کد خبر : 55295
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : جامعه

آخانی، کنشگر محیط زیست؛

ازدیاد سگ‌های ولگرد، ماحصل تبلیغات ماهواره‌ای و پول خارجی‌ها

با جیب خالی مردم نمی‌توان انتظار داشت سگ‌هایی که با پول خارجی زیاد شدند را عقیم کرد

چند صباحی است افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به معضلی در محیط‌های شهری، روستایی و محیط‌زیست تبدیل شده و بارها خبری مبنی بر حمله آن‌ها به انسان به گوش می‌رسد اما در چند سال اخیر با پدیده‌ای به‌عنوان سگ‌های ولگرد یا بی‌صاحب در نقاط مختلف کشور مواجه شده‌ایم که خطرات زیادی را همراه دارد، حتماً در خارج از شهر تهران و جاده‌ها و خیابان با دسته سگ‌های ولگرد زیادی مواجه شده‌اید که شاید تا چند سال گذشته دیده نمی‌شدند.

بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع و مخاطراتی که این سگ‌ها ولگرد برای محیط‌های شهری و روستایی ایجاد می‌کنند برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با استاد دانشگاه تهران و برنده جایزه ملی محیط زیست ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حسین آخانی با اشاره به دلایل متعدد مرتبط با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در حواشی شهرها و روستاها، گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل ازدیاد سگ‌های ولگرد به موضوع غذارسانی افراد بازمی‌گردد که این کار را تحت تأثیر احساسات و تبلیغات عمده‌ شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌دهند.

حسین آخانی در تشریح مطلب فوق افزود: دراین‌بین حتی مبالغ هنگفتی از خارج از کشور تأمین، جابه‌جا و به‌حساب برخی غذارسان‌ها واریز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در یک مقطع زمانی این اقدام در فضای مجازی ایجاد محبوبیت کرد بنابراین شاید برخی‌ها که امکان خودنمایی به طرق دیگر در جامعه برای آن‌ها مهیا نبود: این مسئله ابزاری شد تا این افراد به مقصود خود رسیده و یا از این طریق با مشکلات روحی و روانی درگیر با آن کنار بیایند خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان این مهم را تنها عامل ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد قلمداد کرد بلکه مسئله سگ‌های گله نیز در بروز این شرایط نقش دارند به‌طوری‌که بسیاری از گله‌داران این روزها به دلایل مختلف همچون افزایش قیمت علوفه، کاهش عرصه‌های چراگاهی و کوچک شدن گله‌هایشان نسبت به رها‌سازی سگ‌های خود در طبیعت اقدام می‌کنند و دراین‌بین قانون مشخصی برای کنترل سگ‌های گله در ایران وجود ندارد زیرا همانطور که پیشتر عنوان شد منشأ اصلی بسیاری از سگ‌های ولگرد به همین موضوع بازمی‌گردد.

این کنشگر محیط زیست افزود: دراین‌بین آنچه مسلم است اینکه باید قانون مشخصی در این زمینه وجود داشته باشد تا صاحبان گله بدانند که می‌بایست نسبت به عقیم کردن سگ‌های خود اقدام کنند تا سگ‌های رهاشده امکان توله‌کشی نداشته باشند.

