کد خبر : 55300
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : استان‌ها

اهالی قاسم‌آباد؛

ما فراموش‌شدگان شهری هستیم

بازخوانی یک بازدید؛ از وعده‌های بی‌سرانجام و بی‌خبری مسئولان چه خبر؟

چندی پیش بود که خبر الحاق سه روستا در همدان توجه همگان را به خود جلب کرد، اگرچه این طرح مورد مخالفت برخی از صاحب‌نظران شهری قرار گرفت اما این الحاق انجام شد. یکی از روستاهایی که الحاق به شهر شد قاسم‌آباد بود از جمله دلایلی که موافقان این طرح اصرار بر آن داشتند این بود که شاید مشکلات آن‌ها کمتر شود؛ در واقع آن‌ها بر این باور بودند که شهری شدن روستاها گامی بلند در راستای توسعه شهری است اما بعد از گذشت حدود دو سال از این الحاق نه‌تنها مشکلات قاسم‌آباد حل نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که دوچندان هم شده و باعث شده که این منطقه نه روستا محسوب شود و نه شهر.

سال گذشته بود که در پی بروز مشکلات متعدد که در این منطقه رخ داد و گزارش‌های مستمر اهالی این منطقه مسئولان از منطقه بازدید کرده و قول دادند که مشکلات این منطقه به‌خصوص فاضلاب، سدسازی، معتادان این منطقه و امنیت را حل کنند.

حال با توجه به اینکه حدود هفت ماه از این بازدید می‌گذرد و این مدت زمان کمی برای حل مشکلات یک منطقه نیست بار دیگر با اهالی این منطقه به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

بنا به درخواست اهالی این منطقه نامی از آن‌ها برده نمی‌شود؛

یکی از شهروندان قاسم‌آبادی با بیان اینکه بازدیدی که مسئولان از منطقه داشتند دردی از مشکلات ما را درمان نکرده، اذعان کرد: تنها اقدامی که شهرداری همدان در این منطقه انجام داده لکه‌گیری و نصب المان نام قاسم‌آباد در سر در ورودی این منطقه است.

وی با بیان اینکه الحاق این روستا به شهر باعث دردسر و مشکلات بیشتر در حوزه‌های مختلف شده است، عنوان کرد: در گذشته عوارض شهرداری به‌حساب دهیاری منتقل می‌شد تا بر اساس وظیفه خود مشکلات روستا را با اعتبار مورد نظر حل کند.

این فرد مطلع قاسم‌آبادی در تشریح مشکلات گفت: در این راستا می‌توان به راه خاکی، آسفالت نامرغوب، حضور گاه و بی‌گاه معتادان، فاضلاب، ناامنی و سرقت در این منطقه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات بی‌نهایت قاسم‌آباد در بازدید سال گذشته محدود به رودخانه و فاضلاب قاسم‌آباد شد، اذعان کرد: حتی یکی از مشکلات این فاضلاب هم حل نشد و تمام حرف‌های مسئولان در حد وعده و شعار باقی ماند.

این شهروند همدانی با بیان اینکه قاسم‌آباد امکانات اولیه این منطقه شهری همانند فضای سبز و کتابخانه را هم ندارد، عنوان کرد: در آن زمان که این منطقه روستا بود دهیاران در صدد تخصیص کتابخانه در این منطقه بودند.

وی ضمن اشاره به تأسیس اولین قنات موزه ایران در منطقه قاسم‌آباد، عنوان کرد: این قنات برکاتی زیادی برای اهالی منطقه و کشاورزان داشت که با تبدیل روستا به شهر این امتیاز از اهالی گرفته شد و به دلیل عدم استفاده بی‌بهره مانده است.

این شهروندان همدانی گفت: علی‌رغم آنکه این منطقه به شهر تبدیل شده اما اوضاع روستاهای هم‌تراز این منطقه بسیار بهتر و مطلوب‌تر است.

دیگر شهروند همدانی با بیان اینکه مشکلات این منطقه بعد از بازدید مسئولان نه‌تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده، عنوان کرد: بعد از بازدید قرار شد که مشکل فاضلاب و خانه‌هایی که در حریم رودخانه هستند حل شود اما متأسفانه تاکنون هیچ خانه‌ای را تخریب نکرده و حتی سدی برای رودخانه نساخته‌اند، به‌نظر می‌رسد اهالی این منطقه فراموش‌شدگان شهری و روستایی هستند.

