کد خبر : 55817
تاریخ : 1401/3/4
گروه خبری : جامعه

برای حفظ محیط‌زیست ناگزیر به توسعه دانش بنیان‌ها هستیم

نورالله مرادی افزود: گستره تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار وسیع است که امروزه با روش‌های سنتی نمی‌توان این عرصه‌ها را مدیریت کرد از این رو ناگزیریم که با توسعه علم و دانش بنیان‌ها در مسیر حفظ محیط‌زیست گام برداریم.

وی اظهار کرد: این همایش نخستین قدم در این زمینه است و امیدواریم بستری برای ارتقا و تعالی بیشتر محیط‌زیست باشد.

وی با اشاره به اهداف این همایش اظهار کرد: تبادل دانش، ایجاد بستر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی، تقویت دانش‌بنیان‌ها در حوزه محیط‌زیست، شناسایی و واکاوی نیاز سازمان محیط‌زیست در زمینه دانش‌بنیان‌ها، افزایش خلاقیت و بهره‌وری از دانش بنیان‌ها، زمینه سازی برای تجاری سازی دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها و ایجاد بستر برای اشتغال و بهره‌گیری از توان جوانان برخی از اهداف این همایش است.

مرادی ادامه داد: امروزه استعمار در قالب دیگری خودش را نشان می‌دهد در واقع دیگر استعمار اشغال سرزمینی نیست بلکه اشغال رهن‌ها و انحصار دانش است از این رو این کشورها فشار مضاعفی را به کشورهای جهان سوم از جمله ایران وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد: بر اثر این رویکرد کشورهای جهان سوم تحت تاثیر « ترور اقتصادی» قرار می‌گیرند اما نگاه ویژه رهبری با نامگذاری امسال به نام دانش‌بنیان‌ها باعث شد نسبت به علم و دانش رویکرد تازه‌ای داشته باشیم‌، از این رو در صدد توسعه همکاری با دانش‌بنیان‌ها هستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در این راستا با 4٣٧ شرکت دانش‌بنیان مذاکره کردیم که از این تعداد ٢٣٠ شرکت بخشی یا همه فعالیتشان در زمینه محیط‌زیست بود که در این همایش حضور دارند.

مرادی گفت: همچنین بانک اطلاعاتی ایجاد شده که اطلاعات تمام این شرکت‌ها در آن قرار می‌گیرد و این بستری برای استفاده از تجارب آنها و ورود به بازار کسب‌و‌کار فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این همایش در این مسیر قدم در اول است و درهای سازمان محیط‌زیست به روی تمام دانش‌بنیان‌ها و جوانان برای استفاده از توانشان همیشه باز است.

 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان محیط زیستی قابل قبول نیست

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست نیز در ادامه این همایش گفت: بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که از این تعداد فقط 4٠٠ شرکت در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند که رقم خوبی نیست البته این تعداد همچنین به‌طور کامل در این عرصه فعال نیستند که انتظار داریم با رونق اقتصاد سبز تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد.

انجمن شعاع افزود: درآمد صندوق ملی محیط زیست از طریق صنایع آلاینده است یعنی صنعتی که آلاینده است را جریمه کرده و درآمد کسب می‌کنیم که این رویکرد نیز باید تغییر کند و در کنار صنایع پاک و آنهایی که درصدد رفع آلایندگی هستند قرار بگیریم.

وی اظهار کرد: به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات کم‌بهره می‌دهیم تا فعالیت خود را در عرصه فعالیت‌های محیط زیستی توسعه دهند همچنین آمادگی مشارکت با دانش‌بنیان‌ها را داریم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55817