کد خبر : 55759
تاریخ : 1401/3/3
گروه خبری : گردشگری

محور گردشگری غرب کشور پرظرفیت اما در آغاز راه

لزوم برندسازی و تبلیغ برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور

ایران کشوری پهناور است که در یک موقعیت جغرافیایی استثنایی در خاورمیانه قرار گرفته و داشتن چهار فصل در کنار هم آن را به کشوری شگفت‌انگیز بدل کرده است. به هر نقطه‌ای از ایران که سفر کنید شاهد آثار تاریخی به جای مانده از تاریخ پرفراز و نشیب این کشور باستانی خواهید بود. آثاری که در دوران‌های مختلف با جزئیات فراوان به دستور فاتحان و با هنر دست معماران عارف هر دوره ساخته شده‌اند. البته زیبایی‌های رازآلود ایران فقط به بناهای با شکوه ساخته‌شده توسط بشر و فرهنگ باستانی آن، محدود نمی‌شوند بلکه بسیاری از عجایب طبیعی را نیز در خود جای داده است.

غرب ایران به دلیل آب‌وهوای مناسب آن بهترین انتخاب برای سفرهای تابستانی و پاییزه است. با سفر به غرب ایران می‌توانید انواع مختلف آثار باستانی و مناظر طبیعی از جنگل‌های سرسبز مه گرفته تا ساحل‌های ماسه‌ای، از کوهستان‌های سنگی سخت تا کویرها و شنزارهای مختلف را ببینید.

غرب ایران با داشتن آب‌وهوای چهار فصل و چشم‌اندازهای بی‌بدیلش، ازجمله مناسب‌ترین مقاصد برای مسافرانی است که قصد دیدن انواع مختلف مکان‌های دیدنی را دارند. به بیان دیگر، شما فقط با انجام یک سفر کوتاه داخلی از تجربه جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی مختلف لذت خواهید برد.

در بهمن سال گذشته خبر طرح محور گردشگری نقل هر محفلی شده بود و در واقع این خبر امیدوارکننده نقطه‌ای روشن در مسیر گردشگری است که می‌تواند گامی بلند در مسیر توسعه اقتصاد و گردشگری باشد؛ در واقع یونسکو و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درصدد آن است که مسیر جدیدی در گردشگری ایجاد شود و گردشگری در ایران محدود به برخی از نقاط نشود.

در همین راستا برای بررسی این طرح با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه مسیر غرب کشور ازجمله استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام علی‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر و منابع گردشگری بسیار، آنطور که باید معرفی نشده است عنوان کرد: حتی گردشگران داخل کشور هم نام بسیاری از شهرهای غرب ایران را نشنیده‌اند؛ این نشان می‌دهد که معرفی و تبلیغات در این محور وضعیت مطلوبی ندارد.

علی صابر ضمن تأکید بر معرفی صحیح ظرفیت‌های ایران و مسیرهای گردشگری مهم کشور به گردشگران داخلی و خارجی اظهار کرد: محور غرب کشور ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری دارد و در زمینه دسترسی به بازارهای خرید نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: امیدواریم با پیوند و هم‌افزایی میان استان‌های غرب کشور بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری غرب ایران داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این خصوص و در راستای معرفی بیشتر ظرفیت گردشگری غرب کشور در سال گذشته به میزبانی کرمانشاه یک نشست برگزار شد، عنوان کرد: در این نشست قرار بر این شد تا پنج کمیته تشکیل دهیم و هرکدام از استان‌های غرب کشور مسئولیت یکی از این کمیته‌ها را به عهده بگیرد.

