کد خبر : 55303
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : هنری

خوشنویس همدانی بیان کرد؛

برای دل خودم می‌نویسم نه کسب رتبه و مقام

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان حمایت نمی‌کند

هنر خطاطی یکی از زیباترین هنرهای بصری است. زیبا نوشتن تنها یک جنبه از هزاران جنبه هنر خطاطی است، اصول هندسی و نظام‌مندی فوق‌العاده این هنر سبب شده که طرفداران زیادی پیدا کند و به تعبیر بهتر می‌توان خوشنویسی را به تعبیر فعالان این عرصه مشق عشق نامید و به دیگر هنر خوشنویسی را می‌توان گویاترین هنر بصری دانست.

البته این هنر از هزاران سال پیش در بین مردم ایران‌زمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و است که با ظهور و بروز اسلام این جایگاه به یک‌باره در یک جهش مشهود ارتقای قابل توجهی را تجربه کرد به‌طوری‌که در چند صد سال اخیر خوشنویسی ارتباط زبانی مشترک هنرمندانه در بین مسلمانان بوده و آنان این هنر را جهت تزیین بناهای مذهبی خود به زیباترین شکل به‌کار می‌گرفته‌اند و در این‌ بین برای مسلمانان حفظ و ثبت قرآن کریم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. ازاین‌رو تلاش برای زیبانویسی کلام الهی به شیوه‌ای هنرمندانه در هنر اسلامی سال‌ها است که ازسوی هنرمندان این عرصه دنبال می‌شود.

استاد مرتضی شعبانی یکی از اساتید به‌نام خوشنویسی کشور است که نقش به‌سزایی در تأسیس انجمن خوشنویسان همدان داشته و سابقه دو دوره سرپرستی این انجمن را نیز عهده دار بوده است.

او در سال ١٣٢٥ در یک خانواده مذهبی در همدان چشم به جهان گشود و در طول عمر هنری خود از محضر اساتید بزرگی بهره برد. شعبانی به واسطه خوابی که در سحرگاه یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان سال جاری دیده بود، تصمیم به نگارش قرآن کریم به خط نسخ ایرانی گرفت و طی مدت کمتر از 5 ماه و در روز اربعین حسینی این کار را به سرانجام رساند.

وی که پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز و فوق ممتاز خوشنویسی موفق به کسب درجه استادی، معادل با دکترای هنر شده است، در بهمن ماه 96، ٥٠ تابلو از آثار خود را به تالار قرآن همدان اهدا کرده و سابقه برگزاری 22 نمایشگاه انفرادی در راستای امور خیریه، حمایت از بیماران کلیوی و افراد سخت درمان و شرکت در بیش از 200 نمایشگاه داخلی و خارجی را در کارنامه هنری خود دارد. یک قرآن گروهی و ١٤ تابلوی نفیس از آثار وی که مزین شده با تذهیب و ورق طلا بود نیز به موزه صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف و 14 تابلوی دیگر از آثار او به همراه یک قرآن گروهی را نیز به حرم اباعبدالله الحسین (ع) اهدا شده است، او اکنون مشغول نگارش نسخه‌ای جدید از کتاب قرآن با خط نستعلیق است و در همین راستا با این استاد گران‌قدر به گفتگو نشسته‌ایم و نتیجه را باهم می‌خ.انیم:

مرتضی شعبانی با اشاره به اینکه فعالیت خود را از 12 سالگی در این رشته یعنی سال 1346 آغاز کرده‌ است، گفت: کار کتابت قرآن کریم با چهار زبان را از سال 1395 و با روزی 18 ساعت خطاطی‌ موفق شدم به اتمام برسانم.

وی با بیان اینکه در مدت کم موفق شدم رکورد کتابت قرآن به چند زبان در دنیا را بزنم، یادآور شد: به لطف خدا در این مدت موفق شدم که به چهار زبان قرآن را کتابت کنم.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ فردی در جهان قرآن را با خطوط مختلف کتابت نکرده، اذعان کرد: تاکنون اغلب نگارش قرآن با خطوط نسخ ایرانی یا عربی بوده و هیچ‌کس تجربه کتابت قرآن با چندین خط مختلف را نداشته است.

