کد خبر : 55805
تاریخ : 1401/3/4
گروه خبری : گردشگری

سرگیجه علیصدر از حاشیه‌سازی‌ها

یک بام و دو هوای تخریب در نگین گردشگری همدان

از طرف دیگر در توسعه و گسترش این حواشی نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز بی‌تأثیر نبوده و اظهارات سراسر شائبه او سبب شده که به حواشی دامن زده شود و واکنش بسیاری از فعالان گردشگری را در پی داشته باشد.

تخریب خودسرانه دیوار حائل بین روستای علیصدر و محوطه غار توسط روستاییان موضوع دیگری است که در روزهای اخیر علیصدر با آن مواجه بود و گویی این تخریب شوکی به سر مسئولان، فعالان گردشگری و سایر افراد وارد کرد. از سوی دیگر اعتصاب کارگران در محوطه علیصدر دیگر خبر حاشیه‌ساز در بازار ملتهب این مجتمع و روستا بود.

در همین راستا برآن شدیم که با تعدادی از اعضای شورای روستا و معاون عمرانی استانداری همدان به گفت‌وگو بپردازیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

عضو شورای روستای علیصدر با بیان اینکه مدیریت مجموعه تاکنون از این روستا بازدید نکرده است، اذعان کرد: مگر می‌شود روستاییان بدون هماهنگی و پشتوانه قانونی اقدام به تخریب دیوار علیصدر کند؟

   تخریب دیوار علیصدر کاملاً قانونی بوده

ابوالحسن سلیمی با بیان اینکه در جلسه‌ای که سال 1390 اعضای هیئت مدیره روستا با مسئولان استانی و شهرستان داشتند مصوب شد که بنیاد مسکن طرح تفضیلی روستای علیصدر را تنظیم و تقدیم دهیاری کند، عنوان کرد: در بند دوم این مصوبه آمده که دهیاری مکلف است نسبت به تخریب دیوار، ساختمان و مغازه‌هایی که در این مسیر قرار گرفتند اقدام کند.

وی با بیان اینکه چندین‌بار مسئولان تراز اول استان از شرکت علیصدر درخواست کردند که پیرو مصوبه سال 1390 نسبت به تخریب این دیوار اقدام کنند، اظهار کرد: شرکت سیاحتی علیصدر این دیوار تخریب‌شده را به‌صورت غیرقانونی در این منطقه کشیده است. سال 1370 به بهانه ایجاد مرز بین مجتمع سیاحتی علیصدر برای مقابله با ورود احشام از روستا به مجتمع، دیوار ایجاد شد اما بعد به مرور ارتفاع دیوار افزوده شد.

  دیوار تخریب‌شده یک مانع بر سر روستا بود

عضو شورای روستای علیصدر با بیان اینکه برای ارتقای ظرفیت گردشگری روستای علیصدر تابع قوانین هستیم عنوان کرد: این دیوار از نگاه مردم روستا یک مانع است؛ برای آنکه بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری روستا را به گردشگران ارائه دهیم تابع قانون هستیم و اگر مصوبات سال 1390 را مرور کنید متوجه می‌شوید که این دیوار به این شکل از ابتدا قرار نبوده وجود داشته باشد. قرار بود دیوار 70 سانتی کشیده شود تا فضای گردشگری برای مساحت توریستی ایجاد شود اما امروز می‌بینید که این مهم اتفاق نیفتاده است.

سلیمی با بیان اینکه روستاییان این دیوار را مانعی بر سر راه مسافران و مهمانان می‌دانستند، اذعان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل وجود این دیوار حاضر به سرمایه‌گذاری در روستا نیستند همچنین بسیاری از جوانان به دلیل بیکاری به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند این در صورتی است که اگر از ظرفیت این روستا بهره‌مند شوند می‌توانند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست که اجرای سیاست‌های اشتباه به ضرر مردم شده ابراز کرد: این سیاست‌های اشتباه شرکت علیصدر باعث شده 50 درصد مردم روستا کارگر غار و 50 درصد دیگر مستأجر آن باشند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های این روستا در راستای توسعه گردشگری بهره‌مند شویم، اذعان کرد: ما می‌توانیم زیرساخت‌های اقامتی را در روستا به‌وجود آورده و مسافر را به داخل روستا هدایت کنیم پس چرا نباید این کار را انجام دهیم؟ از طرف دیگر اهالی به اشتغال پایدار نیاز دارند.

دیگر عضو شورای روستای علیصدر با بیان اینکه قبل از تخریب این دیوار با مدیر حقوقی شرکت علیصدر دیداری داشته و اعلام کردیم که می‌خواهیم دیوار را تخریب کنیم، یادآور شد: یکی از وظایف دهیاری‌ها تخریب دیوارهای غیر قانونی است که در طرح هادی هم قرار گرفته است.

