کد خبر : 55494
تاریخ : 1401/2/29
گروه خبری : اقتصادی

گام بلند سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان؛

آغاز ریل‌گذاری فرهنگی دیار هگمتانه

یکی از نهادهایی که می‌تواند بیشترین تأثیر را روی فرهنگ مردم جامعه بگذارد، شهرداری‌ها هستند، امروزه شهرداری‌ها از لحظه حیات تا ممات با شهروندان در ارتباط هستند؛ حتی می‌توان گفت شهرداری‌ها بیشتر از ارگان مهم آموزش‌وپرورش با دانش‌آموزان که جامعه هدف فرهنگ‌سازی بوده، در تماس هستند و این موضوع به هیچ وجه مبالغه نیست.

اما تا چه میزان در سال‌های اخیر شورای‌های اسلامی شهرها، شهرداران و مدیران ارشد شهرداری توانسته‌اند بر فرهنگ شهروندان تأثیرگذار باشند، جای سؤال است.

سازمان‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری‌ها در این امر وظایفی دارند، اما در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین این سازمان تا چه میزان توانسته اقدامات قابل قبولی انجام دهد.

این سازمان مأموریت‌های مختلفی دارد که شاید باعث شود تمرکز و انرژی زیادی از آن را بگیرد؛ مأموریت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری گوشه‌ای از فعالیت‌های این سازمان است.

بدون شک هریک از این مباحث گستردگی بالایی دارد؛ اما سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در دوره جدید شورای اسلامی شهر همدان که با رویکرد فرهنگی و انقلابی توانست وارد عرصه شورا شود، با تغییرات مثبت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و ریاست سازمان، نگاه ویژه‌ای به مباحث فرهنگی دارد.

روزنامه سپهرغرب با دعوت از رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان و ریاست و معاونین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به بررسی عملکرد این کمیسیون و سازمان در مدت کوتاه فعالیت پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در این نشست اظهار کرد: از اینکه روزنامه معتبر و فعال سپهرغرب این نشست صمیمی را تشکیل داده و دغدغه خود را در عرصه فرهنگ پیگیری می‌کند، بسیار سپاس‌گزار هستیم؛ عرصه فرهنگ لایه‌های متعددی دارد و نباید به لایه‌های ظاهری و قشری آن اکتفا کرد. یک زمان ما پدیده‌ای به‌نام پوشش نامناسب را به‌عنوان یک ناهنجاری قلمداد و احساس نگرانی می‌کنیم و راهی که به ذهنمان می‌رسد، تذکر لسانی است. یک زمان هم باید بیاییم به‌طور مثال به اصلاح باورهای مخاطب بپردازیم؛ اما بین لایه باورها و لایه رفتارها لایه‌های دیگری هم وجود دارد که ما گاهی وقت‌ها از تأثیر این فرآیند غافل هستیم.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی افزود: ما باید در تمام لایه‌های فرهنگی حضور داشته باشیم؛ تعبیری مقام معظم رهبری فرمودند که فرهنگ امر پیچیده‌ای است و نیاز به مهندسی دارد و اصلاح مهندسی فرهنگی باید در تمام ابعاد بررسی شود.

وی با بیان اینکه همه مردم و اقشار به خود اجازه می‌دهند در زمینه فرهنگ نظردهی کنند و در زمینه دین هم به همین شکل است، بیان کرد: بحث فرهنگی بسیار حساس و خطیر بود و باید اندیشمندان و صاحب‌نظران برای این عرصه نسخه بنویسند، فرهنگ روح حاکم بر تمام اتفاقات اعم از اقتصاد، سیاست، شهرسازی، آموزش و دیگر عرصه‌ها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به تدوین سیاست‌های فرهنگی اجتماعی، ابراز کرد: این سیاست‌ها در صحن تصویب شده، ابتدا ما کار را از همکاران شهرداری آغاز کرده‌ایم و در رأس آن از سازمان فرهنگی خواسته‌ایم آموزش‌ها از کارکنان و خانواده‌ها آن‌ها آغاز شود.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی خاطرنشان کرد: همچنین فضاهای اداری ما باید مذهبی باشند و در رأس آن‍ها مدیران ما در سطح شهرداری عملکرد مناسب داشته باشند؛ یک زمان رسم بود سازمان‌ها یا نهادهایی امتیازاتی از شهرداری می‌گرفتند، گاهی این موضوع به تأخیر می‌افتاد که به نیروهای ما می‌تاختند! امروزه این نیست و هیچ دستگاهی نمی‌تواند خارج از ضوابط قانونی زور بگوید. چون خود اعضای شورا محکم ایستاده‌اند، حتی حق 20 سال پیش شهرداری را امروز شورا از دستگاه‌ها می‌گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه ما زمانی که بخواهیم در ارتباط با فرهنگ صحبت کنیم نوع نگاه تعریف‌های متعددی را رقم می‌زند، گفت: شاید بیش از 400 تعریف از اندیشمندان و صاحب‌نظران مختلف برای فرهنگ داریم، اما بخش انسان‌ساخته محیط، فرهنگ است. هر چیزی در طبیعت اثر انسان بوده اعم از نوع پوشش، خوراک، معماری ساختمان‌ها و هر چیزی که در جامعه وجود دارد، متأثر از فرهنگ است.