آخانی با بیان اینکه بخشی از این ماجرا نیز به این موضوع بازمی‌گردد که طی سال‌های اخیر به دلیل کوچک شدن خانواده‌ها و نبود همدم، بسیاری از خانواده‌های شهری نسبت به نگهداری از سگ‌های خانگی گرایش پیدا کرده‌اند بیان کرد: مسئله این است که این افراد آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و در کشور نیز به لحاظ نگهداری از این گونه سگ‌ها قانون مشخصی وجود ندارد تا افراد پیش از خرید به ثبت‌نام، انجام فرایند ریجستری، واکسینه کردن سگ‌ها و موضوعات درمانی، بیمه و بهداشتی آن‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه همین موضوع باعث شده این افراد بدون داشتن آمادگی لازم سگ را وارد منازل خود کرده و پس از مدتی متوجه شوند که نگهداری از آن‌ها به همین راحتی‌ها هم نیست پس با گذشت چند ماه و ناتوانی در نگهداری نسبت به رها کردن آن‌ها اقدام کنند، افزود: البته موضوع سگ‌های ولگرد مسئله جدیدی نیست و از گذشته نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز مطرح بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله این است که در گذشته قوانینی وجود داشت که باعث می‌شد شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری و حذف آن‌ها به روش‌های مختلف اقدام کنند اما طی چند سال اخیر گروه‌های حامی سگ در ایران (نباید آن‌ها را حامی حیوانات قلمداد کرد زیرا افزایش سگ خود منجر به نابودی دیگر گونه‌های حیات وحش می‌شود) با شلوغ‌کاری‌هایی که داشتند و در کنار رفتارهای بد برخی از پیمانکاران شهرداری‌ها به مسئله دامن زدند گفت: به‌طوری‌که گویی دو طرف موضوع از شلوغ‌کاری‌های ایجادشده نفع می‌بردند؛ این مسئله باعث شد شهرداری‌ها عملاً به وظیفه قانونی خود در جهت ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌ها عمل نکنند بنابراین امروز شاهد ازدیاد جمعیت سگ‌ها در شهرها هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این مهم معضلات بسیاری را در پی داشته و یکی از واضح‌ترین آن‌ها مزاحمتی است که برای مردم و شهروندان در شهرها و روستاها ایجاد می‌کند، تشریح کرد: سگ حیوانی است که از گونه گرگ اهلی شده و کاری جز پارس کردن و اذیت و آزار ندارد بنابراین اینکه برخی‌ها سگ را یک موجود مهربان می‌دانند یک گزاره 100 درصد غلط است زیرا سگ موجود مهربانی نیست بلکه تنها نسبت به صاحب خود وفادار بوده و به دلیل نامهربانی‌اش اهلی شده است.

آخانی با اشاره به اینکه این مزاحمت‌ها منجر به آن شده که سالانه شاهد بیش از 200 هزار مورد گازگرفتگی در سطح کشور باشیم ابراز کرد: وقتی صحبت از این موضوع می‌شود یعنی چند میلیون مورد حمله سگ به مردم داشتیم که فقط این تعداد منجر به گازگرفتگی شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق اسناد موجود تعداد حملات سگ‌ها واقعاً وحشتناک و نجومی است تصریح کرد: این موضوع منجر به اخلال در آرامش، افزایش خشونت در جامعه و ایجاد مشکلات عصبی و روحی در بین مردم شده، عنوان کرد: به تعبیر بهتر ممکن است نگهداری از برخی سگ‌ها در منازل برای بخشی از جامعه که خود دارای مشکلات عصبی هستند تأثیرگذار باشد اما در حال حاضر کم شدن مشکلات این بخش کوچک از جامعه منجر به ایجاد مشکلات روحی و عصبی برای بخش اعظمی از جامعه به‌ویژه کودکان در حاشیه شهرها شود.

این کنشگر محیط زیست، ادامه داد: موضوع دیگر این ماجرا به بیماری و بهداشت بازمی‌گردد زیرا سگ‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار و عوامل مهم انتقال بیماری است به‌طوری‌که سال گذشته 16 مورد مرگ بر اثر بیماری هاری داشتیم و متأسفانه در این راستا سومین کشور جهان شدیم، تمام تلاش برای کنترل هاری در ایران طی این سال‌ها به مدد سگ‌دوستان نقش بر آب شد.

آخانی با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد گسترش بیماری هاری در کشور هستیم ابراز کرد: بروز بیمارهایی همچون کیست هیداتید (بیماری انگلی است که توسط اکی‌نوکوکوس گرانولوزیس و ندرتاً اکی نوکوکوس مولتی لکولاریس ایجاد می‌شود) و ده‌ها نوع بیماری دیگر ازجمله امراضی هستند که سگ‌ها به انسان و حیات وحش منتقل می‌کنند.

