کد خبر : 56691 تاریخ : 1401/3/28 گروه خبری : اندیشه |
|
بررسی وجود حضرت مهدی (عج) بر اساس آیات قرآن |
|
حجتالاسلام سعید شیری با تأکید بر اینکه بیش از سه هزار روایت در زمینه مهدویت وجود دارد، اظهار کرد: فرض را بر این قرار میدهیم که این 3000 روایت در این زمینه وجود ندارد، سؤال این است که آیا مهدویت از کتاب الهی، قرآن کریم قابل اثبات است یا خیر؟ آیا در قرآن به امام عصر اشارهای شده است؟ وی با اشاره به کتاب معجمالاحادیث المهدی که در هشت جلد توسط مجموعهای از نویسندگان حوزه علمیه قم جمعآوری و نگاشته شده است، اظهار کرد: این کتاب به آیات و روایاتی که درباره حضرت مهدی (عج) وجود دارد اختصاص پیدا کرده است، به طوری که هزار و 861 روایت در زمینه مهدویت در این کتاب آورده شده همچنین در جلد هفتم این کتاب نیز نویسندگان به 297 آیه از قرآن اشاره میکنند که به حضرت مهدی(عج) تطبیق و یا به ایشان تأویل داده میشود. شیری گفت: در ذیل 297 آیه که از 75 سوره قرآن جمعآوری شده است، 421 روایت نیز آورده شده که از ائمه اطهار (ع) درباره تأویل این آیات به مهدویت اختصاص پیدا میکند. وی به طور تخصصی به اثبات وجود حضرت حجت(عج) بر اساس بخشی از این آیات قرآن پرداخت و گفت: در آیه 30 سوره بقره خداوند میفرمایند « إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» به این مفهوم که من در زمین خلیفه قرار میدهم. از آنجا که جاعل اسم فاعل بوده و دلالت بر استمرار دارد بنابراین بر اساس این آیه سنت خداوند این است که در زمین خلیفهای قرار دهد. مدرس حوزه علمیه در ملایر با اشاره به اینکه خلیفه به معنای جانشین است و کل انسانها را شامل نمیشود، افزود: بسیاری از انسانها همچون شمر و ترامپ و... استحقاق این را ندارند که در زمین خلیفه خداوند باشند بنابراین خلیفه نمیتواند بسیاری از انسانها را در بر بگیرد. وی ادامه داد: خداوند در آیه 26 سوره ص خطاب به حضرت داود میفرماید «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ: ای داود، ما تو را در روی زمین مقام خلافت دادیم»؛ بنابراین خلیفه از نوع انسانهاست و گروهی لیاقت دارند که خلیفه خداوند بر روی زمین باشند. در زمان ما نیز از اهل سنت و شیعه کسی به جز حضرت مهدی(عج) نمیتواند ادعا کند که خلیفه خداوند است. ادبیات قرآن حاکی از وجود حجت روی زمین است شیری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: وقتی ادبیات قرآن را مشاهده میکنیم، درمییابیم که باید حجتی بر روی زمین باشد. در سوره نوح آمده که حضرت نوح پس از تلاش برای ایمان آوردن قومش که موفق نمیشود از خداوند تقاضای عذاب میکند تا وقتی که حضرت نوح از خداوند تقاضای عذاب برای قومش ندارد عذابی دامنگیر این افراد نمیشود بنابراین حضرت نوح در بروز این عذاب موضوعیت دارد. وی ادامه داد: در مورد قوم حضرت نوح، خداوند میفرماید به جز آنها که ایمان آوردهاند دیگر کسی ایمان نخواهد آورد اما عذابی برای این قوم نازل نمیکند تا اینکه حجت خداوند درخواست عذاب الهی را میکند و عذاب بر این قوم نازل میشود. درباره حضرت یونس نیز همین موضوع تکرار میشود. شیری یادآور شد: در داستان حضرت موسی نیز وقتی فرعونیان به دنبال حضرت موسی و یارانش میروند در کنار دریای سرخ به موسی وحی میشود که عصا را بر دریا بزن تا دریا شکافته شود در حالیکه خداوند میتوانست بدون اینکه به موسی وحی کند دریا را برایش بشکافد این موضوع نشانگر این است که عمل حجت خداوند در نجات قومش مؤثر است. وی تأکید کرد: بر اساس آیات قرآن کریم حجت خداوند بر روی زمین واسطهای برای نزول نعمتهای خداوند و یا عذابهای الهی است. وجود شاهد برای هر امتی این کارشناس حوزه مهدویت گفت: بر اساس آیات قرآن برای هر امتی در هر زمانی شاهدانی وجود دارد خداوند در سوره نساء آیه 41 میفرماید: «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا، چگونه خواهد بود آن روز که از هر امتی گواهی بیاوریم و تو را بر این امت به گواهی فرا خوانیم؟» ما برای هر امتی شاهدی قرار دادیم، سؤال اینجاست که آیا سنت خداوند برای امت ما تغییر کرده و برای ما شاهدی قرار نداده است؟ وی ادامه داد: نمیتوان گفت که شاهد امت کنونی ما پیامبر(ص) است چراکه بر اساس آیات قرآن شاهد کسی است که در بین مردم حضور داشته باشد و زنده باشد. برای نمونه خداوند در قرآن درباره حضرت عیسی(ع) میفرماید «تو شاهد بودی تا زمانی که در پیش امت بودی.» بر اساس تعداد کمی از آیات ذکر شده میتوان وجود حضرت مهدی(عج) را بدون توجه به روایات اثبات کرد. گفتنی است؛ حجت الاسلام شیری ادیبهشت ماه سسالجاری بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت، روحش شاد. |
لینک | |
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56691 |