هادی بلاغی افزود: یکی از مظلوم‌ترین حوزه‌ها، عرصه فرهنگی است؛ یک مقدار معیشت مردم که دچار مشکل می‌شود، نخستین چیزی که از سبد خانواده‌ها در اولویت حذف قرار می‌گیرد، محصولات فرهنگی است. در عرصه اداری و سازمانی هم به همین شکل بوده، مظلوم‌ترین مجموعه‌ها در سیستم‌های اداری که به آن سطحی و مناسبتی نگاه می‌کنند، مسئله فرهنگ است.

وی با اشاره به ضربه کرونا بر فرهنگ، تأکید کرد: در دوره‌ای که بیش از دو سال بیماری کرونا بر کشور حاکم بود، یکی از حوزه‌هایی که بیشترین آسیب را دید، مباحث فرهنگی بود و این بیماری ضربه سنگینی را به فرهنگ وارد کرد.

بلاغی خاطرنشان کرد: تمام تلاش شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی این است که یک مقدار از مظلومیت عرصه فرهنگ کم کرده و به سمت شهری فرهنگی حرکت کنیم.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه در این معاونت در سه حوزه مناسبت‌ها، فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنیم، بیان کرد: در بحث مناسبت‌ها 35 عنوان اعیاد مذهبی، 15 مورد سوگواری و 60 عنوان ملی برگزار می‌کنیم.

رضا سراجق افزود: ایجاد سامانه شمسه برای سامان‌دهی مساعدت‌ها را انجام داده‌ایم تا در این زمینه مدیریت بهتری داشته باشیم؛ همچنین درتلاش هستیم در آینده نزدیک مرکز آفرینش‌های هنری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تخصصی شدن فرهنگ‌سراها، بیان کرد: این موضوع را قبول داریم که فرهنگ‌سراهای ما جریان‌ساز نیستند و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای فعال‌تر و پویا شدن فرهنگ‌سراها داشتیم؛ امروز تعدادی از فرهنگ‌سراهای همدان تخصصی شده‌اند.

سراجق ادامه داد: استفاده از نیروهای متخصص و واگذاری و برون‌سپاری فرهنگ‌سراها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه این معاونت چهار مأموریت مهم را به دوش می‌کشد، بیان کرد: یکی از مباحث مهم ما مرکز جامع آموزش شهروندی بوده که به دنبال تربیت افرادی تحت عنوان شهروند مطالبه‌گر و واقف به حقوق خود و یاری‌گر مدیریت شهری و دستگاه‌ها است.

حسین رضایی عنوان کرد: در طول این مدت با تیم‌های تولید محتوا ارتباطات خوبی داشته‌ایم و برای نخستین‌بار در غرب کشور پویانمایی‌های آموزش شهروندی در اختیار جامعه کودکان قرار خواهد گرفت؛ همچنین برای نخستین‌بار کتاب آموزش شهروندی با رویکرد کودکانه را رونمایی کردیم.

وی با بیان اینکه همیاران محلات یکی دیگر از فعالیت‌های مهم ما است، افزود: همیاران محلات در سال 97 با تلاش مدیران وقت پایه‌گذاری شد و امروز 52 محله ما دارای همیاران محلات هستند تا با رصد مشکلات شهر با ارتباط با مدیران این مشکلات را برطرف کنند.

معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز اظهار کرد: معاونت ورزش در حوزه ورزش شهروندی، ورزش قهرمانی و ورزش کارمندی توانسته قدم‌های مثبتی را بردارد؛ امروز ورزش شهروندی همدان با ایجاد ساختاری قانونمند به دنبال جذب بیش از 50 هزار نفر از شهروندان است.

