کد خبر : 55456
تاریخ : 1401/2/28
گروه خبری : استان‌ها

دستان شفابخش صمت به داد معادن همدان رسید

شانیان گفت: با همکاری همه‌جانبه مشکلات 78 واحد صنعتی بررسی و رفع شده است.

احمد شانیان روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران جهت گزارش عملکرد 110 روزه خود که با بازدید از معادن و واحدهای فرآوری ماده‌های معدنی در قالب تور راهیان پیشرفت به‌مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی همراه بود، با بیان اینکه استاندار همدان شخصاً در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان شرکت می‌کند، ابراز کرد: در این جلسات مشکلات واحدهای تولیدی اعلام می‌شود و جهت برطرف شدن موانع اقدامات لازم در دستور اجرا قرار می‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: واحد‌های غیر فعال نزدیک به 100 مورد بوده که در طول سال هیچ فعالیتی ندارند و برخی در تملک بانک هستند.

وی با بیان اینکه امسال 15 جلسه برای رفع موانع واحدهای تولیدی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: با همکاری همه‌جانبه در این جلسات مشکلات 78 واحد صنعتی بررسی و رفع شده است.

شانیان با اشاره به فعالیت‌های حوزه بازرسی سازمان صمت، گفت: برای نخستین‌بار در طول یک روز سه هزار و 350 مورد بازرسی داشتیم‌.

وی با بیان اینکه در زمینه بازرگانی خارجی 10 درصد رشد داشتیم، افزود: همچنین در بحث مبارزه با قاچاق لوازم یدکی خودرو رتبه نخست را کسب کردیم که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: آمار قاچاق باطری خودرو در استان به صفر رسیده است.

شانیان با اشاره به اینکه بررسی و پیگیری مشکلات صادرات در اولویت قرار دارد، گفت: افزایش و رشد صادرات نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است.

وی با بیان اینکه در سامانه جامع تجارت در حوزه کشاورزی رتبه نخست را کسب کردیم، ابراز کرد: در زمینه تسهیلات روستایی 300 درصد رشد داشتیم‌.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی داده می‌شود، باید در بستر مطمئن ارائه و هزینه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: سند آمایش صنعت، معدن و تجارت استان تهیه و تدوین شده است که طبق این سند به‌صورت جداگانه تمام ظرفیت‌های هر شهرستان که به‌صورت مجزا با توجه به حساسیت و اولویت آن در استان بررسی شده است، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص قیمت‌گذاری برخی اقلام ابراز کرد: مردم منتظر اعلام قیمت‌های پیشنهادی مصوب کمیسیون نظارت باشند.

شانیان با اشاره به بحث برندسازی و عقد تفاهم‌نامه طرح بهنام افزود: فضای برندسازی نیازمند مهیا شدن یک‌سری زیرساخت‌های خصوصی است که با توجه به فضای تسهیل‌گری و تصویب برخی طرح‌ها که با همکاری اداراتی چون شهرداری و شورای اسلامی شهر انجام شد، یک برند همدانی و ملی در سطح شهر به‌صورت رایگان ایجاد می‌شود که همدانی‌ها برند‌های همدان را بهتر بشناسند.

وی با اشاره به آموزش‌های مختص برندسازی، عنوان کرد: فضاها و نمایشگاه‌های مختلفی مرتبط با این موضوع جهت بسترسازی برندسازی برگزار و اقدامات لازم جهت تسهیل در این امور انجام می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به خلاصه‌ای از وضعیت معادن، گفت: استان همدان روی زون سنندج- سیرجان واقع شده است و بر این اساس عمده مواد معدنی آن سنگ‌های ساختمانی و کانی‌های صنعتی هستند و چندین معادن فلزی هم داریم.

محمدهادی احمدی با اشاره به تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری فعال استان، افزود: درحال حاضر 302 معدن در استان است که سالانه باید 21 میلیون تُن استخراج داشته باشند که از این مقدار مد نظر به‌دلیل نداشتن بازار مصرف، حدود 14 و نیم میلیون تُن استخراج می‌کنیم.

