کد خبر : 55375
تاریخ : 1401/2/26
گروه خبری : استان‌ها

عملیات مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در سروآباد آغاز شد

مسلم مرادی اظهار کرد: عملیات پایش، پیشگیری، کنترل و مبارزه با آفات درختان جنگلی بلوط در سطح جنگل‌های شهرستان سروآباد آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار هکتار از جنگل‌های شهرستان سروآباد پایش شده است و مناطق بحرانی، آلوده و مشکوک به آفت جوانه‌خوار بلوط و آفت برگ‌خوار بلوط شناسایی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد ادامه داد: عملیات مبارزه با این آفات به‌صورت محلول پاشی که یک محلول بیولوژیک و زیستی است انجام می‌شود.

مرادی اضافه کرد: متأسفانه 40 هکتار از جنگل‌های باارزش بلوط شهرستان سروآباد به این آفت آلوده شده است که با سمپاشی به‌موقع درختان از نابودی آن‌ها در آینده جلوگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: امسال برای مبارزه با آفات برگ‌خوار بلوط و جوانه‌خوار بلوط یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است که در صورت تأمین اعتبار لازم تمام نقاط بحرانی، مشکوک و آلوده به این آفت سمپاشی می‌شود.

وی تأکید کرد: هدف از اجرای این پروژه پیشگیری و مبارزه با آفت جوانه‌خوار و برگ خوار بلوط است که در این فصل از سال به‌صورت طغیان درآمده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سروآباد با بیان اینکه آفت جوانه‌خوار بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط زاگرس است گفت: عملیات مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به دو روش محلول‌پاشی با استفاده از محلول BT و روش مکانیکی است که در روش محلول‌پاشی محلول BT استفاده شده سازگار با محیط زیست است و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست ندارد و در روش عملیات مکانیکی سرشاخه درختان آلوده قطع می‌شود.

مرادی گفت: تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی، دخالت‌های انسانی در زیست بوم و از بین رفتن دشمنان طبیعی از مهم‌ترین دلایل طغیان جمعیت کرم جوانه‌خوار بلوط است که مبارزه بیولوژیک با آن را ضروری کرده که در روش مبارزه بیولوژیک سم شیمیایی وارد بدن آفت جوانه‌خوار می‌شود و پس از مسمومیت آن، زمینه تلف شدن آن را فراهم می‌کند.

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد نیز اظهار کرد: متأسفانه در چند سال اخیر آفت برگ‌خوار بلوط و جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های شهرستان‌های سروآباد و مریوان طغیان کرده است و اداره منابع طبیعی هرساله در این فصل عملیات مبارزه با این آفات را انجام می‌دهد.

اسعد سرشاد افزود: یکی از تأثیرات مخرب این آفت بر روی درختان بلوط، خشک شدن قسمتی از سرشاخه‌های درختان است و در فصل بهار که منطقه ما سرسبز است در مدت یک‌ماه سرسبزی این درختان از بین برود.

وی ادامه داد: کرم آفت جوانه‌خوار و برگ خوار بلوط در اردیبهشت‌ماه قسمتی از برگ‌های درختان بلوط را استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب بیفتند و در چند سال آینده خشک شوند.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد اضافه کرد: خوشبختانه سمی که علیه این آفت استفاده می‌شود یک محلول زیست محیطی است که هیچگونه تأثیر مخربی بر روی محیط زیست ندارد و فقط بر روی این آفت تأثیر می‌گذارد.

جوانه‌خوار بلوط یکی از مهم‌ترین عوامل خسارت‌زای طبیعی به جنگل‌های بلوط است که میزبان این آفت گونه‌های مختلف بلوط است، این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه کرده و در صورت طغیان آفت درختان عاری از برگ می‌شوند.

فعالیت لارو آفت از اوایل فصل بهار با ظهور جوانه‌های بلوط شروع و تا اوسط اردیبهشت ادامه دارد سپس با ایجاد تا خوردگی در برگ‌ها تبدیل به شفیره می‌شوند که طول این دوره 15 روز است.

ظهور پروانه‌ها تدریجی است و مدت زمان بین خروج اولین و آخرین پروانه‌ها تقریباً 25 تا 30 روز طول می‌کشد این حشره در سال دارای یک نسل و مرحله زمستان گذرانی آفت به‌صورت تخم است.

لارو پروانه جوانه‌خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana از خانواده Tortricidae‌ها یکی از مهم‌ترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود.

حضور این حشره تاکنون در جنگل‌های بلوط زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، فارس، چهارمحال و بختیاری و در شمال کشور گزارش شده است.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

جنگل‌های این استان که جز جنگل‌های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت نابی است.

از مساحت 117 هزار هکتاری شهرستان سروآباد 70 هزار هکتار آن را جنگل، 35 هزار هکتار را مرتع و 12 هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد. این شهرستان دارای پوشش جنگلی وسیع است که جنگل‌های آن از نوع بلوط است.

شهرستان سروآباد با دو بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55375