کد خبر : 55505
تاریخ : 1401/2/29
گروه خبری : جامعه

«سند قرآنی» گام بلند در مسیر توسعه فعالیت‌های اثربخش قرآنی

تدوین سند قرآنی یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌هایی است که در سال گذشته انجام شده است؛ به‌عبارتی اجرای این سند و مشخص کردن چشم‌اندازهایی در این خصوص، باعث می‌شود شاهد توسعه فعالیت‌های قرآنی در جامعه باشیم. با توجه به اینکه این سند به‌تازگی در همدان به اجرا درآمده است، در این مورد با قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآنی استان همدان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

جواد سعیدی با بیان اینکه در هر استانی شورای قرآن وجود دارد، عنوان کرد: رئیس این شورا امام‌جمعه شهر و نایب‌رئیس آن استاندار بوده و دبیرخانه آن در استان همدان در دفتر امام‌جمعه دایر شده است.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآنی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته شورای قرآن استان با استقرار دبیرخانه در دفتر امام‌جمعه سند قرآنی را تدوین کرد، ابراز کرد: در این راستا یک سند چشم‌انداز پنج‌ساله قرآنی نوشته شد که افق پنج‌ساله فعالیت قرآنی کل استان شامل تمام نهادها و ارگان‌های دولتی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: تدوین این سند قرآنی برکاتی همچون وفاق و همدلی بین دستگاه‌ها، جلوگیری از موازی‌کاری، توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان را در پی خواهد داشت.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآنی استان همدان با بیان اینکه این سند سه مأموریت اصلی دارد، عنوان کرد: آموزش‌های عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی سه مؤلفه مهم این سند است که لازم بوده نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف بنا بر اهداف آن‌ها را بررسی و اجرا کنند.

سعیدی با بیان اینکه آموزش عمومی شامل 14 طرح، تبلیغ و ترویج شامل 24 طرح و پژوهش شامل چهار طرح است، ابراز کرد: برای پیشبرد کار‌ها و تحقق اهداف، یک کارگروه تشکیل شده است.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآنی استان همدان با بیان اینکه رئیس و دبیر آموزش‌های عمومی رئیس آموزش‌وپرورش است، عنوان کرد: رئیس کارگروه تبلیغ و ترویج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و رئیس کارگروه پژوهش و آموزش عالی، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا است.

سعیدی ضمن اشاره به شورای توسعه فرهنگ سند قرآنی، خاطرنشان کرد: در سال 1400 در جلسه فرهنگ عمومی استانداری این طرح به اتفاق آرا به تصویب رسید و برشی دستگاهی و سالیانه به تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های استان ارسال شد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت تشکل‌های مردمی، عنوان کرد: به کمک تشکل‌های مردمی مراحل جذب بودجه این طرح انجام شده است.

این فعال قرآنی با بیان اینکه هدف اجرای این طرح توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان است، یادآور شد: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد توسعه و شکوفایی در عرصه‌های قرآنی باشیم.

سعیدی با بیان اینکه اجرای این سند به نفع تمام اقشار جامعه است، گفت: در این سند برای تمام افراد جامعه برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه زمینه آموزش و پژوهش اهداف این سند در فضای مجازی و مدارس هم فراهم شده است، اذعان کرد: یکی از اهداف این سند پژوهش و آموزش به تمام اقشار جامعه است.

قرآن یک کتاب آسمانی است که برنامه کامل و جامعی را برای مردم طرح‌ریزی کرده است و لازمه بهره‌مندی از کتاب آسمانی طرح‌ریزی برنامه‌هایی همچون سند قرآنی است که می‌تواند زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی را فراهم آورد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55505