کد خبر : 55495
تاریخ : 1401/2/29
گروه خبری : جامعه

1200 کلیپ آموزشی در کانون پرورش فکری همدان تولید شد

بهناز ضرابی‌زاده روز گذشته در نشست خبری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان که به‌منظور ارائه گزارش فعالیت‌های دوران کرونا و برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا در محل این کانون واقع در میدان باباطاهر برگزارشد، با بیان اینکه امیدبخشی و امیدآفرینی دو مؤلفه مهم برای جامعه و به‌خصوص در حوزه کودکان و نوجوانان است، گفت: کودکان و نوجوانان با حضور در کانون پرورش فکری این امید را از فضای کانون دریافت می‌کنند.

   نقش مطلوب اصحاب رسانه در امیدبخشی طی دوران کرونا

این مقام مسئول افزود: در دوران کرونا اصحاب رسانه به‌خوبی به جامعه امید داده‌اند و نقش بسزایی در این خصوص داشته‌اند. افرادی که در خط مقدم کرونا فعال بوده‌اند، با گذر از این دوران افسوس نمی‌خورند، زیرا تلاش زیادی داشته‌اند.

   کرونا کانون‌های پرورش فکری را با مشکل روبه‌رو کرد

وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در دوران کرونا به‌دلیل تعطیلی کتابخانه‌ها و سینما‌ها بسیاری از منابع مالی خود را از دست داد و با مشکلات مالی روبه‌رو شد، ابراز کرد: البته این ویروس برای سراسر جهان مشکل ایجاد کرد که می‌توان این آسیب‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

   نقش بی‌بدیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در تربیت و کشف استعدادها

ضرابی‌زاده در ادامه گفت: یکی از ثمرات تلاش مربیان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تربیت بچه‌ها است تا بتوانند راه درست زندگی کردن را پیدا کنند و استعدادهای آن‌ها شکوفا شود.

   تبدیل آسیب‌ها به فرصت توسط کانون پرورش فکری

این نویسنده خوش‌ذوق همدانی درخصوص گزارش دوران سه‌ساله این کانون طی ایام شیوع کرونا تصریح کرد: ما از این تهدید به‌خوبی استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کردیم. این فعالیت‌ها از سال 1398 تا 1400 و بخشی از بهار 1401 بوده که با وجود بروز ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه نتیجه مطلوبی داشته است.

ضرابی‌زاده با اشاره به اینکه کانون با جذب اعتبارات لازم برای پروژه‌های عمرانی مجموعاً سه هزار و 330 متر مربع مساحت ساخت و تعمیر انجام داده که هر پروژه به‌صورت میانگین 10 سال تأخیر در تکمیل داشته است، افزود: پروژه‌ها با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر دو میلیارد تومان تا بهمن‌ماه 1400 تکمیل و تجهیز شدند و در اختیار مردم قرار گرفتند؛ به‌گونه‌ای که درحال حاضر هیچ پروژه نیمه‌کاره‌ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان وجود ندارد و پروژه‌هایی که بین 10 تا 12 سال نیمه‌کاره بودند، در این مدت به پایان رسیدند.

وی با تشریح این طرح‌ها، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لالجین با 490 متر مربع مساحت 11 سال در انتظار ساخت بود که بهمن‌ماه 1398 تکمیل و تجهیز شد و کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قهاوند نیز با مساحت 700 متر مربع در انتظار ساخت 6 ساله بود.

ضرابی‌زاده افزود: مجتمع فرهنگی و هنری شهید آیت‌الله مدنی با یک‌هزار و 870 متر مربع نیز 12 سال در انتظار ساخت بود که شهریورماه 1400 فاز دوم آن تکمیل شد و مرکز فرهنگی هنری سرکان نیز به مساحت 270 متر 12 سال در انتظار ساخت بود که اردیبهشت‌ماه 1401 تکمیل و آماده استفاده شد.

وی به احیای کتابخانه شماره پنج استیجاری که وضعیت مناسبی نداشت اشاره کرد و گفت: این کتابخانه درحال تعطیلی بود که با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان در فضای مناسب با مساحت 150 متر در حصار امام خمینی (ره) فعالیتش را در سال 1399 از سر گرفت.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه با این اقدامات مراکز کانون استان که در سال 1398، 41 کتابخانه سیار و ثابت داشت دارای 44 کتابخانه شد، افزود: از دیگر موفقیت‌های کانون جذب اعتبارات عمرانی بیشتر بود؛ در دو سال اخیر حدود دو میلیارد تومان صرف تکمیل و تجهیز پروژه‌های عمرانی شد.

این مقام مسئول درخصوص طرح‌های عمرانی انجام‌شده که حدود سه هزار متر مربع بوده، گفت: اصلاح و محوطه‌سازی سینما کانون که فضای مناسبی نداشت صورت گرفت، همچنین اجرای رمپ پله و نرده در کتابخانه شماره دو و چهار همدان جهت استفاده افراد توان‌خواه و دارای نیازهای خاص انجام شد و رنگ‌آمیزی و زیباسازی محوطه داخل و حیاط ساختمان اداری نیز صورت گرفت.

وی به طرح‌هایی مانند اجرای سیستم گرمایشی و تعمیرات کتابخانه رزن، تعمیرات کامل سیستم گرمایشی و سایر تعمیرات در کتابخانه‌های شیرین‌سو، اجرای اپوکسی در کف کتابخانه درگزین، اجرای ایزوگام کتابخانه جوکار و زیرسازی کف و موزاییک آن اشاره کرد و افزود: اجرای ایزوگام به همراه زیرسازی به‌صورت کامل در کتابخانه سامن و رنگ‌آمیزی کامل کتابخانه مریانج بعد از حدود 12 سال انجام شد.