صابر اضافه کرد: مسئولیت کمیته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به کرمانشاه، کمیته تبلیغات، بازاریابی و اطلاع‌رسانی به لرستان، کمیته اقتصاد و زیرساخت به همدان، کمیته آموزش و پژوهش به کردستان و کمیته توسعه گردشگری خارجی (با تمرکز روی کشورهای همسایه) به ایلام داده شد.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد به‌منظور تدوین سند توسعه گردشگری غرب کشور، هر کدام از این کمیته‌ها در حوزه مسئولیتی که به آن‌ها سپرده شده، پیشنهادات و راهکارهای خود را به دبیرخانه محور گردشگری غرب کشور در کرمانشاه ارسال کنند تا ما نیز پس از جمع‌بندی، در نشست بعدی استان‌ها که احتمالاً اردیبهشت یا خرداد در لرستان خواهد بود، آن‌ها را ارائه دهیم و به تصویب برسانیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه تصمیم بر این شده است که مسافر از هر یک استان‌های غربی کشور که وارد شد، ظرفیت‌های کل غرب کشور نمایش گذاشته شود، عنوان کرد: در نمایشگاه گردشگری تهران که در بهمن سال گذشته برگزار شد به صورت منطقه‌ای در این نمایشگاه شرکت کردیم و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری هر منطقه از غرب را معرفی کردیم.

صابر با بیان اینکه چهار هزار و 200 اثر شناسایی شده تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد، عنوان کرد: در غرب کشور تعداد زیادی اثر ثبت جهانی وجود دارد که این لزوم معرفی ظرفیت‌های غرب کشور را دوچندان می‌کند.

وی ضمن اشاره به فرودگاه استان کرمانشاه؛ یادآور شد: این فرودگاه می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را پوشش دهد و به عبارتی این فرودگاه یک ظرفیت برای غرب کشور محسوب می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه منطقه غرب کشور هدف گردشگری جدید در کشور شناخته شده است، تصریح کرد: مقرر گردیده که جلسات این طرح هر سه ماه یک‌بار در یکی از استان‌ها برگزار شود که به‌زودی این نشست در لرستان برگزار خواهد شد.

صابر ضمن اشاره به سند راهبردی منطقه غرب کشور، گفت: اقداماتی در این خصوص انجام شده و در نظر داریم در جلسه‌ای که به میزبانی استان لرستان برگزار می‌شود این مهم بیشتر بررسی شود.

وی با بیان اینکه مصوب شده تا اعتبارات گردشگری در پنج استان ویژه باشد، عنوان کرد: در این راستا هر کمیته‌ای بنا بر وظایفی که به عهده دارند تصمیم خواهند گرفت و اقداماتی انجام خواهند داد.

   لزوم برندسازی و تبلیغ برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه هدف نهایی مسیر گردشگری، تدوین سند توسعه گردشگری منطقه غرب کشور است، عنوان کرد: برای این مهم باید از ردیف بودجه استانی و ملی بهره‌مند شویم.

علی مالمیر با بیان اینکه با استفاده از بودجه ملی می‌توان زیرساخت‌های منطقه غرب کشور را ارتقا بخشید، عنوان کرد: در این راستا و برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور هر استان مسئول یک کارگروه شد برای مثال یک مسیر گردشگری نیاز به تبلیغ و معرفی دارد که استان لرستان آن را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای معرفی بیشتر ظرفیت غرب کشور نیاز به معرفی، برندسازی و تولید محتوا داریم، اذعان کرد: برخی از آثار تاریخی همانند بیستون و اورامانات در غرب کشور ثبت جهانی شده که این امر می‌تواند در جذب گردشگر مؤثر واقع شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان بیان کرد: برای رسیدن به اهداف و تدوین سند گردشگری نیاز به جلسات و گفتمان‌های بیشتری بین استان‌های غرب کشور داریم.

حال با توجه به آنچه گفت شد ایران به دلیل داشتن آثار تاریخی و آب‌وهوای بسیار خوب مقصد بسیاری از گردشگران است از طرفی غرب کشور که به دلیل داشتن آثار تاریخی و اینکه برخی استان‌های آن جز اولین استان‌ها در کشور هستند ظرفیت بسیار خوبی در خصوص جذب گردشگر خارجی و داخلی دارد که ایجاد چنین طرح‌هایی می‌تواند سبب توسعه گردشگری، اقتصادی و ارتباطی در کشور و استان‌های مرتبط شود.

از طرف دیگر تدوین سند گردشگری غرب کشور می‌تواند نور امید روزهای روشن و معرفی ظرفیت، آثار تاریخی، رسم و رسوم‌ها در غرب کشور شود همان طور که برخی از استان‌ها همانند کردستان در این مدت با برگزاری جشن‌های مختلف در این مسیر گام برداشته‌اند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55759