کد خبر : 55691
تاریخ : 1401/3/2
گروه خبری : استان‌ها

چهار طرح تحقیقاتی گیاهان دارویی در اراک درحال انجام است

«علی فراهانی» روز یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک افزود: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله گیاهان آویشن و گل‌گاوزبان از چهار سال گذشته در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد این شهرستان آغاز شده‌ است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها تاپایان سال جاری به نتیجه رسیده و در مقالات و نشریات علمی چاپ و منتشر شود.

مسئول بخش تحقیقات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی یاد آور شد: ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک زیرمجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان بوده و بهره‌برداری از آن از سال 72 آغاز شده‌ است.

فراهانی خاطرنشان کرد: بیش از 20 طرح تحقیقاتی در مدت 30 سال گذشته در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک انجام شده و نتیجه این طرح‌ها که در زمینه گیاهان دارویی بود، در مقالات ترویجی و نشریات علمی چاپ و منتشر شده‌ است.

وی ادامه داد: حدود 72 گونه گیاهان دارویی از خانواده‌ها و گروه‌های مختلف در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک ذخیره‌سازی و نگهداری می‌شود.

مسئول بخش تحقیقات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار کرد: حدود یک هکتار مزرعه نمایشی از گیاهان دارویی ازجمله اسطوخودوس و رزماری در این مزرعه کشت شده‌ است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره‌برداری رسیده است که با ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می‌کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه‌پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی بوده که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دو ایستگاه از این ایستگاه‌ها به‌صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی‌آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به‌صورت استانی فعالیت می‌کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55691