وی اذعان کرد: رنگ‌آمیزی کامل کتابخانه کانون صالح‌آباد و همچنین اجرای اپوکسی کف سالن، زیرسازی و جابه‌جایی کامل صندلی‌های سینما کانون همدان و خرید تجهیزاتی از قبیل سیستم صوتی، دوربین و کامپیوتر برای چندین کتابخانه نیز انجام شد.

   کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان پیشرو در ترسیم نقشه‌های ساختمانی

این مقام مسئول از تعمیرات جزئی در بیش از 10 کتابخانه سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این اتفاقات در طول سه سال رخ داد تا فضای خوبی در اختیار بچه‌ها قرار گیرد؛ از دیگر کارهای مفید نقشه‌برداری از تمامی کتابخانه‌های استان بوده که شامل نقشه‌های معماری و UTM در مساحت 19 هزار متر مربع است که همراه با گرفتن 21 سند تک‌برگی برای کانون‌های فرهنگی استان انجام شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان پیشرو در ترسیم نقشه‌های ساختمانی و دارای شناسنامه فنی در سطح کشور است.

ضرابی‌زاده تصریح کرد: اقدامات فرهنگی بسیاری نیز انجام شده است تا بتوان مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تخصصی کرد؛ به‌طوری که با غیر حضوری شدن فعالیت مراکز در سال‌های گذشته، هر مرکز در زمینه تخصص خود به ساخت کلیپ در حوزه‌های مختلف مانند قصه‌گویی پرداخت که بازخورد خوبی داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی فرهنگی برای 44 کتابخانه و نظارت دقیق و مستقیم بر فعالیت کتابخانه‌ها به‌صورت میدانی نیز صورت گرفته است. از برنامه‌های کانون یک‌هزار و 600 نفر بازدید کردند و یک‌هزار و 200 کلیپ آموزشی ساخته و در فضای مجازی و سایت کشوری منتشر شد. همچنین پنج میلیون و 37 هزار نفر از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شدند.

ضرابی‌زاده با اشاره به جذب کمک خیرین و شریک فرهنگی برای بهبود خدمات مرتبط با کودکان و نوجوانان، گفت: با اجرای برنامه‌های مشترک مذکور، نسبت به معرفی کانون و استفاده از خدمات آن اقدام شد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اسراف و ریخت‌وپاش‌های غیر ضروری کرده‌ایم. ازجمله اقدامات دیگر این مجموعه اجرای شادپیمایی عروسک‌های بلندقامت، جشن‌های خودرویی، سرود‌های مردمی و هیئت‌های مخصوص نوجوانان بوده است.

ضرابی‌زاده با اشاره به افتتاح کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار و مدارس، گفت: تاکنون یک‌هزار و 200 جلد کتاب به مسئولین و مردم اهدا شده است؛ همچنین استقرار ایستگاه کتاب‌خوانی در هشت مدرسه و خیریه انجام شده و هفت هزار جلد کتاب آماده تحویل به مدارس است که به مدارس کم‌برخوردار تحویل داده خواهد شد و هفته‌ای یک روز برنامه اهدای کتاب اجرا خواهد شد.

وی اذعان کرد: کتاب‌های مذکور به اهالی 200 روستای محروم و مناطق حاشیه شهر اهدا شد و 6 انجمن در استان طی دوران کرونا فعالیت‌های خود را به شکل مجازی انجام داده‌اند. انجمن‌های عکاسی، سرود و قصه‌گویی فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند؛ به‌طور مثال انجمن عروسکی در این دوران 70 برنامه برگزار کرده است.

ضرابی‌زاده درخصوص به 80 برگزیده استانی کانون اشاره کرد و گفت: این مجموعه 66 برگزیده ملی و 34 برگزیده بین‌المللی داشته که افتخار بزرگی برای استان همدان است. اجرای پیک امید در مناطق محروم که 10 بار در دوران کرونا صورت گرفته است و حدود یک‌هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: 31 کتابخانه ثابت، 9 کتابخانه سیار روستایی، یک کتابخانه سیار شهری (با مینی‌بوس کانون) و سه کتابخانه پستی (که کتاب‌ها را به‌صورت رایگان برای بچه‌ها پست می‌کنند) در همدان مشغول به فعالیت هستند.

ضرابی‎‌زاده اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری را طی هرسال 48 هزار و 180 مورد برشمرد و ابراز کرد: 144 هزار و 540 فعالیت فرهنگی در استان انجام شده است؛ تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های ما 333 هزار و 350 جلد بوده و دانش‌آموزان عضو ما نیز 241 هزار و 423 نفر هستند. کانون‌های پرورش فکری 19 هزار متر مربع اعیانی و 9 هزار متر مربع عرصه دارند.

وی سرانه فضای فیزیکی برای هر دانش‌آموز را 0.3 درصد برشمرد و گفت: رقم مذکور با توجه به میزان فضای کتابخانه‌ها است و اگر فضای اعیانی نیز درنظر گرفته شود، این مقدار 0.7 درصد می‌شود و تعداد کتاب‌های کانون به‌ازای هر دانش‌آموز در استان همدان هم 1و 38 دهم درصد است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55495