وی اذعان کرد: معضل بسیار مهم بعدی که این افزایش جمعیت به‌دنبال دارد این است که در حال حاضر این سگ‌ها در همه‌جا حضور دارند و از محیط‌های شهری نیز خارج شده‌اند به‌طوری‌که وارد محیط‌های طبیعی و حتی مناطق حفاظت‌شده و محل زیست دیگر گونه‌های جانوری را تهدید و حتی به آن‌ها حمله می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این روزها گونه‌هایی همچون خرس، پلنگ و آهو گرفته تا یوز ایرانی توسط این سگ‌ها تهدید و حتی رو به انقراض گذاشته‌اند، گفت: در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد به‌اندازه کافی اسناد و مدارک موجود است پس دولت می‌بایست در این مقوله به‌صورت جدی ورود کند.

آخانی با اشاره به اینکه در هیچ‌یک از کشورهای اروپایی سگ ولگرد وجود ندارد به طوری که طبق قوانینی که برای این موضوع در کشور خود و نیز در اتحادیه اروپا مورد توجه قرار دادند به روش‌های مختلف از گسترش تعداد سگ‌های ولگرد جلوگیری به‌عمل‌آمده، تصریح کرد: این مهم به‌صورت جدی از گذشته مورد توجه بوده و حتی به‌راحتی نسبت به حذف این گونه سگ‌ها در این قبیل کشورها اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی در کشوری همچون انگلیس که یک کشور اروپایی بوده و خود پرچم‌دار حمایت از حیوانات با داشتن سازمان و انجمن‌های مختلف است اگر سگی در محیط آزاد باشد فقط یک هفته نگهداری شده و در صورت پیدا نشدن صاحب آن و یا عدم امکان فروش، معدوم می‌شود زیرا پول و بودجه‌ای برای نگهداری از سگ‌ها توسط دولت‌ها در این کشورها درنظر گرفته نشده تأکید کرد: درواقع در شرایط فعلی برای جهان با داشتن بیش از هفت میلیارد نفر جمعیت به‌اندازه کافی بحران غذایی و دارویی وجود دارد پس نمی‌توان انتظار داشت غذای صدها میلیون سگ را نیز تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه تنها در معدود کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای شرق آسیا سیاست‌های غلط این‌چنینی موجود است که متأسفانه گروه‌ها و افراد سگ‌دوست ما در ایران نیز از این کشورها الگوبرداری می‌کنند اظهار کرد: برای این موضوع یک راه حل خاص وجود ندارد چراکه در برخی مواقع و محیط ممکن است مشکل با عقیم‌سازی حل شود اما در نقطه دیگر باید چاره دیگری اندیشید.

این استاد دانشگاه تهران افزود: مثلاً اگر سگ‌های گله در کشور عقیم شوند از افزایش بخش اعظمی از سگ‌های ولگرد جلوگیری کرده‌ایم پس عقیم‌سازی بخشی از راه حل برای معضل موجود در کنار جمع‌آوری و نگهداری آن‌ها است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

آخانی ادامه داد: اما مسئله این است برخی معتقدند که کل سگ‌ها عقیم‌سازی شوند حال آنکه در پاسخ به این دوستان باید بگویم بودجه مورد نیاز برای این امر ده‌ها برابر بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است.

وی با اشاره اینکه در کشوری که در حال حاضر دولت در تأمین مایحتاج خانواده‌ها با مشکل مواجه است نمی‌توان انتظار داشت میلیاردها تومان هزینه نگهداری سگ‌ها شوند اذعان کرد: درواقع نمی‌توان آن‌ها را با پول خارجی در کشور زیاد کرد و بعد با جیب خالی مردم ایران آن‌ها را عقیم کرد و در پناهگاه نگه داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بهترین و در عین حال انسانی‌ترین راه حل این است که دولت تعداد واقعی حامیان سگ را مشخص و اسامی آن‌ها را در وب سایتی احصا کند تصریح کرد: سپس تعداد سگ‌های ولگرد را نیز مشخص و آن‌ها را بین حامی‌ها توزیع و این فضا وجود داشت باشد که برای سگ‌ها مازاد با توجه به وجود قوانین و ضوابط موجود اقدام کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55295