وی ضمن اشاره به سرقت تجهیزات پل عابر پیاده در این منطقه، افزود: صفحه کلید، شیشه و سایر تجهیزات و امکانات این پله‌برقی را سرقت می‌کنند و هیچ فردی در این زمینه پیگیر و پاسخگو نیست.

این شهروند همدانی در ادامه ضمن اشاره به حضور بی‌حد معتادان در منطقه گفت: حتی از سایر مناطق شهر به قاسم‌آباد می‌آیند و دور هم مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضور معتادان در قاسم‌آباد، امنیت منطقه را تحت تأثیر قرار داده، تصریح کرد: حتی باغبان و زمین‌داران هم جرأت نمی‌کنند که به زمین‌های خود سر بزنند.

این شهروند همدانی ضمن اشاره به مدرسه‌ای که در حریم این رودخانه قرار دارد، یادآور شد: قرار بود حفاظ‌هایی برای این رودخانه ساخته شود اما گویا این مسئله هم به فراموشی سپرده شد، این رودخانه امنیت و جان کودکان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه یک قرارگاه جهادی پیگیر مطالبات و مشکلات مردم قاسم‌آباد بود، گفت: بعد از مدتی این قرارگاه بی‌خیال مشکلات مردم این منطقه شد و حتی در انعکاس اخبار خود مخالف واقعیت‌های این منطقه عمل کرد.

خانم بهرامی در شرح وضعیت اسفناک این منطقه اظهار کرد: باند‌های مواد مخدر هر شب در این منطقه دور هم جمع می‌شوند و با گردهمایی آنان امنیت اهالی این منطقه به‌ویژه زنان و دختران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حتی خاک این منطقه هم با فاضلاب مخلوط شده، گفت: آلودگی و بوی مشمئزکننده این فاضلاب سبب بیماری ریوی، مسمومیت‌ها و غیره شده است.

این شهروند قاسم‌آبادی با بیان اینکه برای عبور از رودخانه هیچ پُلی وجود ندارد و اهالی مجبورند که خطراتی را به جان بخرند تا به آن طرف رودخانه بروند، افزود: کودکان، مادران، میان‌سالان و تمام افراد این منطقه مجبور هستند برای عبور و مرور از بین دو سنگ بسیار خطرناک بپرند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بارها برای حل مشکلات این منطقه به مسئولان مربوطه مراجعه کرده‌ایم، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در ادامه فرماندار همدان با بیان اینکه قرار نبوده و نیست که روی رودخانه پوشانده شود، عنوان کرد: دیواره‌سازی و ایجاد پل، مورد نظر ما بود که توسط شهرداری بخشی از آن ساخته شده است.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه معتادان همچون همه مناطق در اینجا نیز حضور دارند، عنوان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر در غالب طرح ساماندهی معتادان به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این منطقه به شهر الحاق شده، عنوان کرد: مقرر گردید یک درمانگاه خدمات درمانی در این منطقه ساخته شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه شهرداری منطقه سه موظف است که مشکلات شهری این منطقه را حل کند، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامی که در ماه‌های اخیر در این منطقه صورت گرفته جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز بوده که به جدیت توسط شهرداری پیگیری می‌شود.

  لزوم دیوارسازی و نرده‌کشی در فاضلاب قاسم‌آباد

محمدی ضمن تأکید بر لزوم دیوارسازی و نرده‌کشی فاضلاب قاسم‌آباد گفت: به دلیل آنکه این فاضلاب در کنار مدرسه واقع شده ممکن است آسیب‌های غیر قابل جبرانی به شهروندان وارد کند.

وی عنوان کرد: قرار بود شورای شهر جهت حل مشکل سرقت پل‌های برقی عابر پیاده با یک شرکت قرارداد ببندد اما هنوز مصوبه‌ آن به دست ما نرسیده است.

فرماندار همدان با بیان اینکه خانه‌های ساخته شده در بستر رودخانه قاسم‌آباد فاقد سیستم جمع‌آوری فاضلاب هستند، عنوان کرد: فاضلاب خانگی این منازل وارد رودخانه می‌شود و مشکلات زیادی برای اهالی این منطقه‌ایجاد کرده است.