مرتضی لطفی با بیان اینکه دهیاری خودسرانه دست به تخریب دیوار نزده و مسئولان علیصدر از این اقدام خبر داشتند، اذعان کرد: مردم روستا نیازمند حمایت‌های قانونی و دولتی برای دستیابی به توسعه هستند اما تا امروز خواسته آن‌ها آنگونه که باید محقق نشده و نمونه آن در عقد قراردادهای کارگران برای کار در علیصدر و توسعه پیدا نکردن مجتمع سیاحتی علیصدر برای ارائه خدمات به گردشگر یکی پس از دیگری مشخص است.

  اعضای شورا مطالبه‌گر حقوق مردم روستا هستند،

وی با بیان اینکه اعضای شورا مطالبه‌گر حقوق مردم روستا هستند، تصریح کرد: چرا شرکت علیصدر باید دور تا دور روستا را دیوار کشی کند؟ آیا این اقدام قانونی است؟ مگر مسافران از خدمات روستای علیصدر بهره‌مند نمی‌شوند، اگر روستای علیصدر نباشد چگونه می‌خواهید مسافران را اسکان دهید؟

این عضو شورا ضمن گلایه‌مندی از عدم توجه و حمایت شرکت سیاحتی علیصدر از روستا، اذعان کرد: سؤال من این است که چرا درآمد حاصله از شرکت علیصدر صرف عمران و آبادانی روستا نمی‌شود و به جای آن صرف توسعه برخی مناطق گردشگری همانند عباس‌آباد می‌شود؟

لطفی با بیان اینکه مدیر عامل شرکت سیاحتی نگاه امنیتی به مجموعه دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از متولیان گردشگری استان حتی در جریان مشکلات و چالش‌های روستا و کارگران علیصدر نیستند.

  شرکت علیصدر عوارض روستایی را پرداخت نکرده

وی با بیان اینکه چندین سال است شرکت علیصدر عوارض روستایی را پرداخت نکرده عنوان کرد: ما درخواست غیر قانونی از مسئولان نداشته و نداریم، فقط از آن‌ها می‌خواهیم که درصد کمی از درآمد علیصدر را برای آبادانی و اشتغال صرف این روستا کنند.

این عضو شورا با بیان اینکه تاکنون تنها هزینه دفن زباله پرداخت شده و خبری از عوارض نیست، یادآوری کرد: بالغ بر دوسال است که هزینه عوارض پرداخت نشده است.

لطفی افزود: در این خصوص چندین بار با اعضای هیئت مدیره علیصدر و معاون عمرانی استاندار قرار جلسه گذاشتیم اما هیچ کس ردی در این جلسه حاضر نمی‌شود.

دیگر عضو شورا با بیان اینکه در سال 1399 مقرر شد که در صورت بازگشایی مجدد غار، سه ماه به قرداد قایقرانان اضافه شود، تصریح کرد: اما در حال حاضر هیچ فردی این مصوبه را قبول نمی‌کند.

علی شجاعی‌پاک با بیان اینکه این دیوار باعث شده که سرمایه‌گذاران در این روستا اقدام به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری نکنند، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند که بین مجتمع و خدمات فاصله می‌افتد؛ نمونه این ادعا ساخت همین هتل نیمه‌کاره کنار دیوار است، اگر دیوار وجود نداشت هتل را آن‌سوتر در روستا می‌ساختند.

وی گفت: روستای علیصدر هنوز نتوانسته به واسطه درآمد غار توسعه گردشگری را به خود ببیند و ما نیازمند معرفی ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار هستیم.

  مهاجرت پیامد بی‌فکری مسئولان

این عضو شورا مطرح کرد: شرکت علیصدر سال 70 اراضی روستا را به شرط کارآفرینی و سرمایه‌گذاری از پدران ما خریداری کرد اما هیچ یک از تعهدات آن تاکنون محقق نشده و تمام تعهدات این شرکت در حد شعار و وعده باقی مانده است.

شجاعی‌پاک با بیان اینکه نمی‌توانیم در حریم غار، چاه آب بزنیم و کشاورزی و دامداری روستا از بین رفته است، افزود: شرکت تاکنون مجوزی برای کشیدن دیوار ارائه نداده و تنها شفاهی اعلام کرده مجوز کشیدن 60 سانتی‌متر دیوار را دارد.