علیرضا شریفی افزود: باید بتوانیم هرچه بیشتر زیرساخت‌های ورزشی شهر را در محلات تقویت کنیم؛ امروز ورزش شهروندی شهرداری همدان به لطف حمایت‌های شورا، شهرداری و به‌ویژه تلاش‌های رئیس ورزش شهروندی و تمام کسانی که بدون کوچک‌ترین چشمداشتی در این عرصه فعالیت می‌کنند، در کشور به‌عنوان الگو شناخته می‌شود.

وی با اشاره به ورزش قهرمانی، ادامه داد: امروز شهرداری همدان دارای یک برند در لیگ دسته اول فوتبال کشور است که با ظرفیت بومی و با صعود خود در سال گذشته به لیگ دسته اول فوتبال کشور و نتایج (به نسبت) مناسب در سال نخست، توانسته شور و نشاط خوبی را در شهر ایجاد کند.

شریفی خاطرنشان کرد: اساسنامه باشگاه را تدوین کرده‌ایم و باید تلاش کنیم تا پایان خردادماه کارهای حقوقی لازم را برای جدا شدن باشگاه از ساختار سازمان انجام دهیم؛ در غیر این صورت از فعالیت کلیه رشته‌های ما جلوگیری خواهد شد.

معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به دیده شدن بودجه تیم فوتبال شهرداری همدان در بودجه 1401، گفت: امیدواریم با حمایت‌های شورای اسلامی، شهردار و مدیران شهرداری اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان، اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی یکی از سازمان‌های 11 گانه و نیز یکی از پویاترین سازمان‌های شهرداری همدان است.

وی افزود: بی‌شک فعالیت در هریک از بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بوده و در کشور نیز شاهد آن هستیم هریک از این مباحث به‌عنوان یک وزارتخانه تعریف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش فرهنگی یکی از خطیرترین امور در جامعه امروز ما است، بیان کرد: چشم‌انداز ترسیم‌شده در رسیدن به شهری مشارکت‌جو با رویکرد محله محوری و محتواساز است و در این راستا واگذاری فرهنگ‌سراها به گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی با مجوز شورای اسلامی شهر همدان صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: برای رشد و شکوفایی فرهنگ‌سراهای شهرداری هشت فرهنگ‌سرا به‌صورت تخصصی در یک بخش فعال شدند.

بلاغی با اشاره به فرهنگ‌سراهای تخصصی شهرداری همدان، گفت: از فرهنگ‌سرای گردشگری، فرهنگ‌سرای قرآنی، فرهنگ‌سرای هنر و رسانه، فرهنگ‌سرای علمی و فرهنگ‌سرای کودک و خانواده، فرهنگ‌سرای تشکل‌های مردمی، فرهنگ‌سرای کسب‌وکار و مجموعه‌های ورزشی نام برد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی می‌توان در مدیریت شهری هم‌افزایی خوبی انجام داد.

بلاغی با اشاره به شایعات حذف گردشگری از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان، گفت: اصلاً چنین شایعاتی صحت ندارد؛ در ایام نوروز 1401 هم ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری همدان با قدرت و توان مضاعف بعد از دو سال کرونا توانست عملکرد خوبی را از خود به‌جای گذارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم همدان به قطب گردشگری غرب کشور و کشور تبدیل شود، باید میراث فرهنگی پویاتر عمل کند و در کنار آن تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار بیایند؛ مخالف موازی‌کاری در این امر هستم و شهرداری باید بیشتر در امر زیرساخت‌های گردشگری، مبلمان شهری، جاذبه‌های شهری و فضای سبز و پارک‌ها فعالیت کند.

وی با بیان اینکه مردم هم باید در این عرصه فعال شوند، گفت: در تعطیلات تمام شهر ما نیز تعطیل می‌شود و اکثر صنوف مغازه‌های خود را می‌بندند و وقتی یک گردشگر آدرس یک سوغاتی‌فروش و محصولات شهر را از ما می‌پرسد، نمی‌توانیم پاسخی بدهیم.

بلاغی با بیان اینکه از تمام توان برای پویاتر شدن سازمان استفاده خواهم کرد، تأکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان مأموریت سنگینی دارد و این عهد را با خود بسته‌ام تا روزی که در این سازمان حضور دارم، در جهت تقویت و پویاتر شدن هرچه بیشتر این سازمان از تمام ظرفیت موجود نهایت بهره را ببرم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55494