احمدی با اشاره به استخراج پروژه‌های عمرانی، گفت: امیدواریم امسال در بحث فرآوری مواد معدنی به سقف استخراج نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه در کشور دو معدن آندالوزیت با خلوص بالا وجود دارد، ابراز کرد: این دو معدن مذکور که درصد خلوص بالاتری نسبت به سایر معادن سطح کشور دارند و جزء معادن سنگ تزئینی محسوب می‌شوند، در همدان هستند.

این مقام مسئول در ادامه اذعان کرد: سنگ تراورتن برای نمای ساختمان استفاده می‌شود و در منطقه دینگله‌کهریز هفت معدن این نوع سنگ وجود دارد که این معادن روباز هستند و با استفاده از سیم برش سنگ‌ها تراش و استخراج می‌شود و عمدتاً مصرف داخل استان را تأمین می‌کند.

احمدی خاطرنشان کرد: امید است زیرساخت‌ها جهت بهره‌برداری بهتر آماده شود.

کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز درخصوص معدن آندالوزیت واقع در منطقه زمان‌آباد گفت: معدن چشمه پهن یکی از معادن استان بوده که پیشینه و اکتشاف آن به بیش از 25 سال پیش برمی‌گردد.

حسین رضایی درخصوص پروانه بهره‌برداری این معدن افزود: برای نخستین‌بار پروانه بهره‌برداری معدن در سال 79 صادر شده است.

رضایی با اشاره به شرایط تحریم موجود در جامعه، گفت: معدن تا چندسال گذشته فعالیت محدودی داشته و ظرفیت 15 هزار تُن به‌صورت سالانه بوده است که با توجه به برنامه‌های احیای معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانش و سرمایه‌گذاری شرکت کیهان پایش الوند، از بهمن‌ماه 96 بهره‌بردار معدن عوض شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ظرفیت معدن به‌صورت مرحله‌ای سالانه به 450 هزار تُن افزایش یافته است، اذعان کرد: واحد‌های فرآوری در کنار معدن احداث شده است.

یک کارشناس معدن نیز درخصوص شرکت بهره‌بردار آندالوزیت گفت: شرکت کیهان پایش الوند با سابقه 20 ساله خود در حوزه معدن توانسته گام‌های هدفمندی در کشور بردارد.

حسین زارعی با اشاره به موقعیت تولیدی آندالوزیت در کشور، ابراز کرد: شاهد تولید آندالوزیت برای نخستین‌بار در ایران هستیم و درحال حاضر بزرگ‌ترین معدن آندالوزیت و تولیدکننده آن در کشور، استان همدان است.

زارعی با اشاره به مجوز بهره‌برداری معدن، گفت: در سال 96 با حضور وزیر علوم و تحقیقات این معدن افتتاح شد و اواخر اردیبهشت‌ماه 97 با توجه به تحریم‌های حاکم بر جامعه، توانستیم محصول را وارد بازار کنیم.

وی با بیان اینکه آندالوزیت یکی از ماده‌های استراتژیک در صنایع دیرگداز است، عنوان کرد: یکی از مصرف‌کننده‌های این ماده فولاد مبارکه اصفهان است که ماده اولیه دیرگداز توسط شرکت کیهان پایش الوند تأمین می‌شود.

زارعی با اشاره به صادرات فرآورده‌های معدنی، گفت: درحال حاضر مصرف داخل کشور کامل تأمین می‌شود و شرکت درحال توسعه بوده و صادرات و عرضه به بازار‌های منطقه‌این محصول درحال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: پروانه شرکت جهت تولید 12 هزار تُن آندالوزیت خالص 98 درصد و هشت هزار تُن گارنت است.

زارعی گفت: استان همدان یکی از پتانسیل‌های بالای آندالوزیت در دنیا را دارد که بیش از 100 میلیون تُن با عیار پنج درصد ذخیره داشته و این قابلیت را دارد که در دنیا مطرح شود.

این مقام مسئول با اشاره به معدن تراورتن منطقه دینگله‌کهریز یک، بیان کرد: در این منطقه بین هشت تا 10 معدن وجود دارد و سنگ‌های استخراج‌شده به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه سنگ تراورتن نوعی سنگ تزئینی است و از مقاومت پایینی برخوردار بوده، به صحبت‌های خود پایان داد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55456