کد خبر : 55419
تاریخ : 1401/2/27
گروه خبری : استان‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان:

ورود تورهای گردشگری به کردستان 100 درصد افزایش یافت

یعقوب گویلیان اظهار کرد: براساس گزارش احصا شده در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری استان، آمار گردشگران داخلی تورهای ورودی به کردستان در سال جاری افزون بر دو هزار نفر بوده است که این تورهای گردشگری از شهرهایی همچون تهران، شیراز، رشت، مشهد، همدان، گرگان، اراک، زنجان و کرج وارد استان شده‌اند.

وی افزود: شهرستان‌های سروآباد (منطقه جهانی هورامان)، مریوان، بانه و سنندج به‌ ترتیب دارای بیشترین آمار بازدید و اقامت گردشگران در سال جاری تاکنون بوده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: طبیعت بکر و شرایط آب و هوایی مناسب، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان، برگزاری مناسبت‌های مختلف و نمایشگاه‌های متعدد در استان باعث شد تا در مدت زمان یاد شده شاهد افزایش تورهای ورودی به کردستان باشیم.

گویلیان در ادامه اضافه کرد: با توجه به فعالیت تعداد قابل توجهی از دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز در استان، متاسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی از افراد با ترفندهایی و بدون اخذ مجوزهای رسمی، اقدام به فروش خدمات تور می‌کنند که به‌ هیچ عنوان قانونی نیست.

وی افزود: این نوع از تورها که با عناوینی همچون تورهای طبیعت‌ گردی و کوهنوردی، دانشجویی، نمایشگاهی، زیارتی و نظایر آن‌ها همراه هستند، هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید و یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسوولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه استان در راستای برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و طبیعت‌ گردی انجام شده است، ادامه داد: به افرادی که قصد سفر به کردستان را دارند توصیه می‌شود خدمات مسافرتی مورد نظر خود را از دفاتر مجاز و معتبر استان دریافت کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان یادآور شد: تأمین امنیت گردشگران از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در صنعت گردشگری است که امیدواریم با افزایش انسجام و هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی بتوانیم به اهداف از پیش تعیین‌شده این مجموعه که همان رضایت‌مندی گردشگران و مسافران است، دست پیدا کنیم.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل ازجمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون دو هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد 950 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

استان کردستان دارای 32 هتل، دو هتل آپارتمان، 22 مهمانپذیر و 28 اقامتگاه بومگردی است که ظرفیت اقامت این واحدها در هر شبانه روز پنج هزار نفر است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55419