کد خبر : 55418
تاریخ : 1401/2/27
گروه خبری : استان‌ها

بلاتکلیفی جایگاه دفن زباله‌های شهر قروه

دپوی زباله‌ها زمانی اطراف روستای شیخ جعفر، رودخانه دیوزند، جنیان و پشت کوه‌های کولاوا بود در حال حاضر برای جایگاه دفن زباله باز هم سایت شیخ جعفر مورد تأیید شورای تأمین استان قرار گرفته است ولی این بار با این تفاوت که ترانشه‌برداری، عایق‌کاری و فنس‌کشی انجام شده و شهرداری مدعی است دفن زباله اصولی و بهداشتی است ولی باز هم با اعتراض مردم اهالی شیخ جعفر زباله‌ها به‌صورت موقت پشت کوه‌های کولاوا دفن می‌شود.

اهالی روستای شیخ جعفر از سال 1380 تاکنون چندین‌بار خواستار رفع مشکل و جلوگیری از دفن زباله در این روستا از سوی شهرداری قروه شده‌اند.

در حال حاضر مشکل اصلی شهرستان قروه برای حل پسماند، تعیین جایگاه پسماند از سوی مدیریت شهری است، شهرداری و اعضای شورای شهر مدعی هستند فقط وظیفه جمع‌آوری و مدیریت پسماند را برعهده دارد و تعیین جایگاه بر عهده محیط زیست، جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط است.

هدف مدیریت پسماند کاهش اثرات زیان‌بار زباله بر روی سلامت انسان، محیط زیست و زیبایی‌شناسی است این بار کارگروه پسماند شهرستان قروه سرمایه‌گذار بخش خصوصی این پروژه را دعوت کرد تا با سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه بازیافت زباله، مشکل شهرستان را رفع کند و این پرونده برای همیشه بسته شود.

  زباله در شهرستان قروه به یک معضل تبدیل شده است

فرماندار قروه در کارگروه پسماند شهرستان قروه گفت: زباله در شهرستان قروه به یک چالش و معضل تبدیل شده است در صورتی که در جاهای دیگر یک سرمایه‌گذاری است.

خلیل فعله‌گری افزود: در راستای مدیریت پسماند باید از سرمایه‌گذار طرح جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها حمایت کرد و ادارات مرتبط در این زمینه باید کمک کنند تا این روند زمان بر نباشد.

به گفته وی اوایل دهه 80 جایگاه شیخ جعفر به‌عنوان مکان بازیافت و دفن زباله تصویب شد حتی سرمایه‌گذار هم آمد اما کاری از آن موقع تاکنون انجام نشده است.

فرماندار قروه در ادامه اضافه کرد: شهردار وقت موضوع را ابتر نگه داشته و این مسئله به یک معضل تبدیل شده و در حال حاضر مردم شیخ جعفر نمی‌گذارند دفن انجام شود.

فعله‌گری با بیان اینکه دفن زباله در شیخ جعفر به‌صورت بهداشتی انجام نشده است، افزود: اگر دفن زباله بهداشتی و اصولی باشد مردم معترض نمی‌شوند چراکه مردم شیخ جعفر از لحاظ انقلابی و مذهبی زبانزد هستند این موضوع باعث عصبانیت و ناراحتی مردم شده است.

وی تأکید کرد: حداقل شهرداری وقت در آن زمان می‌توانست دفن اصولی انجام دهد بلأخره در آن زمان، زمین تغییر کاربری داده شد و تبعاً ادارات ذی‌ربط در جلسات نظر و آن را تأکید کرده‌اند اما این مسئله به مرور زمان به یک معضل تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه دفن زباله 4.7 کیلومتر با روستای شیخ جعفر فاصله دارد و این فاصله کمی نیست، گفت: اگر پسماند زباله به‌درستی مدیریت می‌شد مردم از لحاظ آلودگی زیست محیطی معترض نمی‌شدند.

این مسئول اظهار کرد: زمانی که شیخ جعفر را در نظر گرفته بودند فقط زباله شهر قروه مطرح بود اما اگر در حال حاضر خارج از آنجا، یک نقطه دیگر را در نظر بگیریم باید زباله‌های کل شهرستان حتی دهگلان را هم در نظر گرفت چرا که وضعیت زباله در روستاها نسبت به شهرها بدتر است و پسماند زباله به‌ویژه نایلون با وزش باد به اراضی کشاورزی نفوذ کرده است.

