرهنگی استان، فرمانداری‌،استانداری این طرح به نمایش گذاشته شد و به مورد بررسی قرار گرفت

اسحاق ترکاشوند با بیان اینکه در تاریخ 20 اسفند طی سفری که استاندار همدان به شهرستان تویسرکان داشتند جلسه‌ای با هئیت امنای این بنای مذهبی و تاریخی برگزار شد،عنوان کرد: در این جلسه طرح مصوب شد و سپس طرح به کارگروه توسعه و برنامه‌ریزی شهرستان تویسرکان ارسال و این کارگروه هم طرح پذیرفت.

وی با بیان اینکه مقرر گردیده است که طرح به عنوان یکی از طرح‌های توسعه و اجرایی در سفر رئیس جمهور به همدان مطرح شود،یادآور شد:بالغ بر 150 میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شده اما هنوز این رقم مصوب نشده است

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان ضمن اشاره به تغییر کاربری‌های اطراف مقبره حیقوق نبی،گفت: در این راستا شهرداری با دریافت ارزش افزوده زمین‌ها و ارتقای کاربری اراضی، بخش عظیمی از بودجه پروژه را تامین کند.

ترکاشوند افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری اعتبار فاز نخست این پروژه تامین و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ادارات دولتی مسئولیت هیئت‌امنایی آرامگاه حیقوق نبی را به عهده گرفتند، عنوان کرد: در حال حاضر ترکیب هیئت امنای این آرامگاه را استاندار همدان، فرماندار تویسرکان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیر کل میراث فرهنگی، امام جمعه و شهرداری تویسرکان تشکیل می‌دهد

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تویسرکان با بیان اینکه تمام اختلافاتی که در گذشته در این زمینه وجود داشت مربوط به ساخت و ساز در حریم درجه یک بوده است؛ اظهار کرد:چون ابلاغ از سمت وزارات میراث فرهنگی صورت گرفته است تمام اعضای هئیت امنا تمکین کردند و اختلافات گذشته از بین رفته است.

ترکاشوند در ادامه افزود:صدور سند بالا دستی و تهیه طرح جامع گام مثبتی در راستای جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر مرتبط در این حریم خواهد بود.

شهرستان تویسرکان یکی از قدیمی‌ترین مراکز تاریخی و فرهنگی است که با دارا بودن 222 اثر تاریخی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در استان همدان دارد و آثار متعددی در بافت مرکزی و تاریخی شهر تویسرکان واقع شده که یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. در این میان بقعه حیقوق نبی یکی از محورهای گردشگری این شهرستان است که از حدود سال 97 حرف و حدیث‌هایی درباره اجرای طرح توسعه آن مطرح بوده و هر مسئولی با رده‌های مختلف مدیریت درباره آن صحبت کرده‌است در سند راهبردی سه ساله استاندار سابق آمده است که در سال 1398 هزار و 500میلیون ریال برای ساماندهی این مجموعه و آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی در نظر گرفته‌شده است اما اینکه این رقم اختصاص یافته یا نه در ابهام قرار دارد ظاهرا اکنون نیز باید منتظر باشیم و ببینیم پس از قریب به 4 سال و آمدن دولت جدید می‌توانیم امید داشته باشیم یکی از مهمترین مراکز گردشگری شهرستان تویسرکان چهره نو کرده و در ادامه حیات تاریخی خود میزبان گردشگرانی از اقصا نقاط جهان باشد؟

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55255