محمدی افزود: برای حفظ قنات اجازه ساخت در حریم آن داده نمی‌شود.

   رئیس‌شورای شهر؛ خبر دقیقی از احداث پل توسط خیرین ندارم

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه بازدیدی که سال گذشته از قاسم‌آباد صورت گرفت تنها برای حل مشکل سیستم فاضلاب این منطقه بود، اذعان کرد: سایر مشکلات این منطقه مد نظر مسئولان و اعضای شورا نبود و هیچ قولی در زمینه به مردم داده نشده است.

مسعود مسگریان در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر اینکه چرا مشکلات فاضلاب قاسم‌آباد حل نشده باقی مانده است؟ گفت: به دو دلیل پوشش رودخانه انجام نشد، نخست اینکه این رودخانه خارج از محدوده شهر قرار گرفته و دوم اینکه اداره آب و فاضلاب اجازه پوشش رودخانه‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه قرار بوده پلی در این رودخانه توسط افراد خیر ساخته شود، عنوان کرد: بنده اخیراً از منطقه بازدید نکردم و اطلاع ندارم که آیا این پل ساخته شده یا خیر؟

رئیس شورای شهر همدان بیان کرد: در نظر داریم همراه اعضای شورای شهر از منطقه بازدید و مشکلات این منطقه را حل کنیم.

مسگریان با بیان اینکه اطلاعاتی در خصوص مشکلات قاسم‌آباد ندارم، عنوان کرد: شهرداری به‌طور قانونی نمی‌تواند خارج از محدود شهری اقدامی کند و لازم است که گروه‌های جهادی برای حل مشکلات این منطقه اقدام کنند.

  باهم از این منطقه بازدید می‌کنیم

وی افزود: الحاق این روستا به شهر مشکلات زیادی را برای اهالی این منطقه‌ایجاد کرده و تلاش شورا در راستای ایجاد توسعه و عدالت شهری رسیدگی و پیگیری حل مشکلات روستاهای الحاق‌شده به شهر است.

حال با توجه به آنچه گفته شد الحاق روستای قاسم‌آباد به شهر نه‌تنها سبب شد که مشکلات آن‌ها کمتر شود بلکه گویی پیوستن این منطقه به شهر باری از مشکلات را بر دوش این منطقه تحمیل کرده است، به‌عبارتی‌دیگر به اهالی این منطقه نه امتیازات روستا تعلق می‌گیرد و نه شهر.

حکایت مشکلات به‌قدری زیاد است که در یک پاراگراف گنجانده نمی‌شود؛ اگر سری به منطقه بزنیم وضعیت اسفناک معتادان و ترس دختران را می‌توانیم به‌وضوح مشاهده و روایت کنیم به‌گونه‌ای که در ابتدای امر احساس می‌کنیم وارد منطقه آزاد استعمال مواد مخدر شده‌ایم.

به‌راستی چه نهادی باید تأمین‌کننده امنیت اهالی منطقه باشد؟ کدام نهاد باید به ساماندهی معتادان بپردازد؟

بوی مشمئزکننده فاضلاب این منطقه به‌دلیل ورود پسماند‌های خانگی آن‌قدر تهوع‌آور است که نمی‌توان یک دقیقه در این منطقه منتظر ماند. چه کسی و کسانی این مشکل را حل می‌کنند؟ آیا مسئولان با بی‌اطلاعاتی و بی‌تفاوتی که نسبت به مسائل دارند می‌توانند مشکلات این مناطق را حل کنند؟ از طرف دیگر محافظ نداشتن فاضلاب این منطقه و نزدیک مدرسه‌ بودن سبب به خطر افتادن امنیت دانش‌آموز می‌شود؛ حتماً باید اتفاقی بیفتد بعد کاسه چه کنم چه کنم در دست بگیریم؟

در حوزه زیباسازی و فضاسازی شهری آیا این منطقه همانند سایر مناطق یک و دو شهری است؟ گویا در این راستا هم عدالت شهری رعایت نمی‌شود و حل مشکلات مردم در این منطقه به دو جمله مسئولان که اطلاع ندارم و همه جای شهر این مشکلات وجود دارد! حل می‌شود؟ به‌راستی چه خبر از شعار‌های قبل انتخابات شورا به حاشیه‌نشین‌ها؟

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55300