  جاده شیخ جعفر مورد تأیید کارشناسان متخصص مرتبط کارگروه پسماند است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار قروه هم در این نشست گفت: انتخاب زمین مورد نیاز مناسب برای دفن زباله‌های شهری، مهم‌ترین عامل در دفن بهداشتی محسوب می‌شود و روستای شیخ جعفر مورد تأیید کارگروه پسماند است.

علیرضا عبدی با اشاره به اینکه دو راه برای سرمایه‌گذاری پسماند زباله وجود دارد، افزود: اگر جایگاه جاده شیخ جعفر ترانشه‌کاری و اصولی باشد از آن طرف نباید دفن غیراصولی و غیر بهداشتی انجام شود.

وی ضمن انتقاد به شهردار قروه اظهار کرد: شهرداری هر نقطه‌ای را که برای جایگاه زباله در نظر داشته باشد باید کارگروه پسماند آن را تأیید کند اگر جایگاه دفن زباله در حال حاضر محل جاده اوریه پشت کوه‌های کولاوا است و دستگاه‌های ذی‌ربط کارگروه پسماند نظارتی نمی کنند شهرداری نباید مسئولیت و انجام کار خود را نفی کند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار قروه در ادامه افزود: چندین مشاور، چند نقطه شهر قروه را برای جایگاه زباله بررسی کرده‌اند جاده شیخ جعفر راحت‌ترین مکان مورد تأیید مشاوران و کارشناسان متخصص است هر چند مشکلات اجتماعی دارد که باید حل و مدیریت شود.

به گفته عبدی برای حل این معضل باید مردم شیخ جعفر را متقاعد کرد در غیر این صورت هر جا بریم تبعات اجتماعی به همراه دارد و زمان بر است درحال حاضر جاده شیخ جعفر، شوراب و مهدی خان برای تعیین جایگاه زباله پیشنهاد شده است.

وی اظهار کرد: شهردار رویه بدی در شهرستان حاکم کرده به طوری که مردم یاد گرفته اند با تجمع مشکل را حل کنند باید با یک طرح مناسب، اول شهرداری زباله را به صورت اصولی و بهداشتی ذخیره کند بعد از آن سرمایه‌گذار بخش خصوصی کارخانه پسماند را راه‌اندازی کند.

  جانمایی زمین برای دفن پسماند زباله وظیفه شهرداری نیست

شهردار قروه هم در این نشست گفت: جانمایی و تعیین زمین برای دفن پسماند زباله وظیفه شهرداری نیست بلکه مرتبط به ادارات ذی‌ربط کارگروه پسماند است.

خسرو عزتی افزود: کارگروه در این سال‌ها نتوانسته پسماند را مدیریت کند هر سال این وضعیت تکرار می‌شود اگر این روال ادامه یابد آیندگان ما را نفرین می‌کنند.

به گفته وی جایگاه شیخ جعفر، جایگاه قانونی است و این زمین از اراضی شهرداری است و در حال حاضر دو ترانشه در آنجا زده شده و نفوذناپذیری توسط خاک رس انجام شده است.

شهردار قروه در ادامه تأکید کرد: با اطمینان خاطر به همه مسئولان و اهالی شیخ جعفر می‌گویم آب آن منطقه آلوده نشده است.

  پسماند زباله با رعایت اصولی در داخل شهر امکان‌پذیر است

سرمایه‌گذار بخش خصوصی پروژه پسماند هم در این نشست با اشاره به زمین مناسب برای جایگاه زباله گفت: اگر تفکیک زباله از مبدأ به درستی و اصولی انجام شود با ترانشه‌کاری و سه لایه ایزوله، به زمین آسیب نرسد هر جا حتی داخل شهر هم این امر شدنی است.

علی نظری افزود: اگر بخش اعظم زباله در داخل شهر انجام شود و مابقی را که می‌خواهیم به کود تبدیل شود یا دفن کنیم به خارج از شهر ببریم باید تفکیک، توسط دستگاه پردازش در داخل شهر انجام شود و شیرابه‌ها را جدا کرد و به اداره آب و فاضلاب یا جای دیگر برد.

وی گفت که از حدود 40 سال قبل تاکنون مشغول فعالیت در این زمینه هستم و عمده کارم در حدود 25 سال در تهران بوده است همزمان با شهرهایی مانند مشهد، البرز و قزوین کار کرده‌ام و درحال حاضر نیز مشغول سرمایه‌گذاری در شهرستان نور هستم.

وی با بیان اینکه برای کارخانه بازیافت زباله در شهرستان قروه حدود 800 تا 900 میلیارد ریال سرمایه لازم است، گفت: یک‌سری مسائل باید مشخص شود حدود 50 درصد در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنم مابقی باید از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55418