کد خبر : 55349
تاریخ : 1401/2/25
گروه خبری : استان‌ها

گزارش تحقیق و تفحص از شرکت علیصدر به مردم داده می‌شود

فتح‌الله توسلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه مستقل و آزاد آنچه هست را می‌بیند و آنچه هست را به جامعه بیان می‌کند اظهار کرد: اگر مسوولی دلسوز باشد باید دست خبرنگاری که مشکلات را منعکس می‌کند را ببوسد.

وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم مسائل مردم را بیان کنیم در حالی برخی آن را کتمان می‌کنند گفت: ما به عنوان رسانه باید مشکلات را منعکس کنیم و اگر مسئولی کارش را به درستی انجام نداد و سکوت کردیم به مردم ظلم کرده‌ایم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با تاکید بر اینکه اعتقادم این است رسانه در هر جای دنیا می‌تواند در توسعه ملی، امنیت ملی، وفاق ملی، هویت ملی، اقتصاد ملی و اعتماد ملی نقش داشته باشد گفت: طبیعتا انتظار ما هم این نیست که رسانه‌‌ها بله قربان‌گوی مسوولان باشند بلکه باید با ملاحظات امنیتی و ملی حقایق را بیان کنند.

  تعریف انشعابی برای بهار و کبودراهنگ در انتقال آب از تالوار

توسلی در خصوص وضعیت آب بهار و کبودراهنگ با بیان اینکه دشت بهار 30 سال است که آب همدان را تامین می‌کند عنوان کرد: دشت کبودراهنگ هم 30 سال است که آب زیرزمینی خود را صرف نیروگاه برق مفتح کرده و حالا نیز آب رودخانه خالقوردی به همدان انتقال می‌یابد در حالی که تعداد زیادی از روستاهای کبودراهنگ با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی با ابراز گلایه از اینکه در انتقال آب از تالوار به همدان برای بهار و کبودراهنگ انشعابی در نظر گرفته نشده است گفت: با پیگیری صورت گرفته، قرار است این موضوع برای این دو شهرستان لحاظ شود.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تذکر و استیضاح وزرا با بیان اینکه وظیفه ما مجلسی‌ها نظارت است گفت: تلاش ما موفقیت دولت است اما اگر وزیری به وظایف خود عمل نکند، ابتدا تذکر می‌دهیم اما در مواردی که سوالات زیاد است باید ابتدا در کمیسیون مطرح شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان، در صحن بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال سال اول کار رئیس جمهور است و دولت همه تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم می‌کند افزود: اعتقاد داریم دولت آیت‌الله رییسی نسبت به سایر دولت‌ها پرتوان‌ترین، دلسوزترین و کارآمدترین است و این را از وقتی که رییس جمهور روز جمعه را برای گفت‌وگو با مردم می‌گذارد، می‌توان متوجه شد.

توسلی در ادامه با بیان اینکه شهر لاله‌جین جهانی است اما همین جهانی شدن باعث گرانی زمین شده و همچنین هر کسی نمی‌تواند اقدام به ایجاد کارگاه سفال در این شهر کند گفت: در معرفی شهر جهانی سفال عملکرد خوبی نداشتیم اما به دنبال تامین زیرساخت‌های مثلث گردشگری غار، تالاب شیرین‌سو و شهر جهانی لاله‌جین هستیم.

  غار علیصدر تاسیسات گردشگری ندارد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در ادامه در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت غار علیصدر گفت: غار علیصدر زیرساخت و تاسیسات برای گردشگر ندارد در حالی که هدف این شرکت ایجاد غار و همچنین غار سراب بود که غار سراب کاملا فراموش شده است.

وی با بیان اینکه با نبود زیرساخت در عید نوروز روزی 700 گردشگر از غار برگشتند تصریح کرد: غار علیصدر باید تمام درآمد خود را صرف ایجاد زیرساخت مانند ساخت مراکز تفریحی در اطراف غار، هتل و مراکز اقامتی، راه و... می‌کرد اما این درآمدها صرف ساخت 34 ویلا در مجتمع توریستی عباس‌آباد و خرید 40 درصد سهام تله‌کابین گنجنامه شد.

توسلی با تاکید بر اینکه از 26 اسفند تا 26 فروردین درآمد غار علیصدر 9 میلیارد تومان بوده اما آن را 800 میلیون تومان اجاره داده‌اند گفت: هدف از تحقیق و تفحص در غار علیصدر یکی اینکه غاری که 130 سال قدمت داشته و بزرگترین غار آبی جهان است چطور مدیریت شده و دیگر اینکه درآمدها و هزینه‌ها شفاف شود زیرا این حق مردم است.

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت غار به درستی استفاده نشده و ما معتقدیم باید از این غار به طور شایسته‌ای استفاده شود افزود: ما به دنبال این هستیم برای مدیریت غار باید شرکتی از طریق مزایده علاوه بر مهیا کردن شرایط حضور مسافران، راه غار را بسازد، درآمدزایی کند و تاسیسات لازم را در آن ایجاد کند.

  آغاز به کار تیم‌های تحقیق و تفحص از شرکت علیصدر

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس از استقرار تیمی از دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و تیم حقوقی برای بررسی جوانب امور شرکت علیصدر خبر داد و گفت: تیمی از ثبت اسناد نیز به زودی کار خود را شروع می‌کنند و همچنین مکاتبات با دستگاه‌های مختلف انجام شده و استانداری نیز همکاری لازم را خواهد داشت که در پایان اگر به نتیجه‌ای رسیدیم تخلفی بوده یا نه همه را گزارش می‌دهیم.