وی ضمن اشاره به مهاجرت اکثر جوانان روستا به دلیل بیکاری، اذعان کرد: روستای علیصدر با ظرفیتی که دارد باید مهاجرپذیر باشد و یا به عبارتی به مرکز اشتغال استان تبدیل شود اما روز‌به‌روز به تعداد جوانانی که برای اشتغال به جای دیگر پناه می‌برند اضافه می‌شود.

عدم حمایت مجتمع از روستای علیصدر

دیگر عضو شورای روستای علیصدر با بیان اینکه این شرکت نه‌تنها از روستا حمایت نمی‌کند بلکه درصد کمی از درآمد خود را به توسعه روستا اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: به نظر من مدیر جدید علیصدر باید عوض شود و معاون عمرانی استاندار برای جلوگیری از مشکلات و چالش‌های بیشتر باید نسبت به عزل او اقدام کند.

جلال علیپور با بیان اینکه برخی از مسئولان حتی اطلاع ندارند که دیوار در کجا قرار داشته، عنوان کرد: برخی از مسئولان دوست ندارند که سایر پیمانکاران پروژه علیصدر را در دست بگیرند.

وی با بیان اینکه تخریب دیوار به‌صورت خودسرانه انجام نشده و با اطلاع قبلی بوده، یادآور شد: تاکنون مکاتباتی زیادی صورت گرفته و حتی یک روز قبل از تخریب به مسئولان اطلاع‌رسانی کردیم.

  اقدام خودسرانه روستاییان پیگرد قانون دارد

معاون امور عمرانی استانداری همدان ضمن اشاره به مصوبه تخریب دیوار در سال 1390، گفت: در آن صورت‌جلسه عنوان شده که برخی از فضا و اماکن تجاری که به‌صورت غیر مجاز ساخته شده بود توسط شورای روستا تخریب و دیوار حائل بین روستا و محوطه غار توسط مدیریت غار علیصدر پیگیری شود.

فرزاد تیموری با بیان اینکه روستاییان بدون هماهنگی اقدام به تخریب دیوار کردند، اذعان کرد: با متولیان و متخلفان این امر برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اقدام توسط دهیار و شورای روستای علیصدر انجام شده است اظهار کرد: به هیچ وجه هماهنگی با مسئولان‌ استان صورت نگرفته و دهیاری و شورای روستا اختیار انجام چنین کاری را نداشتند.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه این اقدام به هیچ وجه قابل قبول مسئولان استان نیست تصریح کرد: در شهرستان کبودراهنگ نیز متولیان امر در جریان نبوده و این مسئله در شورای تأمین شهرستان مطرح و مصوبات لازم برای برخورد با متخلفان اخذ شده است.

  علیصدر نقش مؤثری در توسعه گردشگری استان و شهرستان داشته

تیموری با بیان اینکه قبل از تأسیس شرکت سیاحتی علیصدر، هیچ نهادی متولی غار نبود، یادآور شد: شرکت سیاحتی علیصدر نقش مهمی در توسعه و سازندگی آنجا داشته و بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر وجود داردحاصل سرمایه‌گذاری این شرکت است.

وی با بیان اینکه دیواری که روستاییان تخریب کردند در طرح هادی وجود داشته، تصریح کرد: تمام زمین‌های اطراف این دیوار در مالیکت غار علیصدر قرار گرفته و تخریب خودسرانه این دیوار توسط دهیاری و اهالی روستا غیر قانونی بوده است.

معاون عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه این شرکت از ظرفیت روستاییان برای توسعه و سازندگی این اثر تاریخی ارزشمند بهره‌مند شده است، اذعان کرد: بیش از 95 درصد کارکنان غار را روستاییان این منطقه تشکیل می‌دهند.

تیموری گفت: با توجه به اینکه غار در مجاورت روستای علیصدر قرار گرفته از دیرباز ارتباط خوبی بین مدیر و کارکنان آن با روستاییان برقرار بوده است.

وی با بیان اینکه غار علیصدر نقش مثبتی بر توسعه گردشگری، اقتصادی و درآمدزایی بخش گل‌تپه و شهرستان کبودراهنگ دارد، عنوان کرد: در نظر داریم که مشارکت اهالی روستا را در این مجموعه بیشتر کنیم چراکه کمک و همفکری اهالی این منطقه موجب توسعه بیشتر خواهد شد.

وی ضمن تأکید بر ساماندهی غار علیصدر، اظهار کرد: در جلسه‌‌ای که اخیراً با متولیان گردشگری داشتیم مقرر شد که بیشتر از گذشته از ظرفیت گردشگری این منطقه بهره‌مند شویم.

معاون امور عمرانی استانداری همدان اذعان کرد: بنا بر تأکید استاندار همدان مقرر شده که بعد از هگمتانه غار علیصدر را به‌عنوان بزرگ‌ترین غار طبیعی آبی جهان در یونسکو به ثبت برسانیم.