شعبانی با بیان اینکه پس از اتمام کتابت قرآن با خط عثمان‌طه، این مصحف شریف را با خط شکسته روان نگارش خواهم کرد، نیز گفت: انتظاری از مسئولان از حیث حمایت ندارم اگر هم حمایت کنند به بنده لطف کرده‌اند چراکه چشم‌‌داشتی از آن‌ها ندارم و این هنر را دلی دنبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه هدف من از کتابت قرآن کسب مقام و رتبه نبوده و نیست، عنوان کرد: یکی از کتاب‌های قرآن در تالار قران نگهداری می‌شود.

این استاد پیشکسوت خوشنویسی ضمن اشاره به هدیه این کتاب نفیس به خانواده شهید قاسم سلیمانی، اظهار کرد: در همین راستا قرآن کتابت شده را به مقام معظم رهبری و حرم مطهر امام رضا (ع) نیز هدیه کرده‌ام.

شعبانی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد و پیشرفت رشته خوشنوسیی در استان همدان هستیم، عنوان کرد: در این راستا جوانان و نوجوانان زیادی در کشور حائز رتبه و مقام شده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان حمایت نمی‌کند، اذعان کرد: هنرمندان باید با هزینه شخصی خودشان نسبت به به برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری اقدام کنند.

این استاد ممتاز با تأکید بر اینکه در رشته هنری خوشنویسی و نقاشی‌خط گرایش‌های نوین، تذهیب و طلاکاری تخصص دارد، اذعان کرد: بنده در مقام شاگردی از کلاس درس اساتیدی چون استاد احمد تیموری، غلامحسین امیرخانی، مرحوم عبدالله فرادی، یدالله کابلی و محمدعلی سبزه‌کار بهره برده‌ام.

شعبانی با اشاره به اینکه علاقه به این هنر و تقدس آن از کودکی در من نهادینه شده و این مهم برایم رفته‌رفته بیشتر شد و در حال حاضر بیش از 54 سال است که یک‌سَره قلم می‌زنم که این استمرار از الطاف الهی است، ابراز کرد: تاکنون با بیش از سه هزار تابلوی نمایشگاهی در نمایشگاه‌های برون‌مرزی و درون‌مرزی شرکت کرده‌ام که اکثر این نمایشگاه‌ها با هدف حمایت از بیماران برپا شده است.

وی با بیان اینکه بنده بازنشسته ارتش بوده و طی این سال‌ها به‌دنبال درآمدزایی از این طریق نبوده‌ام چراکه هنر خوشنویسی را مقدس می‌دانم، تشریح کرد: اکنون در حال کتابت قرآن به خط نسخ عثمان‌طه هستم که در قالب صفحات 15 سطری در 604 صفحه بوده و به حمد الهی در روزها آتی به اتمام خواهد رسید.

این استاد خوشنویسی افزود: خطاطی قرآن به این سبک را نخستین روز ماه مبارک رمضان سال‌‌جاری آغاز کرده‌ و آخرین کتاب قرآن خود را به خط ریحان کتابت کرده‌ام.

شعبانی در ادامه درباره ویژگی‌های خط ریحان نیز گفت: این خط ترکیبی از خط نسخ، ثلث و نسخ ایرانی و عربی است که تاکنون هیچ‌کس با این خط کتابت قرآن را انجام نداده است.

وی افزود: پس از اتمام خطاطی به شیوه عثمان‌طه، کتابت خط شکسته را آغاز خواهم کرد که با پنج خط متفاوت قرآن را نگاشته و رکورد جهانی در این زمینه به ثبت خواهم رساند.

این خطاط و کاتب قرآن تأکید کرد: هر یک از این قرآن‌های کتابت شده در قالب دو تا سه نسخه محدود به چاپ خواهند رسید.

شعبانی ادامه داد: براین اساس آثارم را در تیراژ بالا چاپ نمی‌کنم چراکه باید ارزش هنری آن‌ها حفظ شود برای همین تمامی آثار نگارش شده‌ را هدیه کرده‌ام، یا در موزه‌ها و تالارها نگهداری می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود نیز در تشریح اهداف و برنامه هنری خود، اذعان کرد: به یاری خداوند تصمیم دارم قرآن را به یک خط دیگر هم بنویسم که امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55303