وی در خصوص آلودگی هوا و مشکل آبی از طریق نیروگاه مفتح عنوان کرد: بر اساس مطالعات ناکافی و جانمایی غلط در دشت کبودراهنگ در سال 69 نیروگاه آبی مفتح ساخته‌ شد و آب زیرزمینی که حاصل میلیون‌ها سال بود را مصرف کرد.

توسلی با اشاره به انتقال آب از تالوار به همدان گفت: در حال حاضر130 میلیون متر مکعب آب پشت سد تالوار است که چهار برابر آن در آب زیرزمینی کبودراهنگ بود اما نیروگاه مصرف کرده و اکنون در دشت‌ها فروچاله ایجاد شده و این زمین دیگر قابل کشت نیست.

وی با بیان اینکه از روزی که به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌ام، موضوع نیروگاه را پیگیری می‌کنم گفت: در حال حاضر نیروگاه از پساب فاضلاب استفاده می‌کند در حالی که می‌توانستیم از پساب برای کشاورزی استفاده کنیم.

  ارائه آمارهای اشتباه توسط مدیران قبل

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در ادامه سخنانش به یکی از مشکلات که ارائه آمار اشتباه در اشتغال، بیکاری و برخورداری و عدم برخوردار بودن استان‌هاست اشاره کرد و گفت: در استان همدان و حتی کشور آمار اشتباهی داده شده که در فلان زمینه مشکلی نیست در حالی که وضعیت خوب نبود و اکنون وقتی برای اعتباری پیگیری می‌کنیم، طبق آمار قبلی می‌گویند وضع شما خوب است و همین یکی از مشکلات است.

وی با اشاره به عملکرد خود در دو شهرستان بهار و کبودراهنگ خاطرنشان کرد: برای ایجاد و تکمیل اورژانس کبودراهنگ 7.5 میلیارد تومان گرفته شده، برای انبار دارو 2 میلیارد تومان جذب شده، یک و نیم میلیارد تومان برای مراکز بهداشت و درمان در روستاها گرفته شده و موافقت احداث یک بیمارستان 300 تختخوابی در کبودراهنگ اخذ شده است.

توسلی در خصوص اصلاح و چهاربانده شدن راه غار علیصدر و اینکه پروژه هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد گفت: 96 میلیارد تومان برای شروع کار در نظر گرفته شده که به دنبال این هستیم به 400 میلیارد تومان افزایش یابد که بخشی از پروژه پیش برود.

وی با بیان اینکه پروژه راه کبودراهنگ - قیدار نیز از سال 88 مانده است گفت: این پروژه را به راه دیگری الحاق کردیم که 86 میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه ناحیه صنعتی شیرین‌سو در 10 هکتار در حال انجام است گفت: 3 میلیارد تومان نیز برای تامین تجهیزات مدارس روستایی کبودراهنگ اخذ شده که این اعتبار در حال توزیع بین مدارس است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دخالت نمایندگان در امور اجرایی و انتصاب مدیرکل گفت: شرط مسئولیت طهارت اقتصادی است و هر کسی که طهارت اقتصادی ندارد اگر مسئولیتی بگیرد، تخلف کرده است.

  دخالت در انتصاب مدیری نداشتم

توسلی در خصوص عدم انتصاب گزینه مدیرکلی اداره تعاون تصریح کرد: در این زمینه دخالت ما عدم انتصاب کسی نبود بلکه مسئله غار در میان بود و چون بحث تحقیق و تفحص از غار مطرح بود باید ابتدا تکلیف این موضوع مشخص می‌شد تا ببینیم مدیران سابق شرکت علیصدر مشکلی دارند یا خیر؟.

وی با بیان اینکه دخالتی در انتصابات نداشته و ندارم ولی در نظارت کار خودم را انجام می‌دهم گفت: اجرای اعتبارات با مدیر شهرستان است و باید طرح بیاورد و مدیری که نتواند طرحی داشته باشد قابل قبول نیست.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه استحفاظی خود به کبودراهنگ بیش از بهار توجه می‌شود گفت: چنین چیزی درست نیست بلکه وسعت کبودراهنگ زیاد است و 130 روستا دارد اما بهار 70 روستا دارد و به همدان نزدیک‌تر است، بنابراین باید به مناطق محروم بیشتر رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه همدان از استان‌های غیربرخوردار خارج شده در حالی که اینطور نیست گفت: طبق مکاتبه با چند وزارت‌خانه این موضوع اصلاح می‌شود.

توسلی در خصوص سوالی در خصوص مخالفت با سرپرست فرمانداری بهار نیز گفت: پاکدستی، توانمندی، دلسوزی و وزارت کشوری بودن، شرایط ماست وگرنه ما گزینه خاصی برای فرمانداری مطرح نکردیم.

وی با بیان اینکه 31 شهر در کشور به عنوان شهر ویژه در نظر گرفته شده و 100 میلیارد تومان اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته بود گفت: با پیگیری که کردم، قرار شد این 100 میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه باشد و بین شهرهای محروم توزیع شود.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه درمانگاه تامین اجتماعی بهار مدت دو سالی بود که تعطیل بود اما اکنون در حال تکمیل است گفت: زیرگذر شهر بهار نیز اعتبار لازم را دارد ولی معارضی دارد که طی پیگیری با دادستانی حل می‌شود.

وی در پایان در خصوص اتصال کبودراهنگ به شبکه ریلی کشور نیز گفت: کبودارهنگ در اتصال به شبکه ریلی در مسیر راه ریلی همدان زنجان باید دیده می‌شد که نشده و بنده در حال پیگیری هستم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55349