تیموری با بیان اینکه نگین گردشگری همدان نقش بسزایی در توسعه گردشگری و اقتصادی دارد، یادآور شد: در این راستا از مشارکت و همفکری اهالی روستای علیصدر غافل نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه تبدیل خانه‌های روستایی به اماکن بومگردی باید بر اساس قوانین و استانداردهای لازم انجام شود، اذعان کرد: وزارت میراث فرهنگی از این خانه‌های بومگردی استقبال می‌کند اما باید قوانین و معیار مربوط به خانه‌های بومگردی لحاظ شود.

  اماکن گردشگری را توسعه خواهیم داد

این مقام مسئول با بیان اینکه جاذبه گردشگری علیصدر آنقدر غنی است که می‌تواند مسافر را چند روز در آن منطقه نگه دارد، عنوان کرد: در نظر داریم اماکن گردشگری همدان را توسعه داده و در این راستا از تبدیل منازل به اماکن بومگردی استقبال می‌کنیم.

تیموری با بیان اینکه به دلیل عدم سنخیت ماهیتی اختلاف و چالشی که بین روستاییان و شرکت علیصدر وجود دارد طبیعی است، اظهار کرد: انتظار می‌رود با برگزاری جلسات مختلف، نظرخواهی و مشارکت روستاییان، چالش‌ها هرچه زودتر حل و فصل شود.

وی با اشاره به تعطیلی دوساله اماکن گردشگری به دلیل شیوع بیماری و مختل شدن صنعت گردشگری بسیاری کشور‌ها ادامه داد: شرکت علیصدر در این دو سال درآمدی نداشته که بتواند مطالبات روستاییان را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه تمام کارگران علیصدر در این دو سال بیمه بیکاری دریافت کردند، ابراز کرد: غار علیصدر از منبع درآمد و اعتبارات جاری دولتی محروم است و اعتبارات این مجتمع وابسته به درآمدزایی است.

معاون امور عمرانی استانداری همدان بیان کرد: بلافاصله بعد از بازگشایی غار علیصدر حقوق کارمندان پرداخت شد.

تیموری با بیان اینکه تحقیق و تفحصی که در غار علیصدر انجام می‌شود هیچ ارتباطی با مدیریت علیصدر ندارد، عنوان کرد: مدیریت این مجموعه بر اساس روال و برنامه‌های از قبل مشخص شده گام برمی‌دارد و این تحقیق و تفحص مانعی بر سر راه او نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت علیصدر تجارب خوب در سابقه مدیریتی دارد، یادآور شد: چالش‌هایی که در حال حاضر بعد از دو سال تعطیلی به وجود آمده طبیعی است و به مروز زمان حل خواهد شد.

حال با توجه به آنچه گفته شد متأسفانه با وجود ظرفیت بسیار خوب غار طبیعی علیصدر در استان همدان هنوز آن‌طور که شایسته و در شأن این غار بوده اقدامات و برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است. در واقع غار علیصدر ظرفیت این را دارد که به تنهایی منجر به رونق گردشگری و اقتصاد استان شود و به درآمد میلیارد دلاری برسد.

تصور کنید اگر این غار در استان گردشگر‌پذیری همانند اصفهان بود، بدون شک حتی در ایام نوروز نمی‌توانستیم در روستاهای آن اطراف خانه بومگردی و هتلی برای اقامت پیدا کنیم. متأسفانه همدان بی‌خیال ایجاد ظرفیتی برای مسافران و ماندگاری و درآمدزایی چندروزه مسافرها شده و فقط راضی به گردشگر چندین ساعته و فروش بلیت شده است.

این غار به دلیل سیاست‌های نادرستی که در چند سال گذشته برای بهره‌برداری از آن اعمال شده این روزها با افت تراز آب روبه‌رو شده است. بزرگ‌ترین غار آبی جهان که هویتش وابسته به آب است در حال خشک شدن و در نهایت نابودی است.

از طرف دیگر تخریب دیوار این غار جهانی به یک معمای قانونی و غیر قانونی تبدیل شده است به عبارتی هر کس از زاویه دید خود اعلام می‌کند این تخریب قانونی بوده یا غیر قانونی و باید مشخص شود که مصوبات سال 1390 چه بوده که بر اساس آن تصمیم گرفت.

اظهارات نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز باعث شده که حواشی بیشتری در این غار تاریخی به وجود آید و از طرفی اعتصاب کارگران تیر خلاصی بر پیکره علیصدر بود که تمام این اتفاقات در روزهای اخیر سبب شده که حال این غار تاریخی خوب نباشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55805